November 29, 2001
Jag har funderat på en grej... Om man moddar loss totalt så borde man kunna köra två vattenkylda peltiers på varje sida om processorn, en på framsidan och en bakom moderkortet. Självklart blir man tvungen att täta en hel del och skruvhål runt socketen är ett måste, men man borde kunna uppnå grova minusgrader... Är det någon som har funderat på det förut? Sen kör man peltierkylt GeForce 3, ett gäng IBM Ultrastars i RAID, DDR, Athlon XP och lite andra sköna grejer, självklart måste man ha en 120mm, 152cfm och 53dBA Delta på radiatorn... Man borde kunna få över 10 000 i 3DMarks, eller vad säger ni? 😛
[ Detta Inlägg ändrades av: Meffo den 2001-12-07 11:51 ]
December 22, 2000
precis som snubben innan sa. fullständigt meningslöst att montera peltier på baksidan. men kör t.e.x dubbla 172w peltier på ett mastigt vattenblock med ja... säg en bilkylare så ja... då lär du får rätt schyssta temperaturer. men är det värt pengarna ? troligtvis inte .
November 29, 2001
July 18, 2001
On 2001-12-07 13:23, Meffo wrote:
Varför skulle man inte tjäna på att köra på baksidan? Det hade iofs. varit snäppet grymmare att köra två på framsidan och en på baksidan... Eller ännu fler, ju fler ju bättre, men det kan bli onte som plats. Absoluta nollpunkten är ju målet för alla.
Nej, för vid absoluta nollpunkten så rör sig atomerna väldigt långsamt (står still?).
Så det är inte direkt ett mål. Men målet är väl att ha så snabb och så kall CPU som möjligt.
December 22, 2000
ja du varför skulle man inte tjäna på det. jo av följande enkla anledning. kretskort leder inte värme speciellt bra. vad är kretskort gjorda av ? plast. leder det ström bra ? jag skulle kunna tänka mig att mellan peltiern och processorn så är det ja.. säg en hm... 7-10mm av just detta. så ja.. hur kommer det sig att ingen har prövat denna idé ? jo för att den helt enkelt är värdelös
February 13, 2001
Det är ju en bra ide men som sagt är det omöjligt att göra så om man ska ha Cpun på kortet. Men om man skulle typ dragit kablar mellan moderkortet och cpun så man kunde ha cpun i nån annan ställning då skulle det vara möjligt. Jag testade med en gammal intel maskin men orkade inte göra klart på grund av att det bli för mycket kabel om man skulle göra lika till en AThlon men kan man ge sig fan på det å testa sig fram så ser då jag det inte som omöjligt.... Jag vill testa men har inte orken nu.... Tar en O/C Paus har vart lite mycket på sista tiden 😀
Kylning..... Bara vanligt vatten men en cross kylare....
[ Detta Inlägg ändrades av: SoundHead den 2001-12-07 22:27 ]
September 20, 2001
har oxå för mig att allting är väldigt segt alternativt stillastående vid absoluta nollpunkten... tror det inte nått att sträva efter.. lär bli rätt lätt å förstöra hårdvara med sånna temp.. plast lär vittra sönder av den extrema kylan osv osv.. bara för att vara en glädjedödare
November 29, 2001
Jag var väldigt seriös när jag skrev det där med absoluta nollpunkten. Jag lovar. 😛 Fast ni har iofs. fel. Vad är en elelktrisk ström? Inga atomer som flyttar sig i alla fall. Det är elektroner som "slits" mellan atomerna. Sen har ni en poäng när ni skriver att plasten vittrar sönder, men det hör inte hit... Har ni föresten känt på baksidan av moderkortet om ni kör processorn i typ 40 grader? Det är varmt.
January 9, 2001
On 2001-12-08 11:49, Roughack wrote:
Elektronerana segas också ner vid absoluta nollpunkten.... men om forskningen inte nått dit.. hur hade du tänkt att en överdrivande överklockar skulle nå dit med peltiers???
du skulle behva ha x antal i hög osso kyla sista sidan som fan.
Peltiereffekten existerar inte under ung. -100C.
July 21, 2001
läs fysik innan ni uttalar er.. ojojoj, nästan värre än diskussionen på swec...
Asus V8200 Delux 200/460@255/580
Crucial 512Mb ddr cas2
Vatten: Eheim, Maze 2-1, Senfu dubbel
Bara papstfläktar
[ Detta Inlägg ändrades av: BobboViking aka Fjoop den 2001-12-09 16:00 ]
April 2, 2001
är det inte bättre att ha en peltier som man kyler med en peltier? eller kanske två peltier som kyler den vama sidan? då bör man ju uppnå lägre temperaturer.
Jo, det stämmer, du får ett högre DeltaT, temperaturskillnad mellan varm och kall sida. Men du måste också öka effekten mångdubbelt...
Hade man använt Supraledare i en processor, så hade man teoretiskt sett, kunnat köra den i vilken temperatur som helst! (förutsätter en del krav på transistorer etc).
Vid absoluta nollpunkten står allting stilla, den är dock inte nåbar!
November 29, 2001
Den här tråden har övergått från ett skämt till en debatt i det eminenta ämnet fysik... Fast det är fortfarande inget som har sagt nåt om att moderkortet bli väldigt varmt på baksidan (bakom socketen altså) vid lite högre temperaturer. Det borde ju fungera åt andra hållet också, om ni förstår vad jag menar
1 Guest(s)