June 22, 2002
Jag har en Duron på 800MHz. Jag tyckte skitfläkten som jag fick med datorn (coolermaster-pryl, 4cm, 6000rpm, gjord för <= 850 Mhz) lät så mycket så jag kollade vad jag kunde hitta i min "skrotlåda". där hittade jag en fläkt som suttit på en k6-2 (350 MHz), som visserligen lätt rätt illa den också men inte lika mycket som 6000rpm:aren. Jag gjorde ett lam-test och höll handen under båda fläktarna och tyckte att 6000rpm-en blåste typ dubbelt så mycket. "Hmm" tänkte jag och satte i 350MHz-fläkten på min duron. Jag kollade hur varm processorn blev och här är det intressanta: inte en grad varmare än innan blev den.... den ligger nu, precis som innan, på exakt 50 grader när datorn varit i gång ett tag. Är detta normalt på något vis? Har förresten försökt klocka min duron. Efter att ha höjt från 100mhz till 105mhz (alltså 40mhz) så blev inte processorn en j-a grad varmare heller. men så blev det gröna linjer över skärmen efter var tioende boot också.
June 11, 2001
Tänk på att bussen på AGP ska höjas med 0,2% av voltvärdet, så slipper du gröna linjer.
Har du ett ABit moderkort så ska du inte höja hastigheten på några bussar eftersom dessa mb inte klarar av AMD:s processorer alls. Kolla även att du har AGP-bussen inställd på rätt värde (nx), så att inte grafikkortet överhettas.
1 Guest(s)