July 21, 2006
Hejsan! Har beställt en ny dator, borde komma vilken dag som helst nu, den består av dessa komponenter:
- Antec P180 Black
- Hiper Type R 580W Blue
- Asus P5W DH Deluxe
- Intel C2D E6600
- Corsair TWIN2X2048-6400C4
- Sapphire Radeon X1950XT 256MB PCI-E
- WD Raptor 36GB 10000RPM
- ST Barracuda 320GB SataII 7200RPM
- Zalman CNPS 9500
- Glacialtech 120 x 120mm, 1st
- ADDA fan 120 x 120mm, 1st
- ViewSonic VX2025WM
Som ni kanske vet så är P180 känt för att vara bra ventilerat redan med standardfläktarna, ändå så har jag beställt två fläktar till för att få så mkt luftgenomströmning som möjligt. Nu kommer jag nog att försöka överklocka en del, och vad jag förstått så får man väl bäst prestanda genom att köra CPUn och minnen i ratio 1:1, eller nåt... Grafikkortet kommer jag väl också att försöka klocka en del när jag spelar lite mer krävande spel, såsom Oblivion.
Men problemet är att jag inte alls förstår mig på dethär med överklockning, därför vänder jag mig nu till er som kan dethär bättre än mig, ni får gärna förklara allt som här med överklockning o göra, jag har försökt att googla runt lite, men inte riktigt hittat ngn bra guide, så ge gärna en länk till ngn bra guide om ni hittar ngn.
Några saker som jag vill ha klargjort före jag börjar experimentera:
1. Går man miste om garantin på de saker som överklockas, tex CPU, mobo, minne o grafikkort?
2. Finns det ngn risk för att ngn komponent kan gå sönder eller har de ngn typ av skydd inbyggda, eller hänger sig systemet före komponenterna tar skada? Vore ju inte så kul att behöva köpa nya komponenter efter en vecka. Speciellt inte eftersom man redan lagt ut ca 22000kr på dessa delar.
Tack på förhand!
July 21, 2006
1. Ok, om nu ingen ändå kan kolla att man klockat grejorna så är det ju inte så farligt.
2. Ok, kolla temperaturerna, men med vilket program? Har tidigare testat Speedfan, men jag gillade inte riktigt det programmet, fungerade inte riktigt som det skulle för mig.
Förresten, vilka program bör jag använda för att testa stabiliten/prestandan efter att jag klockat?
January 9, 2004
Jag har jobbat lite med en väldigt omfattande överklocknings guide för Socket 939. Nu börjar ju den bli något gammmal så jag hoppas kunnda modifiera om den för att passa socket 775/AM2 istället. Vi får väl se vad som händer.
1. Det finns inget sätt att kolla det om du inte har någon loggningsfunktion eller nått. Jag har aldrig hört om någon som blivit nekad reklamation för att de påstått att den vart klockad. Dock kan du inte reklamera den för att den inte går att klocka. men pajjar du den så är det nog inga problem med garanti (det ska till mycket för att du ska kunna pajja CPUn)
2. Högre spänning kan förstörqa CPU eller moderkort. och om det brinner så blir det svårt att få nytt på garantin 🙂 Öka några få steg i taget och kolla lite vad andra kört med sina processorer. Ha som sagt koll på värmen. Intel har ett eget program för just detta, som jag inte minns namnet på just nu.
3. Stabilitet testar du med prime95, superpi i första hand. När du lyckats få den stabil där så kör du spel som vanligt. Får du hängningar eller andra fel, så sänker man bara FSBn 1mhz och börjar om.
July 21, 2006
Okeeej... Jag märkte igår att mina minnen kördes i 667MHz enligt CPU-Z, så jag bootade om å gick in i BIOS, fick ändrat minneshastigheten till 800, ställde in latenserna till 4-4-4-12 o minnesspänningen till 2.1V, det är vad mina minnen borde klara av enligt spec. Testade torturetest i Prime95 i ca 16 timmar, inga problem. Men i BIOS hittade jag inget ställe för att ändra "command rate" eller vad det nu heter, så där har jag ingen aning om inställningarna, men däremot hittade jag en annan inställning, minns tyvärr inte vad den hette, ska kolla upp det. Den hade åtminstone en inställning på 4 clocks.
När det gäller processortemperatur så visar SpeedFan just nu en temp på 29 grader, MEN i PC Wizard 2006 så finns det 3 olika cpu temps.
1. Processor Temperature ~34 grader
2. Processor Temperature (Core 1) ~51 grader
3. Processor Temperature (Core 2) ~51 grader
Vilken av dessa borde jag kolla på?
Enligt CPU-Z så är "Bank Cycle Time", Trc 20 clocks. Vad innebär det?
Enligt CPU-Z (återigen) så körs FSB:DRAM 2:3, men får man bättre prestanda om de körs i 1:1? Hur skall jag gå tillväga om jag vill ändra denna ratio? Ska jag tex sänka multipliern till 6 o öka fsbn till 400 (6 * 400 = 2.4GHz), eller har jag cyklat till en annan planet just nu? 😛
PS: Ursäkta det långa inlägget! 🙂
EDIT: Angående inställningen i BIOS som låg på fyra clocks så hette den "DRAM Write Recovery Time". Nån som vet nåt om den? Angående min cpu temp så var datorn nästan i idle, hade uppe NH och Winamp o min Zalman låg på minimum varvtal, ca 1300 - 1400 o rumstempen på ~20 grader.
October 30, 2005
När du testar i spel så kan du även få hängningar på grund av att du har för högklock på grafikkortet. När du klockar det så skulle jag rekomendera Rivatuner som är ganska lätt att använda även för nybörjare och när du lärt dig så kan du även använda mer avancerade funktioner i det. Jag brukar stabilitetstesta mitt system med 3DMark 01 och superPi (1M och 32M) för klarar det dom testerna så akn man klassa den som stabil.
July 21, 2006
Tack för tipset Elleshar! Tyvärr verkar det inte som om RT har stöd för mitt graffe, så jag får väl söka efter ett annat program för g-kort eller vänta till en nyare version av RT finns tillgängligt. För överklockningsinställningarna ska väl gå att ställa in i fliken "main", den som öppnas när man startar programmet, sen ska man väl klicka på den knappen som finns under den raden där var det står vad man har för skärm och graffe, eller har jag fel?
Ang graffet så beställde jag en Zalman VF 900Cu för att få den riktigt sval. 🙂
July 21, 2006
Graffet får vänta tills jag har fått den nya kylaren, beställde också en Antec Tricool 120mm till fronten, har provat med en GlacialTech och en Adda men de tycks vara byggda för att vara tysta, inte ha bra luftgenomströmning, vilket jag behöver eftersom jag har 2 Tricool på baksidan av chassit i den övre kammaren, så då behöver jag nåt som förser dom med tillräckligt med luft, för att på så vis kyla ner grejorna.
På tal om temps så när jag just var inne i BIOSen så visade det en moderkortstemp på 35 grader! Är inte det lite väl mkt? Hoppas jag får ner den tempen med några grader med den nya fläkten.
Nu har jag bara några frågor om BIOSen innan jag börjar klocka:
1. FSB Termination Voltage, är det spänningen till FSB? Den kunde jag på 1.2, 1.3, 1.4, 1.5V eller Auto åtminstone.
2. MCH Chipset Voltage, vad är det för nåt?
3. ICH Chipset Voltage, vad är det för nåt?
4. Performance Mode, den har 3 olika inställningar, Auto, Standard, Turbo. Standardinställningen är Auto. Vad är detta för nåt?!?!
5. Har hört talas om att prylarna kan undervolta eller övervolta, vad innebär det?
Om det ändå vore lite enklare 🙁
Så fort jag får svar så börjar det roliga! 😀
February 12, 2003
FSB Termination Voltage är något jag aldrig förstått mig på. Den påverkar egentligen ingenting, upp med den på 1.5V, bara. Kör själv på max också, mest för syns skull...
MCH Voltage är spänningen till nordbryggan. När din FSB börjar tryta, höj spänningen dit och se om du kommer högre. Dock inte för högt, den har en tendens att bli väldigt varm, speciellt Intels chipsets (NF680i har ju en kylare värd namnet, det går nog också jäkligt varmt...)
ICH Voltage torde vara spänningen till sydbryggan, borde inte påverka något nämnvärt.
Performance mode är något Asus har hittat på. Dvs, ingen har en jäkla aning om vad det gör.
Undervoltning är när saker flukterar (heter det så? fluctate på engelska iaf) under belastning, och således ger lägre spänning än det ska, vilket kan leda till instabilitet. Övervoltning är raka motsatsen, men borde inte påverka prestandan, brukar snarare vara bra till en viss grad, eftersom kretsar under belastning drar mer ström, och om det övervoltar finns det mer ström att ta av. Självfallet ska det inte övervolta för mycket, då finns en överhängande risk för att man får köra en RMA. 😉
May 2, 2006
Hoppar över hit från din "WinRAR-tråd". 🙂
Det första du ska göra är att kolla hur mycket du kan klocka UTAN att behöva röra några spänningar (alltså stock volt på allt). Då behöver du inte oroa dig för att något går sönder. Allt som händer är att den hänger sig när den inte vill mera. Det är först då det är dags att börja öka lite på spänningarna (om man inte redan är nöjd).
Eftersom E6600 har en relativt låg multipel (x9) så är en relativt hög FSB (Front Side Bus) relevant vid högre överklockning. Börja därför med att höja volten till nordbryggan (MCH) lite och kolla om du kan öka FSB:n.
Det är inte ovanligt att E6600 går att få upp till 3.2-3.4GHz utan att höja volten till processorn (CPU voltage). För att testa stabiliteten så finns knappast något bättre än Orthos, vilket i praktiken är 2st Prime95 som körs parallellt för att belasta båda kärnorna till max.
Hämtas här:
http://www.techpowerup.com/downloads/385
En del kör Orthos över natten, vilket jag tycker är onödigt. Oftast upptäcker Orthos eventuell instabilitet inom 10 min. Förutsatt att processor temperaturen stabiliserat sig. Kom ihåg att mer volt=mer värme, så ett övervakningsprogram för temperaturerna är mycket viktigt.
Kan rekommendera Lavalys Everest Ultimate (som tyvärr inte är gratis).
Med det så övervakar du alla temperatur sensorerna i din dator (CPU, moderkort (nordbryggan), grafikkort, hårddiskar mm).
Annars är Core Temp ett bra gratisprogram för enbart processorn.
http://www.thecoolest.zerobrai...../CoreTemp/
Du har garanterat ASUS Probe på skivan du fick med moderkortet, vilket är ytterligare ett sådant program.
Överklocka, kör Orthos och övervaka temperaturerna. När de inte ökar mer utan har stabiliserat sig, så kör Orthos en stund till (15-30 min). Tuggar Orthos på (visar grönt) så är chansen väldigt liten att systemet senare kraschar pga överklockningen.
Vilka temperaturer som ligger inom det "normala" för dina grejor vid full belastning finner du lätt på nätet.
Du bör i alla fall se till så att processorn stabiliserar sig under 60 grader vid full belastning.
Jag kan rekommendera lite läsning på Xtremesystems forum om du vill kolla lite närmare på vad andra fått. E6600 och P5W DH Deluxe är en vanlig kombination, så där finns massor av läsvärt. Bara att registrera sig och gå via sökfunktionen.
http://www.xtremesystems.org/f...../index.php?
Lycka till! 😎
February 17, 2002
Ang. temp: Intel TAT levererar garanterat(?) rätt temperatur på C2D ( http://www.techpowerup.com/downloads/392 ). TAT Kan självklart också användas till att checka av andra programs uppvisade temperaturer för att välja ut det mest användarvänliga...
Ang. grafikkortsöverklockning: ATi-Tool är mycket kraftfullt och användarvänligt. "Artifactscan" är nästan felfri om du låter den löpa ett par minuter för varje frekvens du ställer in. Läs lite innan hur mycket folk fått upp grafikkortet så att du har lite riktlinjer. Klocka upp, "scan for artifacts" och vänta. Klocka upp, vänta. Klocka upp, vänta. Klo... ja, du förstår 😉
Grafikkort bränns inte sönder om du inte är mycket... tja, klantig. Utan att du ändrar spänningen är synbara artifacts/sparklies det enda som händer, förutsatt att du inte klockat MYCKET över gränsen. Bara att klocka ner lite och testa igen. Simple as that!
July 21, 2006
Statusrapport: Ökade först FSBn till 280, minnet fick en inställning på 748, provade först på 847 med volten på 2.15, ville inte posta så jag ändrade till 748 med volten på 2.10. Testade ca 20min med Orthos, verkade stabilt, så jag bootade om o gick in i BIOS.
Ökade FSBn till 300, minnet på 800, multipliern på 8, CPUn på 2400, enligt AI Booster så körs den i 2700...skumt... testade Orthos, testet avbröts efter 3s o datorn frös. 🙁
Gick in BIOSen o ändrade volten till NB från 1.55 till 1.65, testar just nu Orthos, har en CPU temp på 38, MB temp på 34 men min vcore ligger på 1.18V...skumt...undervoltning? nån som vet? Rumstempen ligger förresten på ca 15 grader. Kört Orthos i 20min nu... verkar ju stabilt... ska vänta en stund till förrän jag bootar om o uppar lite till 😀
Förresten, om ni vill se bilder så får ni lära mig hur jag lägger upp en sådan , har aldrig gjort det förr men nånstans måste man ju börja
EDIT: Ni som testar med SuperPI och får resultatet med 3 decimaler, vilken version har ni? Min version (1.1e) visar bara heltal 🙁
July 21, 2006
Höjde FSBn till 320, multipliern på 9 o minnena i 800, testat med Orthos i ca 35min, stabilt, har en CPU klock på 2.8GHz 😀 , men det tar inte slut där, får se om jag orkar fortsätta ikväll... annars blir det väl imorrn... 🙁
Hittade en bättre version av SuperPI, fick nu tiden 19.609, men det stannar ju inte där!
Ngn som orkar lära mig om hur jag ska ladda upp bilder?
July 21, 2006
whieee! FSBn uppe i 375, prollen i 3GHz, minnena tyvärr endast i 750, en högre inställning skulle ha inneburit över 900 o ja är inte säker på om mina minnen klarar så högt. Testade med orthos i en timme, utan problem. CPU tempen var på låga 46 grader under full belastning med en rumstemp på 21 grader. Moderkortstempen är jag lite mer oroad över, den var på hela 38 grader. Hur kan ett moderkort tåla under en längre tid egentligen?
Få se om jag vågar fortsätta...
May 2, 2006
Använd Imageshack för att ladda upp bilder.
Försök hålla nordbryggan under 45 grader, 38 C är lugnt.
Sätt en 120mm fläkt på insidan av övre HDD racket på din P180 som blåser på den (använd de två medföljande metalclipsen).
Prova att höja FSB:n till 400 så går dina minnen i 800MHz och processorn i 3200MHz (med multi x8). Du kan som sagt använda dividers till minnena men det bästa är att köra 1:1. Det är förmodligen inga problem med att köra dina minnen över 900MHz (och kanske även 1000MHZ). Slacka upp minnestimingsen till 5-5-5-15 (istället för 4-4-4-12). Högre frekvens på minnena ger mycket mer prestanda än tightare timings på Intel system eftersom de inte har inbyggd minneskontroller (som AMD).
En spänning på minnena runt 2.1-2.2V bör räcka långt.
July 21, 2006
stege99 wrote: Använd Imageshack för att ladda upp bilder.
Försök hålla nordbryggan under 45 grader, 38 C är lugnt.
Sätt en 120mm fläkt på insidan av övre HDD racket på din P180 som blåser på den (använd de två medföljande metalclipsen).Prova att höja FSB:n till 400 så går dina minnen i 800MHz och processorn i 3200MHz (med multi x8). Du kan som sagt använda dividers till minnena men det bästa är att köra 1:1. Det är förmodligen inga problem med att köra dina minnen över 900MHz (och kanske även 1000MHZ). Slacka upp minnestimingsen till 5-5-5-15 (istället för 4-4-4-12). Högre frekvens på minnena ger mycket mer prestanda än tightare timings på Intel system eftersom de inte har inbyggd minneskontroller (som AMD).
En spänning på minnena runt 2.1-2.2V bör räcka långt.
Ang bilderna så ska jag försöka ladda upp några, tack för hjälpen!
När det gäller en 120mm vid det övre HDD racket så har jag redan en fläkt där, en Glacialtech, har också provat med en ADDA, men jag märkte att de fläktarna, precis som Nexus, är byggda för att gå tyst, inte ha högt luftflöde, men jag har beställt en 120mm Antec Tricool, de har en inbyggd brytare så jag kan ställa in dem på tre olika hastigheter, o de har MKT stort luftflöde.
Ang FSBn så provade jag ikväll med att ställa upp den till 400, tidigare så körde jag den i 375, men den vägrade POSTa med 400, fick bara en svart skärm. 🙁
Får se om jag kommer förbi det problemet, blir väl imorrn om jag hinner.
2 Guest(s)