October 28, 2001
tycker du om din cel 733@vad du nu kör den i? jämfört med en p3 typ?
jag ska välja mellan en cel 900 och typ p3 600...vad är smartast...?
December 27, 2000
jovars jag tycker om den. eftersom jag i nuläget inte är något prestandafreak pga. min ekonomi. :>
733:an kostade mig 650:- jag kör den i 1133MHz med en Fop32-1 kylfläns & ystechfläkten på 7volt.
jag tycker att den är prisvärd. det är ju en ganska fin MHz ökning eller hur?
jag kör den med en fcpga adapter på ett Abit BX6 R.2 Slot1 moderkort.
visst visst det är möjligt att det inte är så modernt och presterar likvärdigt med dagens system. men betänk priset. det kostade mig ca 800:- att få igång mitt system.
delar hade jag redan.
prestandan gentemot en p3 vet jag inte direkt hur den ser ut. p3:an är givetvis bättre. men hur mkt vet jag inte. jag kör ju min processor i 103MHz bus. så på det planet är den ju jämförbar med en 100MHz p3:a
sen så är det ju cachen som e lite mindre.
men jag gillar min processor. jag gör inte så mkt krävande, spelar lite ActionQuake2 och använder mIRC. :> till det duger en 233:a tillochmed
December 19, 2000
December 27, 2000
December 27, 2000
On 2001-11-01 19:31, Fjoop wrote:
On 2001-11-01 08:43, Enigma wrote:
Celeron ska väl gå att "låsa upp" så den går att köra i 100 Mhz FSB annars...ja och sen vaknar man och inser att man bara hade en riktigt skön dröm
hum jag vet inte hur jag skall ta det här.. antingen är du helt borta eller så försöker du vara rolig på ett misslyckat sätt 😛
August 6, 2001
Jag läste en artikel på Toms Hardware för några år sedan där de hade konstaterat att en av "pinsen" på processorn hade som enda uppgift att tala om för moderkortet att processorn skulle köras i 66 Mhz. Lade man snyggt lite nagellack på den pinnen e.d. för att ta bort kontakten skulle man sedan ledigt kunna ställa fsb:n på 100 Mhz.
Nu var det aslänge sedan jag läste det men jag är typ 99,8% säker på att det inte var en dröm utan på Toms Hardware....
Men man vet ju aldrig....
Måste fan gå å leta i arkivet på sidan....
Snälla kalla mig inte newbie nu...
August 6, 2001
http://www.tomshardware.com/cp.....index.html
UNDERBBART!!!
December 27, 2000
jag har också läst artikeln för länge sedan.
på den tiden då slot1 processorer var på tapeten (underbar tid).
som dannzig antyder så är det på moderkort som inte stöder ändring av fsb som detta fungerade på. jag tror det var så att moderkorten kände av om det var en 66mhz cpu eller en 100 med hjälp av nån skit. jaja den tiden är förbi iaf.
men jag kör ju slot1 :> fast med konverter
1 Guest(s)