Enda lösningen på Tyst dator|Page 2|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Enda lösningen på Tyst dator
YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
sp_UserOfflineSmall Offline
339767
May 19, 2003 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjaa.. eller så köper man ett par riktigt bra hörlurar och laddar ner lite schysst musik så hör man inte häller datorn 🙂

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
339798
May 19, 2003 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

jo det e ju svinbra när man ska sova

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
339800
May 19, 2003 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: jo det e ju svinbra när man ska sova

Men finns det något bättre på kvällen än att soma till musik, somnar som en stock, iaf jag 🙂

Annars har även jag på min burk dygnet runt och har aldrig stört mig på den på natten med det är en anann fema 😛

guddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 252
339814
May 19, 2003 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

om jag skulle slå hål i väggen och slänga ut datan skulle den simma bland fiskarna i dammen 😀

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
339815
May 19, 2003 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Humm jag kan inte ens slå hål i väggen med tanken på att jag bor i källaren wink

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
340095
May 20, 2003 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Vet inte om ni har läst senaste Datormagazin... Där gjorde dom ett projekt där dom gick ut efter att bygga en så tyst luftkyld dator som möjligt. Det enda jag skulle göra annorlunda utifrån deras exempel är att jag skulle gör som någon har gjort här på NH, klocka ner en XP massor & köra den me passiv kylning. :bgrin:

De hade en skitsmart lösning vad gäller nätagget, de satte ett fett alublock just under taket i chassit, på vilket de fäste alla värmeutvecklande komponenter i nätagget. Sen satte dom enorma kylflänsar på andra sidan plåten, dvs ovanpå chassits tak. Voila! Passiv kylning på nätagg!

Hårddiskarna tror jag bara dom packade in i nåt, minns inte vad exakt dock. Men de hade då kört systemet ett bra tag. Den enda fläkten de hade tror jag var till cpu, men den kan man ju vattenkyla med ett tyst vattensystem så man inte behöver klocka ner den riktigt lika mkt. Aquarius tex, värdelöst för överklockning, jag vet. Men tack vare den knäpptysta pumpen så kan man bygga riktigt tyst.

Lite förslag i alla fall.. :bgrin:

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 331
340131
May 20, 2003 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Det där med passivt kylda nätagg har funnits länge, tyskarna är som vanligt först på att komma med en fin sådan, den var på 350Watt tror jag, den hade en fET kylfläns på baksidan(därfläkten sitter ivanliga fall) som var kopplad till de där flänsarna som blir varma. har tyvärr ingen länk kvar:/ men hittade det i samband med innovacools kylning tror jag.

Jag sitter och väntar förväntansfullt på ett fint nätagg som har inbyggt vattenkylning. De borde väl komma ganska snart.

Pim_
Member
Medlem
340182
May 20, 2003 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

MrL0vep@nts wrote: Det där med passivt kylda nätagg har funnits länge, tyskarna är som vanligt först på att komma med en fin sådan, den var på 350Watt tror jag, den hade en fET kylfläns på baksidan(därfläkten sitter ivanliga fall) som var kopplad till de där flänsarna som blir varma. har tyvärr ingen länk kvar:/ men hittade det i samband med innovacools kylning tror jag.

Jag sitter och väntar förväntansfullt på ett fint nätagg som har inbyggt vattenkylning. De borde väl komma ganska snart.

Vad fick du pröjsa för det?? och var??? eller är det ngn som har moddat åt dig??

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
340200
May 20, 2003 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Tyska Aquacomputer har ju ett vattenkylt nätagg.

http://www.aqua-computer-systeme.de/

Klicka på "shop" och sen "netzteile"

En är kanske inte helt billig, men förbannat snygg och nätdelen brukar va den sista fläkten att bli av med. Tar man sen ett par rejäla villa-radiatorer (vanliga j**la element) och placerar på väggarna i rummet så har man en ordentlig vattenkylning.

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
340219
May 20, 2003 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=MrL0vep@nts]Det där med passivt kylda nätagg har funnits länge, tyskarna är som vanligt först på att komma med en fin sådan, den var på 350Watt tror jag, den hade en fET kylfläns på baksidan(därfläkten sitter ivanliga fall) som var kopplad till de där flänsarna som blir varma. har tyvärr ingen länk kvar:/ men hittade det i samband med innovacools kylning tror jag.

Vad fick du pröjsa för det?? och var??? eller är det ngn som har moddat åt dig??[/quote

menar du den passivkylda? den gick på typ 1500 tor jag, om du menar den vattenkylda så har ud nog misstförståt det hela, jag väntar på att deska komma i affärerna alltså, inte att jag har beställt den:P

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
340222
May 20, 2003 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: Tyska Aquacomputer har ju ett vattenkylt nätagg.

http://www.aqua-computer-systeme.de/

Klicka på "shop" och sen "netzteile"

En är kanske inte helt billig, men förbannat snygg och nätdelen brukar va den sista fläkten att bli av med. Tar man sen ett par rejäla villa-radiatorer (vanliga j**la element) och placerar på väggarna i rummet så har man en ordentlig vattenkylning.

den var jäkligt cool, en nice början. dock är den för klen (250Watt är inte mycket) och inte så billig heller. Jag avvaktar nog tills det kommer nån som är kraftigare. dock är det bra stil av de att börja tillverka vattenkylda nätagg

Pim_
Member
Medlem
340230
May 20, 2003 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

jo jag har sett liknande nätagg med vattenkylning men blev avskräckt av priset och hoppades på att det skulle kommit ngt billigare.....

man kan ju alltid modda ett själv men jag har ingen som kan fixa vattenblock åt mig eller så kan man skicka sitt nätagg till en dansk firma som moddar ens nätagg för ca 1000:- +frakt till vattenkylt men jag vet inte riktigt hur det blir då och man vill ju inte låta ngn klåpare gräva i ens dyra grejer....

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
340238
May 20, 2003 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: jo jag har sett liknande nätagg med vattenkylning men blev avskräckt av priset och hoppades på att det skulle kommit ngt billigare.....

man kan ju alltid modda ett själv men jag har ingen som kan fixa vattenblock åt mig eller så kan man skicka sitt nätagg till en dansk firma som moddar ens nätagg för ca 1000:- +frakt till vattenkylt men jag vet inte riktigt hur det blir då och man vill ju inte låta ngn klåpare gräva i ens dyra grejer....

eller så får man helt enkelt sitta och vänta tills det kommer fler vattenkylda nätagg med lägre priser, och klara sig med en fläkt i nätagget tills dess:/ hur gammal är du förresten pim??

Pim_
Member
Medlem
340292
May 20, 2003 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe 22, är jag så irriterande att man måste veta det??

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
340309
May 20, 2003 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: hehe 22, är jag så irriterande att man måste veta det??

nejnej, bara undrade , ta inte illa upp.

Pim_
Member
Medlem
340316
May 20, 2003 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

MrL0vep@nts wrote: [quote=Pim_]hehe 22, är jag så irriterande att man måste veta det??

nejnej, bara undrade , ta inte illa upp.

Inte det minsta... bara undrade varför du undrade

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 480
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL