October 24, 2002
November 25, 2002
Tackar! Sedan är det ju det med kylare, har en Lian li pc70 och då spelar det ju egentligen ingen roll hur tjock Kylaren är så det är väl bara att satsa på en Pro Ice Extreme. Kollade på nåra tester och där verkar det ju mest vara beroende på vilket block man använder hur mycke pump som ÄR nödvändigt. En helvetes massa mätningar men seriös test.
October 24, 2002
I just ditt fall är det bra att ha en så kraftig pump som möjligt, eftersom du ska ha peltier. Den är ju mycket bra på att flytta värmeenergi från processorn till vattenblocket, och då är det viktigt att vattnet kan flytta värmen bort från blocket lika effektivt (eller mer, varför inte? ).
DangerDen Maze 3 är ett av marknadens bästa vattenblock, och sen är det snyggt också 8)!
October 24, 2002
December 19, 2002
Klarar du dig verkligen på en 70W peltier???? Säg att du har en processor som utvecklar nästan 70w (60-65w kanske) så gör peltiern INGEN nytta alls, som jag har förstått det hela. Jag är nog rädd för att du "mättar" din peltier. Rätta mig gärna om jag har fel någon... Jag ska försöka förklara vad jag menar.
Du har en 70W peltier som maximalt kan åstadkomma en tempförändring på 70°C mellan kall och varm sida. Matar du in 2-3W kanske du har en skillnad på 68-69°C. Men ju mer värme du tillför på den kalla sidan desto varmare blir den. När du börjar närma dig 70W värmeeffekt så gör helt plötsligt peltiern ingen nytta längre. Det kanske tom funkar bättre UTAN den.
December 19, 2002
Den nätdelen borde räcka gott och väl, men vad är max-spänning till peltiern? Om du bara petar in 12V i den men den klarar av säg 15V så kanske den bara klarar av att kyla av 30-40W ordentligt. Det här är inget jag är 100% säker på, men jag har för mig att jag har sett lite kurvor på att kylningseffekten avtar en del med spänningen. Men testa lite vettja Hur som helst så kommer nätdelen orka driva peltiern.´
[edit]
Jag tog en liten snabbkik på den där nätdelen (antecen). Vad kostar den? Det verkar inte som den är vidare kaxig. Jämförbar med ENERMAX 300W EG301P enl. specarna på http://www.kylning.com Det enda som antecen egentligen är bättre på är 5V där den piskar Enermax med 8A men 12V där du kommer lasta lite hårdare pga peltiern ligger dom lika på.
November 25, 2002
Kamelryttarn- Du har rätt ang 12v'en. Jag recapitulerar angående Antec. Ska kolla in en lämplig Enermax.
Om man har 3/8 slangar för att anständigt flöde kanske det blir för hög tryck och en vacker dag speja man ner inkromet på lådan, gud förbjude. Kollar oförtrutet vidare. Som tur är är inköpsprocessen den bästa tiden.
December 19, 2002
En polare kör med en Eheim 1048 och 3/8 slangar. Det funkar finfint! Jag tror inte att du behöver oroa dig det minsta. Dom här små akvariepumparna kan inte åstadkomma det tryck som behövs för att slangar ska släppa från nipplar och sånt. Specarna på pumparna är nog inte direkt gjorda med några meter slang på pumpen, med tanke på att dom är tänkta att ha i akvarier. Jag tror knappt ens du kommer behöva slangklämmor. Men vattenkylning är exakt hur kul som helst. "You're in for a real treat". Förresten tycker jag att du ska överväga Senfu's radiatorer, men det är bara lite av en egen åsikt. Dom känns gedigna och genomtänkta.
1 Guest(s)