September 19, 2002
Vet inte om ni har läst senaste Datormagazin... Där gjorde dom ett projekt där dom gick ut efter att bygga en så tyst luftkyld dator som möjligt. Det enda jag skulle göra annorlunda utifrån deras exempel är att jag skulle gör som någon har gjort här på NH, klocka ner en XP massor & köra den me passiv kylning. :bgrin:
De hade en skitsmart lösning vad gäller nätagget, de satte ett fett alublock just under taket i chassit, på vilket de fäste alla värmeutvecklande komponenter i nätagget. Sen satte dom enorma kylflänsar på andra sidan plåten, dvs ovanpå chassits tak. Voila! Passiv kylning på nätagg!
Hårddiskarna tror jag bara dom packade in i nåt, minns inte vad exakt dock. Men de hade då kört systemet ett bra tag. Den enda fläkten de hade tror jag var till cpu, men den kan man ju vattenkyla med ett tyst vattensystem så man inte behöver klocka ner den riktigt lika mkt. Aquarius tex, värdelöst för överklockning, jag vet. Men tack vare den knäpptysta pumpen så kan man bygga riktigt tyst.
Lite förslag i alla fall.. :bgrin:
March 6, 2003
Det där med passivt kylda nätagg har funnits länge, tyskarna är som vanligt först på att komma med en fin sådan, den var på 350Watt tror jag, den hade en fET kylfläns på baksidan(därfläkten sitter ivanliga fall) som var kopplad till de där flänsarna som blir varma. har tyvärr ingen länk kvar:/ men hittade det i samband med innovacools kylning tror jag.
Jag sitter och väntar förväntansfullt på ett fint nätagg som har inbyggt vattenkylning. De borde väl komma ganska snart.
March 20, 2003
MrL0vep@nts wrote: Det där med passivt kylda nätagg har funnits länge, tyskarna är som vanligt först på att komma med en fin sådan, den var på 350Watt tror jag, den hade en fET kylfläns på baksidan(därfläkten sitter ivanliga fall) som var kopplad till de där flänsarna som blir varma. har tyvärr ingen länk kvar:/ men hittade det i samband med innovacools kylning tror jag.
Jag sitter och väntar förväntansfullt på ett fint nätagg som har inbyggt vattenkylning. De borde väl komma ganska snart.
Vad fick du pröjsa för det?? och var??? eller är det ngn som har moddat åt dig??
December 19, 2002
Tyska Aquacomputer har ju ett vattenkylt nätagg.
http://www.aqua-computer-systeme.de/
Klicka på "shop" och sen "netzteile"
En är kanske inte helt billig, men förbannat snygg och nätdelen brukar va den sista fläkten att bli av med. Tar man sen ett par rejäla villa-radiatorer (vanliga j**la element) och placerar på väggarna i rummet så har man en ordentlig vattenkylning.
March 6, 2003
Pim_ wrote: [quote=MrL0vep@nts]Det där med passivt kylda nätagg har funnits länge, tyskarna är som vanligt först på att komma med en fin sådan, den var på 350Watt tror jag, den hade en fET kylfläns på baksidan(därfläkten sitter ivanliga fall) som var kopplad till de där flänsarna som blir varma. har tyvärr ingen länk kvar:/ men hittade det i samband med innovacools kylning tror jag.
Vad fick du pröjsa för det?? och var??? eller är det ngn som har moddat åt dig??[/quote
menar du den passivkylda? den gick på typ 1500 tor jag, om du menar den vattenkylda så har ud nog misstförståt det hela, jag väntar på att deska komma i affärerna alltså, inte att jag har beställt den:P
March 6, 2003
Kamelryttarn wrote: Tyska Aquacomputer har ju ett vattenkylt nätagg.
http://www.aqua-computer-systeme.de/
Klicka på "shop" och sen "netzteile"
En är kanske inte helt billig, men förbannat snygg och nätdelen brukar va den sista fläkten att bli av med. Tar man sen ett par rejäla villa-radiatorer (vanliga j**la element) och placerar på väggarna i rummet så har man en ordentlig vattenkylning.
den var jäkligt cool, en nice början. dock är den för klen (250Watt är inte mycket) och inte så billig heller. Jag avvaktar nog tills det kommer nån som är kraftigare. dock är det bra stil av de att börja tillverka vattenkylda nätagg
March 20, 2003
jo jag har sett liknande nätagg med vattenkylning men blev avskräckt av priset och hoppades på att det skulle kommit ngt billigare.....
man kan ju alltid modda ett själv men jag har ingen som kan fixa vattenblock åt mig eller så kan man skicka sitt nätagg till en dansk firma som moddar ens nätagg för ca 1000:- +frakt till vattenkylt men jag vet inte riktigt hur det blir då och man vill ju inte låta ngn klåpare gräva i ens dyra grejer....
March 6, 2003
Pim_ wrote: jo jag har sett liknande nätagg med vattenkylning men blev avskräckt av priset och hoppades på att det skulle kommit ngt billigare.....
man kan ju alltid modda ett själv men jag har ingen som kan fixa vattenblock åt mig eller så kan man skicka sitt nätagg till en dansk firma som moddar ens nätagg för ca 1000:- +frakt till vattenkylt men jag vet inte riktigt hur det blir då och man vill ju inte låta ngn klåpare gräva i ens dyra grejer....
eller så får man helt enkelt sitta och vänta tills det kommer fler vattenkylda nätagg med lägre priser, och klara sig med en fläkt i nätagget tills dess:/ hur gammal är du förresten pim??
2 Guest(s)