En idé på extremkylning?!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
En idé på extremkylning?!
kabul
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 15, 2003 - 6:31 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har nyligen börjat läsa här på forumet, försöker skaffa mig information så att jag själv kan börja överklocka.
Fick just en idé. Är det någon som provat att bygga en dator i en frys eller ett kylskåp? Det borde ju kunna ge en mycket bra kylning och inte så fasligt dyrt heller.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
436286
October 15, 2003 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

kabul wrote: Jag har nyligen börjat läsa här på forumet, försöker skaffa mig information så att jag själv kan börja överklocka.
Fick just en idé. Är det någon som provat att bygga en dator i en frys eller ett kylskåp? Det borde ju kunna ge en mycket bra kylning och inte så fasligt dyrt heller.

Du hade fått problem med kondensbildning. Vappo är nog det billigaste alternativet när det väl kommer till kritan, i alla fall. Alternativt att bygga ett hemmabygge av en gammal frys-kompressor, men då skall man kunna hårdlöda och fixa med gas.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
436288
October 15, 2003 - 6:44 am
sp_Permalink sp_Print

Om du hittar ett helt slutet kyslkåp/frys så det inte kan bildas is och kondens plus att du har datorn igång hela tiden - kanske värma hårddisken. Den lär inte gilla en uppstart i -18 grader som en frys håller, smörjningen av hårddisken lär inte vara på topp vid den tempen... Inte cpufläkten heller.

gyZZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
436293
October 15, 2003 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade också den ideen för ett tag sedan men jag la ner den eftersom att jag funderade på att ta isär kylen/frysen men freon lär inte vara särskilt nyttigt.....

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
436300
October 15, 2003 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

jo alla som nånsin fått idén att överklocka har haft den idén... men det går inte... man får för det första kondens, men visst, det kan man isolera emot genom att dra ett lager fett över hela brädan... men det största problemet är ju att et kylskåp inte orkar med at kyla något som värms upp, särsklit så mycket som en dator... ett kylskåp är designat för att kyla ner mat och hålla den kanll, samma med en frys... sen så drar dom ju inte precis lite ström...

kabul
Medlem
436305
October 15, 2003 - 7:26 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, med en frys skulle man alltså få problem med kondens (man skulle ju kunna klä datorn med GoreTex laugh ) men en kyl då? Skulle man ha samma problem där?

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
436309
October 15, 2003 - 7:33 am
sp_Permalink sp_Print

kabul wrote: Ok, med en frys skulle man alltså få problem med kondens (man skulle ju kunna klä datorn med GoreTex laugh ) men en kyl då? Skulle man ha samma problem där?

ja... kondensationspunkten vid 60% luftfuktighet är 14 grader... du lär minst 60% i kylen, runt 14-16 grader o du skulle ha vatten i bruken...

fast eftersom is inte leder ström så skulle du kunna ha en frys... bara du inte stänger av den... men sen så är ju inte problemet kondensen utan att frysen kommer att pajja...

kabul
Medlem
436316
October 15, 2003 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, ingen bra idé alltså. Får lita på gammla hederliga fläktar.
BTW, borde man inte ha samma problem med en peltier? Du kan ju visserligen ha temperaturer under noll på kylsidan med en peltier men då måste man ha riktigt bra kylning på varma sidan. Om man då har ca 10 C på kylsidan får man då problem med kondens? Eller reglerar man den så att man har en vettig temperatur (typ 20 C) på kylsidan?

SilverSurfer
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
436318
October 15, 2003 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har hört om en annan sort extremkylning. Vattenkylning av västa sorten.
Tror det var nån som gjorde det med ett ITX moderkort. Han satte kortet i ett akvarium med destilerat vatten. Rakt ner i vattnet. Funka utmärk enligt honom.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
436406
October 15, 2003 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Det borde ju funka bra att ha frysen i så fall som en vattentank och köra vanlig vattenkylning, men då kan det ju hända att vattnet blir lite för kallt. Funkar kanske bättre med ett kylskåp då....:P

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
436456
October 15, 2003 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Det borde ju funka bra att ha frysen i så fall som en vattentank och köra vanlig vattenkylning, men då kan det ju hända att vattnet blir lite för kallt. Funkar kanske bättre med ett kylskåp då....:P

Ehh.. Varför fryser inte kylar vatten i en bil?? jo.. Glykol..=)

sebbe2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 179
436732
October 15, 2003 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Det borde ju funka bra att ha frysen i så fall som en vattentank och köra vanlig vattenkylning, men då kan det ju hända att vattnet blir lite för kallt. Funkar kanske bättre med ett kylskåp då....:P

man kan köpa sånt där coca cola kylskåp

sebbe

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
436770
October 15, 2003 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: [quote=Tintin]Det borde ju funka bra att ha frysen i så fall som en vattentank och köra vanlig vattenkylning, men då kan det ju hända att vattnet blir lite för kallt. Funkar kanske bättre med ett kylskåp då....:P

Ehh.. Varför fryser inte kylar vatten i en bil?? jo.. Glykol..=)

Tänkte mer på att kylan i sig gjorde att vattnet i luften inne i datorn blev flytande och hamnade som kondens på kretskorten...:D

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 282
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL