August 5, 2002
En dator har en "grundfrekvens" som allting utgår ifrån som kallas "front side bus" eller FSB. Säg att denna ligger på 133mhz, och om man som jag har en processor på 2.26ghz. Då måste min processor gånga 133 med ett visst tal (17) för att komma upp till 2.26ghz. Detta tal kallas multiplier. På p4or går detta inte att ändra, men på AMD processorer kan man ( om man låst upp den ).
Ramet har en så kallad ratio till FSBen. I mitt fall 1:1, dvs ramet körs i 133mhz ( ddr blir det 266mhz). Om man då skulle klocka sin processor med hjälp av FSB höjning låt oss säga till 150mhz, då skulle minnet köra i 150mhz ( 300ddr, som minnen av bra kvalite klarar bättre ) och processorn i 150*17 mhz.
Även PCI och AGP portarna är synkad med denna frekvens ( vissa nyare moderkort kan man låsa den på), och om man då har en FSB på 133 o PCI bussen ska ligga på 33mhz måste man ha ett tal som gånger 133 ska bli 33, dvs 1/4 ( /4). Om man då höjer FSBen kommer även att frekvensen på PCI bussen att öka.
Slutsats, en FSB-höjning berör nästan hela datorn - oftast positivt =)
Hoppas det blev lite klarare nu.
June 28, 2001
klart det håller länge, prollen är specad att klara runt 10 år i normal klockfrekvens, sen har den slitits ut av alla elektroner som flyger runt i den.
men om du OC och Speciellt höjer volten så slits den mer, men du kommer inte ha den mer än 3år högst troligtvis. så det gör absolut inget, men vissa P4 klarar inte så stor höjning av volten, finns fler trådar som tar upp detta, om du orkar söka.
resten brukar hålla tills det byts ut av uppgradering.
January 4, 2003
Izomatic wrote: En dator har en "grundfrekvens" som allting utgår ifrån som kallas "front side bus" eller FSB. Säg att denna ligger på 133mhz, och om man som jag har en processor på 2.26ghz. Då måste min processor gånga 133 med ett visst tal (17) för att komma upp till 2.26ghz. Detta tal kallas multiplier. På p4or går detta inte att ändra, men på AMD processorer kan man ( om man låst upp den ).
Ramet har en så kallad ratio till FSBen. I mitt fall 1:1, dvs ramet körs i 133mhz ( ddr blir det 266mhz). Om man då skulle klocka sin processor med hjälp av FSB höjning låt oss säga till 150mhz, då skulle minnet köra i 150mhz ( 300ddr, som minnen av bra kvalite klarar bättre ) och processorn i 150*17 mhz.
Även PCI och AGP portarna är synkad med denna frekvens ( vissa nyare moderkort kan man låsa den på), och om man då har en FSB på 133 o PCI bussen ska ligga på 33mhz måste man ha ett tal som gånger 133 ska bli 33, dvs 1/4 ( /4). Om man då höjer FSBen kommer även att frekvensen på PCI bussen att öka.
Slutsats, en FSB-höjning berör nästan hela datorn - oftast positivt =)
Hoppas det blev lite klarare nu.
jätte bra förklaring.. du kanske kan berätta för mig om man får ut "mer" av klockningen när man såkallar "synkar" FSB?
innebär det att datorn blir inte lika snabb om man tex kör 150 FSB och låser PCI till 33?
January 4, 2003
August 5, 2002
Vissa påstår att det är bättre att inte låsa PCI/AGP -bussen, men jag tror inte på det... Iaf inte någon stor skillnad. Ju högre frekvens på PCI/AGP bussen destu bättre prestanda, men glöm inte att vissa äldre kort ( tex mitt gamla ljudkort ) inte pallar mer än 33mhz buss. Har du bara nya kort ska det inte vara några problem att sätta den på iaf 40 mhz.
(jag är lite packad så ursäkta stavfel o sånt=( )
1 Guest(s)