August 10, 2002
Det jag säger nu e BARA en teori jag vet inte om det e så...
Om man har olika sorters fläktar så har jag blir ljudet högre eller rättare sagt känns högre. För alla fläktar låter ju med olika frekvenzer och om du har likadana fläktar så låter dom med samma sorts ljud och då kanske det inte låter lika mycket som om du hade haft en med ett högt (hög fz) och en med ett lågt ljud. (låg fz)
Vad tror ni?
May 17, 2002
tjaa... din teori stämmer lite iaf. det värsta som finns är däremot när två fläktar går nästan lika snabbt. Då blir det som en extrafrekvens som blir mycket irriterande efter ett tag...
Om alla fläktar i datorn hade exakt samma frekvens så skulle ljudet låta mindre irriterande, det har du nog rätt i 🙂
October 6, 2002
Loggo wrote: hmm tar inte två ljudkällor med exakt samma frekvens ut varann?! så d blir helt tyst?!
Nja, vet inte om det funkar precis så men det har ju faktiskt gjorts försök i bilar (kanske tillåmed finns ute i produktion..) där man använt "motljud" och på det sättet minskat buller å sådant i kupen.. Hur det funkar vette tusan däremot.. Hmm, kanske du har rätt ändå.. 🙂
December 28, 2002
Loggo wrote: hmm tar inte två ljudkällor med exakt samma frekvens ut varann?! så d blir helt tyst?!
Två ljudkällor där vågtopparna på den ena sammanfaller med dalarna på den andra tar väl ut varandra, annars förstärks väl ljudet?
Obs! Detta är bara en kvalificerad gissning grundad på elektromagnetisk strålning och elektroner beter sig på detta viset.
Hmmmm... Väldigt vad den meningen blev torr och tråkig :cy:
December 24, 2002
exactly... två ljudkällor där topp o dal sammanfaller med varann tar ut varann....!!!! :bok: så om du lyckas synka d så får du en mkt tyst sak!! men d e nog inte nåt ja skulle lägga ner tid på för d e nog iiiiiinnte speciellt lätt att lyckas göra d i en dator med nåra fläktar som ljudkällor!!
January 6, 2002
HELIX wrote: Jänkarna använder precis det systemet för att få sina Black Hawk helikoptrar så tysta som möjligt.. Det används dock inte alltid så det är inte så känt..
Sverige med!
Den funktionen finns i bla vissa Svenska helikoptrar o i Saab 2000. Men i Saab 2000 fallet så finns det mikrofoner och högtalare vid varje sittplats, eftersom ljudet fortplantar sig olika i planet. När du väl har spelat in ljudet av flygplansmotorerna kör du det genom ett filter som fasvänder signalen....
Det forskas inom detta på min skola
läs mer här:
http://www.its.bth.se/home/ind.....x.asp?p=20
http://www.its.bth.se/whatsup/.....asp?id=129
http://www.its.bth.se/whatsup/.....asp?id=154
November 5, 2001
Metz wrote: hehe det låter lite skumt med tanke på att ljud rör sig i vågor, ta tex två likadana stenar och släpp dom samtidigt i en balja med vatten på lagom avstånd inte fan blir det väl stilla på ytan där vågorna möts väl.
men vad vet jag 😀
Gäller ju att dal och topp möts. Att få vågdal och vågtopp att mötas med hjälp av två stenar är nästintill omöjligt då man måste ha lika stora stenar som släpp på samma höjd annars blir det en liten förskjutning.
December 28, 2002
Arny wrote: [quote=Metz]hehe det låter lite skumt med tanke på att ljud rör sig i vågor, ta tex två likadana stenar och släpp dom samtidigt i en balja med vatten på lagom avstånd inte fan blir det väl stilla på ytan där vågorna möts väl.
men vad vet jag 😀
Gäller ju att dal och topp möts. Att få vågdal och vågtopp att mötas med hjälp av två stenar är nästintill omöjligt då man måste ha lika stora stenar som släpp på samma höjd annars blir det en liten förskjutning.
Jooo.. och sen så måste vattnet var exakt stilla och stenarna måste träffa vattnet på exakt likadant sätt...
3 Guest(s)