April 24, 2007
jag har en E6750 som har B stepping. hur bra kan jag förvänta mig att den klockar ( på ett ungefär) utan att ja ska börja öka volt?
under klocken kommer jag att köra med Intel standard fläkt o sedan med arctic cooling freezer 7 PRO.
ja kör med ett MSI P35 platinum.( 🙁 )
ge gärna lite tips om detta MB om ni har några.
skärmdump av cpu-z :
April 24, 2007
ja fattar att mitt sketna MB är ej bra 😀
men hvad kan jag färvänta mig av denna MB? det är frågan 😛
kommer byta den i framtiden
har ni hört om nån p35 platimum som gjort över 400FSB?
EDIT: ligger förnärvarande på 3000 MHz. 375 X 8 är FSB
temp: speedfan säger 36 grader idle. load hade jag ingen kolla på då jag körde 3Dmark06
obs. kör intel-fläkt just nu. ska byta när jag har tid, under denna vecka . sen får vi se temp skillnaden 😀
mitt nuvarande rekord är 9940 poäng i 3dmark06
mitt första OC 😉
när jag klockar har jag ställt mina minnen på auto, dem går då själva upp i 5 5 5 18. och frekvensen går till 450 x2 (900)
jag kan välja mellan olika cpu/ram ratios men ajg är osäker på vilken jag ska välja. har ni någon koll på vilken som är bäst för mig?
EDIT 2 : nu är egenligen min AC cooling freezer istalerad. efter en högre klock på 3080MHz ligger temp på 35 grader. 3dmark kommer snart 😉
jag fortfarande standard volt.
April 24, 2007
jag har nu 3320MHz i klock men när jag ska stresstesta går det åt helvete.
prime95 stannar efter typ 4 sekunder
othos säger stopp efter 3 sekunder.
är den helt enkelt för instabil?
är det volten som är problemet? jag kör ju stock volt fortfarande. hela datan är helt stabil under 3dmark06.
1.336 är volten idag. ska jag gå ner till 3000MHz igen? 🙁
är tacksam för all hjälp!
EDIT 1: nu har jag klockat ner till 3200MHz. den är stabil än så länge. har kört Orthos i 6 min nu och det är lugnt. även om Orthos säger att det är stabilt säger Speedfan att tempen var 58 grader så ja avbröt direkt. är helt enkelt min kylning för dålig eller vad?
återkommer när jag kört i några timmar.
December 22, 2007
April 24, 2007
när ska jag absolut sätta stopp?
när går gränsen mellan hög temp och ren dumhet? när ska jag stoppa orthos mao.
sak ja öka Vcore till 1.4? har jag förstått det rätt så blir det väl ännu värre med tempen?
mer volt = högre temp
tack för svaren. ge gärna mer tips om ni kan
är tacksam för alla svar!
April 24, 2007
jaa men precis. de är det ja menar. det måste väl vara Volten som ställer till det?
sak ändra lite Volt när det blir tyst o fridfullt i hemmet.
kan ej klocak när som hels. vill ha det tyst som fan. det är därför ja klcokar mycket sent på kvällen igår var det ju typ 3 på natten 😉
alla har ju sina krav 😀 sen är det jobbigt när morsan villha hjälp med något o ja måste dra o lämna datan där.
April 24, 2007
tyvärr var man tvungen att trycak in clear CMOS på MB. så blir det ibland. ivilken FSB/ DRAM ratio är bäst för mig?
ja har P6400 minnen som ska i standard köra i Cas 4.
nu kör dem i Cas 5 🙁
jag tror att 1:1 är bäst. stämmer det?
ps: vet du vart man kan få tag i drpepper (drickan 😉 ) i GBG?
det är så jävla gott!
August 18, 2006
Då är det moderkortet som inte kan ta din "klock"
När man överklockar så får man ju räkna med att man måste "slappa" på cas:en samt FSB/DRAM ratio..
Sen kan man köra 1:1 i vissa hastigheter. När man går högt måste man "slappa" där med..jag körde nog en 3:4 när jag gick ganska högt..
April 24, 2007
för att än en gång bevisa för alla varför man itne ska ha fördomar inom datavärlden måste jag lägga upp lite resultat:
max FSB hittils 463! totalt boot up stabil
super-pi körs på 14.141 sekunder!
MSI kortet börjar visa sin sanna kraft:D
Vcore volten var uppe i 1,4625 för att få den att boota.
urssäkta den eventuella bumpen men det är ju nått helt nytt! en P35 platinum som gör 463FSB o verkar ha mer kvar 😀
2 Guest(s)