September 20, 2001
Om jag fattat det hela rätt så kan fabrikanterna låsa sina moderkort(?) så att det inte går att överklocka, även fast det så gott som står i manualen att det ska gå genom att ändra på en del switchar på kortet.
Är det så, att de kan låsa moderkoren eller liknande?
Och går det i så fall överklocka den på något annat sätt, och hur vet man isåfall när det är dags att skaffa ny kylning och hur stor den måste va?
*Nyfiken*
[ Detta Inlägg ändrades av: cenzar den 2001-09-23 01:40 ]
December 19, 2000
On 2001-09-23 01:39, cenzar wrote:
Om jag fattat det hela rätt så kan fabrikanterna låsa sina moderkort(?) så att det inte går att överklocka, även fast det så gott som står i manualen att det ska gå genom att ändra på en del switchar på kortet.Är det så, att de kan låsa moderkoren eller liknande?
Och går det i så fall överklocka den på något annat sätt, och hur vet man isåfall när det är dags att skaffa ny kylning och hur stor den måste va?
*Nyfiken*
PIII 450 Mhz, 128+128+64=320 RAM PC-100, Rage Fury Xpert 2000 32MB. En skitdator...Jag vet![ Detta Inlägg ändrades av: cenzar den 2001-09-23 01:40 ]
Moderkortstillverkarna kan låsa moderkorten som de vill, men som det ser ut just nu strävar de flesta tillverkare efter att erbjuda så mycket överklockningsmöjligheter som möjligt.
Antingen överklockar man genom att ändra multipel till processorn, eller så ändrar man fsb i bios eller på moderkortet, då med hjälp av jumprar
när det gäller kylning beror det på hur mycket effekt din cpu levererar. en amd thunderbird kräver en hel del kylning mot en celeron som kräver relativt lite i jämförelse
en PIII 450 MHz kräver inte så vass kylning, eller rättare sagt, gränsen för den processorn ligger på ca 600 MHz med ganska bra kylning. Katmai-coren som den heter, kommer inte mycket högre än så
[ Detta Inlägg ändrades av: Henrik aka [NH]ZeNNaN den 2001-09-23 05:13 ]
1 Guest(s)