Eheim 1048 ska den dränkas eller är den fristående|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Eheim 1048 ska den dränkas eller är den fristående
frni
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 15, 2003 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar W/C och en sådan ska ju räcka med 70w pelt och prolle kylning. Rätta mig om jag är helt fel ute. Kylar rekomendationer tack

DJ_Simulator
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 43
253747
January 15, 2003 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Den kan BÅDE dränkas och vara fristående!

Ett tips: Köp Eheim 1250 istället, den är mycket kraftigare. Overclockers.se hade den nyligen, och det verkar som om de kommer att få in den igen.

Vattenblock: DangerDen Maze 3-2
Radiator: Black Ice Extreme

frni
Medlem
253792
January 15, 2003 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar! Sedan är det ju det med kylare, har en Lian li pc70 och då spelar det ju egentligen ingen roll hur tjock Kylaren är så det är väl bara att satsa på en Pro Ice Extreme. Kollade på nåra tester och där verkar det ju mest vara beroende på vilket block man använder hur mycke pump som ÄR nödvändigt. En helvetes massa mätningar men seriös test.

http://www.procooling.com/revi....._1_-_8.php

DJ_Simulator
Medlem
253825
January 15, 2003 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

I just ditt fall är det bra att ha en så kraftig pump som möjligt, eftersom du ska ha peltier. Den är ju mycket bra på att flytta värmeenergi från processorn till vattenblocket, och då är det viktigt att vattnet kan flytta värmen bort från blocket lika effektivt (eller mer, varför inte? wink ).
DangerDen Maze 3 är ett av marknadens bästa vattenblock, och sen är det snyggt också 8)!

DJ_Simulator
Medlem
253873
January 16, 2003 - 12:43 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har de den inne igen.. Verkar som om den bara var borta ett par dagar..

Eva01
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 124
253911
January 16, 2003 - 8:02 am
sp_Permalink sp_Print

Vill du ha en kraftig pump?
Köp en "Project Powerhead"!
Den pumpar ca. 3000 l/h och kostar 200:- mer än den
där Eheim pumpen.
Den är visserligen till för akvarier,
men men, den funkar säkert till vattenkylningssystem
för datorer också! laugh

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
253932
January 16, 2003 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

Klarar du dig verkligen på en 70W peltier???? Säg att du har en processor som utvecklar nästan 70w (60-65w kanske) så gör peltiern INGEN nytta alls, som jag har förstått det hela. Jag är nog rädd för att du "mättar" din peltier. Rätta mig gärna om jag har fel någon... Jag ska försöka förklara vad jag menar.

Du har en 70W peltier som maximalt kan åstadkomma en tempförändring på 70°C mellan kall och varm sida. Matar du in 2-3W kanske du har en skillnad på 68-69°C. Men ju mer värme du tillför på den kalla sidan desto varmare blir den. När du börjar närma dig 70W värmeeffekt så gör helt plötsligt peltiern ingen nytta längre. Det kanske tom funkar bättre UTAN den.

frni
Medlem
254071
January 16, 2003 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Peltiern är på grafikkortet kan jag tillägga. Jag står inför att köpa nytt MB processor oxå. Två stycken 80GB för raid 0. detta är inte så brottomt har en bunt ibm diskar
Kommer en antec 480w att räcka för att driva peltiern(8A) och den övriga elektroniken?

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
254231
January 16, 2003 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Den nätdelen borde räcka gott och väl, men vad är max-spänning till peltiern? Om du bara petar in 12V i den men den klarar av säg 15V så kanske den bara klarar av att kyla av 30-40W ordentligt. Det här är inget jag är 100% säker på, men jag har för mig att jag har sett lite kurvor på att kylningseffekten avtar en del med spänningen. Men testa lite vettja laugh Hur som helst så kommer nätdelen orka driva peltiern.´

[edit]

Jag tog en liten snabbkik på den där nätdelen (antecen). Vad kostar den? Det verkar inte som den är vidare kaxig. Jämförbar med ENERMAX 300W EG301P enl. specarna på http://www.kylning.com Det enda som antecen egentligen är bättre på är 5V där den piskar Enermax med 8A men 12V där du kommer lasta lite hårdare pga peltiern ligger dom lika på.

frni
Medlem
254408
January 16, 2003 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn- Du har rätt ang 12v'en. Jag recapitulerar angående Antec. Ska kolla in en lämplig Enermax.

Om man har 3/8 slangar för att anständigt flöde kanske det blir för hög tryck och en vacker dag speja man ner inkromet på lådan, gud förbjude. Kollar oförtrutet vidare. Som tur är är inköpsprocessen den bästa tiden.

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
254518
January 17, 2003 - 7:16 am
sp_Permalink sp_Print

En polare kör med en Eheim 1048 och 3/8 slangar. Det funkar finfint! Jag tror inte att du behöver oroa dig det minsta. Dom här små akvariepumparna kan inte åstadkomma det tryck som behövs för att slangar ska släppa från nipplar och sånt. Specarna på pumparna är nog inte direkt gjorda med några meter slang på pumpen, med tanke på att dom är tänkta att ha i akvarier. Jag tror knappt ens du kommer behöva slangklämmor. Men vattenkylning är exakt hur kul som helst. "You're in for a real treat". Förresten tycker jag att du ska överväga Senfu's radiatorer, men det är bara lite av en egen åsikt. Dom känns gedigna och genomtänkta.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 262
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL