July 5, 2004
Hejsan
Jag har en oklockad P4 2,8 ghz i en hyggligt välventilerad låda med ett 120 mm fläktkylt nätaggregat som brukligt är placerat ovan cpu:n. Min fundering är att montera en fläktlös cpu-kylare, som tex heatlane zen 1000 och låta 120 mm fläkten i nätaggregatet styras av moderkortets styrenhet för processorkylaren (alltså inte av nätaggregatets styrenhet!). Min tanke är att med detta få bort problemet att cpu-kylaren inte räcker till under hög belastning samtidigt som jag får ett tyst system till "vardags". Vad tror ni, kan det funka?
M V H
Oscar
July 5, 2004
Jo jag har åxå läst att enbart typ Heatlane i sig inte klarar att kyla processorn ordentligt under belastning, däremot har i något test indikerats att kylaren i sig med en svag fläkt borde klara att kyla - det är därför som jag funderar på om inte en 120mm fläkt i ett nätaggregat (rakt ovan processorkylaren) som styrs av moderkortets reglering för processortemperatur skulle kunna fungera. Däremot vet jag inte hur nätaggregatet skulle må, tanken är att typiskt sett kommer nätaggregatet att jobba när processorn jobbar och moderkortet i alla fall höjer spänningen till fläkten. Däremot finns undantag - hur blir det om man tex läser från dvd-skiva - detta tar rimligen en hel del ström utan att processorn jobbar vilket får till följd att nätaggregatet blir dåligt kylt.
För att bättra på flödet genom kylaren skulle man kanske kunna tänka sig en "uppsammlingstratt" som ser till att ta främst luft som passerat genom processorkylaren.
Vad tror ni om detta?
/Oscar
March 10, 2003
Kommer nog bli alldeless för varmt. Tror det var i DMZ jag läste att idle så låg
flänsen på en 60-65 grader för en liknande cpu. sedan sprang den en bit
över 80 när dom började belasta. Dom kom aldrig upp i 100% innan
datorn startade om.
Dessutom så är HeatLane Zen ganska dyr. Köper du en Zalman så kostar
den 350:-. Med den följer en FanMate som gör att du kan köra fläkten på
runda släng 7volt. Tror att vid den volt/hastighet kommer dina andra
saker i datorn låta mer.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
July 5, 2004
Det är två saker jag inte gillar men Zalman 7000:
Dels är den i mitt tycke tveksammt tyst även vid låg belsastning - har läst en siffra på runt 20 dba. Skulle vilja ha något ännu tystare. Datorn i övrigt är mycket tyst med lågvarviga 120 mm chassifläktar i en ljuddämpad låda med en hyggligt tyst hårddisk (seagate) och ett tyst 120 mm fläktat nätaggregat.
Dels har jag ett moderkort som kan med tempsensorer reglera både processor och chassifläktar separat. Problemet med den ganska ordinära fläns jag har idag är att luften som värms av processorns sedan värmer moderkortet. Därför skulle jag vilja ha antingen en kylfläns med ett heatpipe torn eller en ordinär kylfläns som drar luft genom kylflänsen och puttar ut bort från moderkortet mot utblåsfläkten. Dessvärre har jag förstått att det senare ger sämre verkningsgrad på kylflänsen. Vidare skall tydligen en kylfläns med korta piggar ut vara mest lämpad för detta. Kanske skulle en swiftech (478/4000) kylfläns fungera? Denna ska vad jag förstått vara bland de bättre i sig och således klara att avge tillräckligt med värme till en svag sugande fläkt (datorn är oklockad)?
/Oscar
May 27, 2004
Farbror: nforce_ 3.0:a måste väl ändå throttla för att klara 100% cpu belastning med orginal kylfläns utan fläkt?
Farsan sitter på en 3.0nw och med boxade kylningen (med fläkt) 😀 så lägger den sig på 56 grader max load, skulle säkert hamna på 70-80 grader utan fläkt efter belasning utan fläkt.
ontopic: jag skulle inte köra passiv kylning på en 2,8:a, kanske om den användes som htpc. Men som speldator då den blir lite belastad så ska det vara aktiv men tyst kylning. zalmans 7000 på lägsta är nog ett väldigt bra alternativ då den samtidigt kyler väldigt bra och ska troligen inte väsnas mer än nätagget.
Om du vill testa på passiv kylning så kanske en såndär zalman kylare som ser ut som en utfälld solros fjäder som de sålde förr, och sedan en 120mm fläkt på lågt varv som blåste mot den från ett hål i chassidörren.
July 5, 2004
Det är väldigt sällan processorn belastas ordentligt men jag vill inte bli av med möjligheten, kör ibland ite tyngre program som photoshop mm men spelar väldigt sällan spel, så hur mycket den låter under belastning spelar således ingen större roll. Däremot används datorn för att spela upp filmer, surfa eller stå på i bakgrunden och då vill jag ha den väldigt tyst - därav tanken att rationalisera bort en fläkt (moderkortet har som sagt temperaturreglering både för chassi och processorfläktarna (Intel 865 PERL (hånat i forum pga går ej att överklocka men i mitt tycke väldigt bra i övrigt))). 20 dba som Zalman i lågläge låter som ganska mycket för mig, därav funderingarna på ett heatpipetorn eller en sugande fläkt (för att inte värma moderkortet).
Finns det ingen som vet något om sugande fläktar på kylflänsen? Andra ideer?!
/Oscar
July 5, 2004
Läste någonstans att Zalmans 7000 har en fläkt som inte går så lätt att byta. Vad gäller andra bättre "ordinära" flänsar med sugande/tryckande fläkt eller heatpipetorn så har jag inget att testa med nu. Det är därför jag är intresserad av alla ideer runt detta, då jag inte vet om jag ska slå till på en riktigt bra "ordinär" kylfläns som jag försöker köra med en tyst sugande fläkt eller om jag ska köpa ett heatpipetorn med tyst fläkt (tex coolermaster hyper 6 har jag förstått är en bra kylfläns men den medföljande fläkten är bullrig och har ändå ett lågt luftflöde så den bör bytas).
Vanliga recensioner av kylare finns det gott om, men däremot finns förvånansvärt lite skrivet om hur flänsar fungerar med sugande fläkt, skulle verkligen vara intressant att höra någon som provat detta.
M V H
Oscar
January 8, 2003
Den enda flänsen som ska ha sugande fläkt är Alpha pal 8045 och den nya varianten av den som ska vara bättre. Brossan har den på sin Barton 2500+ som han kör på 1,55volt med fläkten nere på 2000 rpm så blir den ca: 44 grader blandat bruk, asså inte idle å inte full hela tiden. Att höja varvet på fläkten ger inte så stor skillnad dock, den ka nvara 37 när man startar men ligger snabbt på 40 grader även med fläkten på 3200 rpm. Fläkten som används är TT-smartfan2 den är hyggligt tyst på lägsta. Tycker hans 2st sata Segates på 120 och 160 gb låter mer under användning.
July 5, 2004
Jag är tveksamm om den flänsen är så mycket bättre att det är värt det då jag vill få bort varmluften från moderkortet. Valet står just nu lite mellan Alphas nya kylfläns med sugande fläkt eller Coolermaster hyper 6 tornet med heatpipes. Båda skulle utrustas med tyst fläkt. Vilken av dessa är egentligen bäst - har hittat/fått recensioner på båda men ingen som direkt jämför dessa. Någon som har nån idee?
Någon som vet nån mer än gtek som säljer Alphas nya kylfläns (datorbutiken har endast den gamla)?
För information kan meddelas att dbåde atorbutiken och komplett (inte i lista men om man söker) säljer hyper 6:an.
January 8, 2003
Enligt deta testet http://www.overclockersclub.co.....view_4.php så funkar det dåligt till Amd 64. Men du har ju p4 så jag hoppas den funkar om du köper den. Alphas kylare skruvar ma nfast så där finns inte dom problemen.
2 Guest(s)