February 12, 2003
smurfen- wrote: [quote=x-per][quote=nivaman][quote=x-per]Förresten jag hängde inte med på 2:an, kan någon översätta det lite bättre?
en motfråga...
förstår du fråga 1. ???
Ja det gjorde jag men som jag och darko har sagt är att du har frågat fel!
Det är i fråga 2 darko anser att nivaman har formulerat det fel inte i fråga 1.......
Jo men det är ju fråga 2 som är huvudfrågan!
March 1, 2003
2. Du menar temperaturen på flänsen, antar jag. Visst, ju lägre tryck desto sämre kylning med konvektion, eftersom det blir färre molekyler som kan göra jobbet. I vakuum återstår endast kylning med strålning, och vid normala temperaturer är det ganska in effektivt. Se vidare nedanstående länk. http://www.physlink.com/Educat...../ae601.cfm
/Peter E
vad han menar är...
- vi pytsar en h*lvetes stark fläkt på en datorlåda
- den suger ut all luft ur lådan
- vakuum bildas
- ineffektiv kylning återstår
- inget som kan kyla flänsen
- flänsen förblir (minst) rumstempererad
min tolkning... öppen för andra tolkningar...
March 1, 2003
Darko wrote: min tolkning är som jag skrev tidigare att han verkar tro att du sänker trycket i en sluten låda och sedan ska kyla med luften som har lägre tryck än normal luft, då är svaret mycket riktigt, eftersom luft med lägre lufttryck har mindre partiklar som kan kyla.
men har vi som du säger en öppen låda...
alt 1. - vakuum blir väl en omöjlighet...???
alt 2. - vi glömmer vakuum och tittar på övertryck-undertryck
den undertryck (och teoretiska kyla) som bildas i lådan utjämnas av den övertryck (och teoretiska värme) som bildas utanför lådan och måste sedan "kyla" lådan...
April 5, 2003
nivaman wrote: [quote=Darko]min tolkning är som jag skrev tidigare att han verkar tro att du sänker trycket i en sluten låda och sedan ska kyla med luften som har lägre tryck än normal luft, då är svaret mycket riktigt, eftersom luft med lägre lufttryck har mindre partiklar som kan kyla.
men har vi som du säger en öppen låda...
alt 1. - vakuum blir väl en omöjlighet...???
alt 2. - vi glömmer vakuum och tittar på övertryck-undertryck
den undertryck (och teoretiska kyla) som bildas i lådan utjämnas av den övertryck (och teoretiska värme) som bildas utanför lådan och måste sedan "kyla" lådan...
jag var inte riktigt med på ditt resonemang där, men totalt vakum är alltid en omöjlighet eftersom de tillskyndar ny luft hela tiden luft som kyls av undertrycket, så långt är jag med men den varmare luften ska väl inte kyla lådan? 😛
i alla fall så tycker jag att svaret inte var enligt en öppen låda.. jajja skit i de, extrema förhållanden kan ALLTID skapa extrema resultat....
January 13, 2004
Ja nu har jag alltså tagit mig igenom hela den gamla tråden.. stundvis gapskrattande, stundvis desperat, frustrerad och gråtfärdig. Det gick så långt att jag registrerade mig så hej på er alla! 😀
Nu ska jag ner till tjorren och köpa cola och popcorn, sen verkar det som om kvällen är fixad. :bgrin:
April 5, 2003
Boomhauer wrote: Ja nu har jag alltså tagit mig igenom hela den gamla tråden.. stundvis gapskrattande, stundvis desperat, frustrerad och gråtfärdig. Det gick så långt att jag registrerade mig så hej på er alla! 😀
Nu ska jag ner till tjorren och köpa cola och popcorn, sen verkar det som om kvällen är fixad. :bgrin:
Då ska jag inte vara sen att säga välkommen till NH Boomhauer, dessvärre verkar de nästan som att diskusionen går mot sitt slut, sakta men säkert....
June 20, 2002
Har läst hela den gamla tråden och uppmärksammade att ingen har gjort den enkla grejen att fråga i den där trevliga frågelåda om det går att kyla en fläns till under rumstemperatur med en fläkt...
Därför gjorde jag det...
ursäktar för att min fråga är lite skumt formulerad, frågade igår natt och var trött som en sate, men han verkar ha fattat galoppen ändå...
varsågoda:
Fråga:
Vad jag har förstått så innebär lägre tryck lägre temperatur och vice versa? Innebär detta att det går att kyla exempelvis en fläns under rumstemperatur genom att placera en fläkt ovanpå denna och sätta den att suga luft från flänsen och på detta vis skapa ett undertryck vid själva flänsen?
Frågar enbart av intresse och inte för att jag ska försöka utföra det, så även om flänsen skulle bli knappt mätbart kallare än omgivningen räknas det som ett ja på min fråga.
Svar:
Du har rätt i att om man sänker trycket i en gasmassa så sjunker temperaturen. För att utnyttja det praktiskt så behöver du ett slutet system. Stäng in kylflänsen i en låda med ett inloppsrör och ett utloppsrör. Du suger ut luft i ena röret och samtidigt släpper in luft i det andra. Då kommer det insugna luften att expandera, och därmed kylas. Trolleri? Nej, du har bara konstuerat ett riktigt dåligt kylskåp . Kyleffekten blir antagligen sämre är om du bara hade en fläkt som ger kylning med konvektion. Om ett kylskåp skall fungera effektivt, behöver man utnyttja kylmediets ångbildningsvärme, se kylteknik i Nationalencyklopedin . Sammanfattningsvis: i teorin har du rätt
/Peter E
October 24, 2003
Hur fan får man undertryck genom att fläkten blåser utåt, det kommer ju inte ny luft hela tiden (iaf på ett "vanligt" chassi), om det blir undertryck, så måste det vara Xtremt litet..
Förresten vill jag inte att diskussionen tar slut, detta är något av det mest läsvärda och underhållande jag varit med om!
x_per, nivaman, Peter E, Darko och många många fler har lagt in, ja, "jättemånga" inlägg tillsammans 😀
ska nog köpa en fläkt så att min låda blir kallare än mina 18C i rummet! hahaha pwned!
June 20, 2002
sPaZz wrote: [quote=x-per]Förresten varför är det bara jag som ahr fått ta all idiotisk smutskastning när jag och Darko säger exakt samma sak?
Kanske för att han är trevligare och argumenterar på ett bättre sätt?
Det faktum att han inte svävar ut och hävdar att isbildning förekommer vid 18 plusgrader och att han kylt en flaska 5 grader under rumstemp skadar ju inte direkt heller.... 😉
March 15, 2002
boogey wrote: [quote=sPaZz][quote=x-per]Förresten varför är det bara jag som ahr fått ta all idiotisk smutskastning när jag och Darko säger exakt samma sak?
Det faktum att han inte svävar ut och hävdar att isbildning förekommer vid 18 plusgrader och att han kylt en flaska 5 grader under rumstemp skadar ju inte direkt heller.... 😉
Hehe, det kan ju också vara en bidragande orsak. 😉
April 5, 2003
boogey wrote: [quote=sPaZz][quote=x-per]Förresten varför är det bara jag som ahr fått ta all idiotisk smutskastning när jag och Darko säger exakt samma sak?
Isbildning förekommer visst vid +18*C!
[Image Can Not Be Found]
De gula området är där undertrycket skapas och det är det undertrycket som "suger" upp planet i luften, hänger du med? Detta undertryck kan bli så kraftigt att den luft som ändå tar sig in dit fryser till is, all luft har ju en viss luftfuktighet. Sedan har ju x-per bevisat att med olika tryck förändras ävenkok- och smältpunkten för olika ämnen så de är inte alls omöjligt att de bildas is på en flygplans vinge, MEN det är ytterst ovanligt att de händer i plusgrader, men de händer fortfarande. Om du är gammal nog att ha bil så kanske du har provat få en ispropp i förgasaren mitt i sommarn nån gång? Detta fungerar ungefär på samma sätt, undertrycket blir tillräckligt kraftigt att vattnet i luften fryser till is, båda isbildnings fallen är ovanliga men de händer i alla fall då och då, x-per påpekade även att flygplan har förgasar värmare för att minska risken för isproppar just flygplan.
2 Guest(s)