January 10, 2007
Hej hej, är så himla uppretad just nu, suttit i typ 6timmar och ska klocka mitt grafikkort, tar allt från början, har en amd athlon xp 3200+, 1Gb ram, GRAFIKKORTET som är problemet är ett PowerColor Radeon x800xt 256mb, AGP.. Ska köpa ny datan alldeles strax så ville leka lite o se vad grejjerna går för, testar i 3dmark05..
Vid 500mhz i både Core o memory speed på grafikkortet(orginalinställning) fick jag 4465 poäng i 3dmark..
Höjde Corespeed till 523.12 o Memory speed tillo 529.87 vilken gav en enorm skillnad, fick då 5846 poäng..
Men tänkte av de ja hört o läst attt här ska krämas ur mer, hade ju bara höjt med 23 o 29mzh, ska ju kunna höjja flera hundra vad ja hört o sett andra gjort, så började sakta testa på lite mer då kom problemen, när ja körde testet så i testet bara fryser sig datan.. går inte att göra nåt, bara att slå av strömboxen, starta upp på nytt o prova, samma sak hela tiden i tim vis.. testa all möjlig core o memory speed med datan fryser sig i testet, kan hända efter 10sek på testet 1min, 2min.. så efter många timmar testa ja ner till 515/515 men de fryser ändå.. 510/510, fryser datan ändå.. vad i H-vete är felet 🙁 🙁 körde3 ju 523.12/529.87 först o de gick ju ypperligt, nu går ju inte ens 510.. stör mig nåt så fruktansvärt..
Så om nån verkligen är duktig eller vart med om nåt liknande svara gärna 🙂 en rejäl genomgång för den som har tid och kan, har nån även lust att förklara hur ja klockar processorn vore tacksamt 🙂
mvh en arg Zefyros..
Rubrik justerad av Gamblor. Inte enbart versaler tack.
January 10, 2007
hehe visste att nån skulle fråga de 😀 jo de är riktigt bra kylning på kortet, bytt ut orginakkylningen + satt på 8st minneskylflänser, tempet just nu ligger på 35grader utan belastning, dessutom kan sägas att ja för tillfället har en 120fläkt som blåser under kortet och en 120 liggandes som på ovansidan, så bättre kylning är svårt att få men men, vad kan problemet vara?? kan ju inte ens köra i 510/510 utan de hänger sig, gick ju med 523/529 förut idag :/
January 10, 2007
körde ati tool nu på memory speed, hur länge hålle det på i tid??
ja höll på i 6min då var de 90grader, stoppa ja för tidigt?? bild på det här nedan
http://img366.imageshack.us/im.....150qv8.png
August 16, 2003
6 minuter är ingenting.
hur länge den håller på, obegränsat.
det den gör är att den överklockar långsamt upp till den nivå där det börjar bli fel, när det blir ett fel så sänker den någon MHz och sen scannar efter fel, blir det grafikfel så sänker den lite till. när det inte har varit fel på några timmar då kan man anta att den har hittat högsta stabila hastigheten.
March 5, 2005
Zefyros wrote: nej brinner den inte upp då?? 90 grader redan efter 6min :/
hur högt vågar man vänta i grader?
core speeden kommer ju bara upp i 522 78grader sen fryser sig datan precis som i 3d mark 🙁
Med tanke på att du har aktiv kylning på kortet och 2x12cm fläktar så är dina temp för höga.
Är du säker på att monterade kylaren rätt ? gör om det iaf.
Och SKRIK INTE NÄR DU SKRIVER TOPIC ! Du får inte fler svar om du använder stora bokstäver..lite forumvett bara 😎
January 10, 2007
hmm haft det så här i 2år.. alltså de blir ju bara 40-50grader när ja spelar krävande spel på max, de är nu när ja börjat klocka de blir så varmt. sry för topicen var så att ja kopiera den för ja skrev samma topic i ett forum på en counterstrike hemsida där ja lirar..
January 10, 2007
nu har ja laagt delarna löst på golvet med fläktar från alla håll så nu maxar tempen 57-58 hur mycket ja än provklockar så nu är inte kylningen nåt problem men som sagt de hänger sig fortfarande men nu kan ja köra mycket högre mzh, kör 523/560 nu men får bara 5500poäng, igår fick ja ju 5900 och körde då i 523/529, nån förklaring hur ja ska komma upp i 6000?
January 10, 2007
okej, nån som kan förklara hur ja gör? ja klocka från 200 i nånting till 210 då ökade processorn från 2200mhz till 2300, sen ställde ja på 220 och då kom inte datiorn igång, den starta om sig hela tiden och hade problem med att komma in i bios, sen efdter 4timma r kom ja in i bios då hängde de sig, så ja gav upp då kom ja på batteriet på moderkortet, tog ur det och då nollsälde de till orginal igen som tur va 😀 men de tog timmar, ska man ändra nåt så de inte klockar minnena eller hdd eller nåt? har en gammal dator, en 3200+ amd xp socket a 462, ramminne 512mb ddr pc 2100 och samma i 256 och ett 512mb pc3200, nåt i bios som ska ställas o för att klocka så man inte klockar minne o hdd? är noob så vet inte, har bios p1.30 moderkortet är ett Asrock socket A
August 16, 2003
mina erfarenheter av Asrock och överklockning med Socket A är det inte är den bästa kombinationen för en överclockare. ett PC2100 minne är inte heller särskiillt bra i detta sammanhang, det drar dessutom ner ditt PC3200 minne till den långsamma hastigheten av ett PC2100 minne.
men testa om den fungerar bra på 210 det ger ändå en bra ökning i prestanda.
January 10, 2007
körde 210 men tyckte datan uppförde sig lite konstigt men ja vet inte, tyckte den var lite seg på nåt vis, men processorn var bara 38-40grader då så de ska ju inte vara nåt men hur fungerar detta när man ställer på så? klockar de även minnena ellerså? nej pc2100 är ju riktigt kasst hehe, inga nya grejjer direkt 😉 därför ja var sugen på att klocka lite eftersom de blir en ny data vilken dag som helst, men är newbie så därför ja undrar lite, om nån känner för att förklara lite om hur ja går till väga och vad ja behöver ha koll på vore schysst, kan berätta exakt vad de är för delar ja har..
AMD Athlon XP (tm) 3200+ 2.2ghz socket A (462)
MOderkort: asrock nforce2 ultra400, k7nf2-raid, ddr400..
Grafik: PowerColor Radeon x800xt, 256mb, AGP
RAM: DDR: 512mb PC2700, 512mb PC3200, 256mb pc2100
Nätagg: Hyper Type-R 580w
HDD: 160gb Hitachi (windows)
160gb samsung
3st 200gb Maxtor
300gb Maxtor
2st 320gb Seagate
2st 500gb Samsung
ALLA SATA, har 3kontrollerkort pci för sata hdds
vad kan man då hitta på med denna gamla burk?? 😀
August 17, 2005
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med nån lösning på hur du ska göra för att klocka högre, men jag har upplevt något liknande. Hade ett x800pro tidigare. gick fint att kocka till 550mhz med org vcore. inte helt stabilt vid den farten men ändå. sen provade jag 555mhz. det gick inte. efter det så helt plötsligt gick det inte högre än ca 510mhz. trodde först att det höll på att dö men det gick fint vid orginalfart i ett år efter det och fungerar än.
1 Guest(s)