March 1, 2003
äntligen så kan vi begrava en seglivad myt om luftkylning...
Fråga:
1. Kan man med hjälp av fläktar kyla en kylfläns (på tex. en dator) till under rådande rumstemperatur? Det finns dom som påstår att detta skulle vara möjligt under extrema förhållanden.
2. Har lufttryck (eller vakuum) någon påverkan på temperaturen? Då menar jag inte metereologiskt utan under "laboratorieförhållanden".
/L Niva, Rudbeck, Sollentuna
Svar:
1. Nej, inte en kylfläns som normalt är torr. Däremot om du omger en flaska med en fuktig trasa och låter vinden blåsa, så kan flaskan få lägre temperatur än omgivningen. Detta beror på att vattnets ångbildningsvärme (den energi som fordras för att vatten skall övergå från flytande till gasform) kyler flaskan.
2. Du menar temperaturen på flänsen, antar jag. Visst, ju lägre tryck desto sämre kylning med konvektion, eftersom det blir färre molekyler som kan göra jobbet. I vakuum återstår endast kylning med strålning, och vid normala temperaturer är det ganska in effektivt. Se vidare nedanstående länk. http://www.physlink.com/Educat...../ae601.cfm
/Peter E
från http://www.fysik.org/website/f.....p?id=12590
peter ekström är professor på naturvetenskapliga fakulten på lunds universitet
March 1, 2003
x-per wrote: Vänta så ska ni få se ett brev från Linköpings universitet! (Samma person som innan) Flera års studier på chalmers vet bättre än er!
nivaman din frågeställning är inte korrekt då du inte tog med alla aspekter!
ska han bekräfta din 5*C under rumstemperatur...???
och förresten vad missade jag för "aspekter"...???
November 25, 2003
x-per wrote: Vänta så ska ni få se ett brev från Linköpings universitet! (Samma person som innan) Flera års studier på chalmers!
nivaman din frågeställning är inte korrekt då du inte tog med alla aspekter!
Nu ska du inte ge Chalmers dåligt rykte genom att hitta på någonting som inte stämmer.
February 21, 2003
tycker det är jävligt intressant läsning 🙂
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
November 10, 2003
Väldigt intressant läsning i skolan så här en tisdag. (läste den förra tråden med)
Tyckte bara det var lite lustigt att en admin uppmuntrade er att lägga ner en disskution om kylning i ett forum där man ska disskutera saker 😀
Men till det ni disskuterat, det kan inte bli kallare i vakum eftersom det då finns mindre massa att kyla med - och massan man kyler med är ju luft om man kör vanlig fläkt/fläns. Vilket betyder att temperaturen aldrig kan bli under lufttemp?
Mina tankar runt det hela
/r700
April 5, 2003
Han som svarade tror jag inte förståd den andra frågan riktigt, nivaman. Den skulle havarit ställd så här:
2. Om man sänker luftrycket, med förslagsvis en kraftig fläkt, kan man då få en lägre temperatur på t ex en kylfläns på en dator. Hela tiden fylls de på med ny luft från omgivningen förståss. Detta under "laboratorieförhållanden".
Då tror jag att svaret hade varit nått i stil med: Sänkt lufttryck medför sänkt temperatur, vilket är sant och enligt mig lite mer relevant för ämnet.
Som jag förstår har killen uppfattat det som att du skulle sänka trycket i en låda och sedan kylaCPU då, med luft som har lägre treyck än normalt <- detta var ju inte riktigt frågan enligt mig. Döm själva av mitt inläg då de är mest teser som kom upp när jag läste första posten.
March 1, 2003
Darko wrote: Han som svarade tror jag inte förståd den andra frågan riktigt, nivaman. Den skulle havarit ställd så här:
2. Om man sänker luftrycket, med förslagsvis en kraftig fläkt, kan man då få en lägre temperatur på t ex en kylfläns på en dator. Hela tiden fylls de på med ny luft från omgivningen förståss. Detta under "laboratorieförhållanden".Då tror jag att svaret hade varit nått i stil med: Sänkt lufttryck medför sänkt temperatur, vilket är sant och enligt mig lite mer relevant för ämnet.
Som jag förstår har killen uppfattat det som att du skulle sänka trycket i en låda och sedan kylaCPU då, med luft som har lägre treyck än normalt <- detta var ju inte riktigt frågan enligt mig. Döm själva av mitt inläg då de är mest teser som kom upp när jag läste första posten.
jag anser ändå att blandar vi in högtryck och kompressioner så har vi INTE med (konventionell) luftkylning att göra...
liknar mer kompressorkylning...
July 22, 2003
x-per wrote: [quote=nivaman][quote=x-per]Förresten jag hängde inte med på 2:an, kan någon översätta det lite bättre?
en motfråga...
förstår du fråga 1. ???
Ja det gjorde jag men som jag och darko har sagt är att du har frågat fel!
Det är i fråga 2 darko anser att nivaman har formulerat det fel inte i fråga 1.......
2 Guest(s)