En teori om ljudnivå på fläktar.|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
En teori om ljudnivå på fläktar.
munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1521
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 23, 2003 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Det jag säger nu e BARA en teori jag vet inte om det e så...

Om man har olika sorters fläktar så har jag blir ljudet högre eller rättare sagt känns högre. För alla fläktar låter ju med olika frekvenzer och om du har likadana fläktar så låter dom med samma sorts ljud och då kanske det inte låter lika mycket som om du hade haft en med ett högt (hög fz) och en med ett lågt ljud. (låg fz)

Vad tror ni?

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
258362
January 23, 2003 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

tjaa... din teori stämmer lite iaf. det värsta som finns är däremot när två fläktar går nästan lika snabbt. Då blir det som en extrafrekvens som blir mycket irriterande efter ett tag...

Om alla fläktar i datorn hade exakt samma frekvens så skulle ljudet låta mindre irriterande, det har du nog rätt i 🙂

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
258365
January 23, 2003 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm tar inte två ljudkällor med exakt samma frekvens ut varann?! så d blir helt tyst?!

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
258371
January 23, 2003 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Loggo wrote: hmm tar inte två ljudkällor med exakt samma frekvens ut varann?! så d blir helt tyst?!

det kan jag inte tänka mig.. kanske att den ena tar ut den andra, men det kan väl knappast bli helt tyst.

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
258374
January 23, 2003 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror inte jag heller men tänk om...
Man fixade en helt jävla knäpptyst dator om man gjorde så allt hade samma fz. Inte för att det skulle vara det enklaste men iaf.

MrAntosa
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
258385
January 23, 2003 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Loggo wrote: hmm tar inte två ljudkällor med exakt samma frekvens ut varann?! så d blir helt tyst?!

Nja, vet inte om det funkar precis så men det har ju faktiskt gjorts försök i bilar (kanske tillåmed finns ute i produktion..) där man använt "motljud" och på det sättet minskat buller å sådant i kupen.. Hur det funkar vette tusan däremot.. Hmm, kanske du har rätt ändå.. 🙂

daydreamer
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
258386
January 23, 2003 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du har 2 st högtalare som spelar en ton i exakt samma fq så låter de ju inte mindre...

the_wiz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
258392
January 23, 2003 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Två ljudkällor där vågtopparna på den ena sammanfaller med dalarna på den andra tar väl ut varandra, annars förstärks väl ljudet?

Obs! Detta är bara en kvalificerad gissning grundad på elektromagnetisk strålning och elektroner beter sig på detta viset.

Hmmmm... Väldigt vad den meningen blev torr och tråkig :cy:

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
258396
January 23, 2003 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Naj alltså vi gjorde nån sån grej i mekanik kursen på vårt universitet... kommer inte ihåg vad vi gjorde... ska kolla upp mina gamla anteckningar o sånt så ska ja slänga fram en formel för er där det bevisas att man kan få helt tyst av två ljudkällor....

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
258399
January 23, 2003 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Grymm data loggo.
Du måset ha klockat den jävligt mycket för att ha lyckats få dom poengen.

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
258405
January 23, 2003 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

exactly... två ljudkällor där topp o dal sammanfaller med varann tar ut varann....!!!! :bok: så om du lyckas synka d så får du en mkt tyst sak!! men d e nog inte nåt ja skulle lägga ner tid på för d e nog iiiiiinnte speciellt lätt att lyckas göra d i en dator med nåra fläktar som ljudkällor!!

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
258446
January 23, 2003 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjohoo pojkar...

Tråd flyttad till en mer passande forumdel. 🙂

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
258448
January 23, 2003 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jänkarna använder precis det systemet för att få sina Black Hawk helikoptrar så tysta som möjligt.. Det används dock inte alltid så det är inte så känt..

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
258511
January 23, 2003 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe det låter lite skumt med tanke på att ljud rör sig i vågor, ta tex två likadana stenar och släpp dom samtidigt i en balja med vatten på lagom avstånd inte fan blir det väl stilla på ytan där vågorna möts väl.

men vad vet jag 😀

Oberon
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 63
258531
January 23, 2003 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

problemet är ju att du inte har exakt samma resonans osv i olika delar av datorn.... så det försvårar pg ytterligare... 🙁

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
258558
January 24, 2003 - 2:00 am
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Jänkarna använder precis det systemet för att få sina Black Hawk helikoptrar så tysta som möjligt.. Det används dock inte alltid så det är inte så känt..

Sverige med!
Den funktionen finns i bla vissa Svenska helikoptrar o i Saab 2000. Men i Saab 2000 fallet så finns det mikrofoner och högtalare vid varje sittplats, eftersom ljudet fortplantar sig olika i planet. När du väl har spelat in ljudet av flygplansmotorerna kör du det genom ett filter som fasvänder signalen....

Det forskas inom detta på min skola
läs mer här:
http://www.its.bth.se/home/ind.....x.asp?p=20
http://www.its.bth.se/whatsup/.....asp?id=129
http://www.its.bth.se/whatsup/.....asp?id=154

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
258560
January 24, 2003 - 2:09 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med Munkens teori, mitt nuvarande projekt att få datorn att hålla käften fick mig ganska snabbt att inse att så är fallet.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
258599
January 24, 2003 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

Metz wrote: hehe det låter lite skumt med tanke på att ljud rör sig i vågor, ta tex två likadana stenar och släpp dom samtidigt i en balja med vatten på lagom avstånd inte fan blir det väl stilla på ytan där vågorna möts väl.

men vad vet jag 😀

Gäller ju att dal och topp möts. Att få vågdal och vågtopp att mötas med hjälp av två stenar är nästintill omöjligt då man måste ha lika stora stenar som släpp på samma höjd annars blir det en liten förskjutning.

the_wiz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
258831
January 24, 2003 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Metz]hehe det låter lite skumt med tanke på att ljud rör sig i vågor, ta tex två likadana stenar och släpp dom samtidigt i en balja med vatten på lagom avstånd inte fan blir det väl stilla på ytan där vågorna möts väl.

men vad vet jag 😀

Gäller ju att dal och topp möts. Att få vågdal och vågtopp att mötas med hjälp av två stenar är nästintill omöjligt då man måste ha lika stora stenar som släpp på samma höjd annars blir det en liten förskjutning.

Jooo.. och sen så måste vattnet var exakt stilla och stenarna måste träffa vattnet på exakt likadant sätt...

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
259075
January 24, 2003 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

har för mig att d finns nåt som heter "vitt brus" o "brunt brus"
nån av dom har ja för mig ska "dämpa" ljud
vet inte om dom måste spela in ljudet i fråga o vända på d eller nått eller om d sker skälvständigt

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 367
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL