October 8, 2003
Jag har nyligen börjat läsa här på forumet, försöker skaffa mig information så att jag själv kan börja överklocka.
Fick just en idé. Är det någon som provat att bygga en dator i en frys eller ett kylskåp? Det borde ju kunna ge en mycket bra kylning och inte så fasligt dyrt heller.
March 11, 2003
kabul wrote: Jag har nyligen börjat läsa här på forumet, försöker skaffa mig information så att jag själv kan börja överklocka.
Fick just en idé. Är det någon som provat att bygga en dator i en frys eller ett kylskåp? Det borde ju kunna ge en mycket bra kylning och inte så fasligt dyrt heller.
Du hade fått problem med kondensbildning. Vappo är nog det billigaste alternativet när det väl kommer till kritan, i alla fall. Alternativt att bygga ett hemmabygge av en gammal frys-kompressor, men då skall man kunna hårdlöda och fixa med gas.
November 26, 2002
Om du hittar ett helt slutet kyslkåp/frys så det inte kan bildas is och kondens plus att du har datorn igång hela tiden - kanske värma hårddisken. Den lär inte gilla en uppstart i -18 grader som en frys håller, smörjningen av hårddisken lär inte vara på topp vid den tempen... Inte cpufläkten heller.
August 16, 2002
jo alla som nånsin fått idén att överklocka har haft den idén... men det går inte... man får för det första kondens, men visst, det kan man isolera emot genom att dra ett lager fett över hela brädan... men det största problemet är ju att et kylskåp inte orkar med at kyla något som värms upp, särsklit så mycket som en dator... ett kylskåp är designat för att kyla ner mat och hålla den kanll, samma med en frys... sen så drar dom ju inte precis lite ström...
August 16, 2002
kabul wrote: Ok, med en frys skulle man alltså få problem med kondens (man skulle ju kunna klä datorn med GoreTex ) men en kyl då? Skulle man ha samma problem där?
ja... kondensationspunkten vid 60% luftfuktighet är 14 grader... du lär minst 60% i kylen, runt 14-16 grader o du skulle ha vatten i bruken...
fast eftersom is inte leder ström så skulle du kunna ha en frys... bara du inte stänger av den... men sen så är ju inte problemet kondensen utan att frysen kommer att pajja...
October 8, 2003
Ok, ingen bra idé alltså. Får lita på gammla hederliga fläktar.
BTW, borde man inte ha samma problem med en peltier? Du kan ju visserligen ha temperaturer under noll på kylsidan med en peltier men då måste man ha riktigt bra kylning på varma sidan. Om man då har ca 10 C på kylsidan får man då problem med kondens? Eller reglerar man den så att man har en vettig temperatur (typ 20 C) på kylsidan?
April 20, 2002
Det borde ju funka bra att ha frysen i så fall som en vattentank och köra vanlig vattenkylning, men då kan det ju hända att vattnet blir lite för kallt. Funkar kanske bättre med ett kylskåp då....:P
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
June 17, 2002
Tintin wrote: Det borde ju funka bra att ha frysen i så fall som en vattentank och köra vanlig vattenkylning, men då kan det ju hända att vattnet blir lite för kallt. Funkar kanske bättre med ett kylskåp då....:P
Ehh.. Varför fryser inte kylar vatten i en bil?? jo.. Glykol..=)
January 27, 2003
April 20, 2002
MULLVADEN wrote: [quote=Tintin]Det borde ju funka bra att ha frysen i så fall som en vattentank och köra vanlig vattenkylning, men då kan det ju hända att vattnet blir lite för kallt. Funkar kanske bättre med ett kylskåp då....:P
Ehh.. Varför fryser inte kylar vatten i en bil?? jo.. Glykol..=)
Tänkte mer på att kylan i sig gjorde att vattnet i luften inne i datorn blev flytande och hamnade som kondens på kretskorten...:D
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
2 Guest(s)