July 13, 2002
Vilken väljer man? Ska skapa en tyst dator framförallt, men det är ju även bra om de skapar bra luftflöde också 🙂 Hört att enermax ska blåsa åt båda hållen... borde man i sådant fall ha två stycken sådana om man ska köra på dem, alltså inte blanda märken på sin bakre och främre chassifläkt.
Enermax
http://www.webhallen.com/prod......p?id=21433
Papst
http://www.webhallen.com/prod......p?id=19417
Tänkte främst på 120mm varianterna, men även 80mm då jag tänkte byta fläkten i mitt nätagg (Antec TruePower 380W)
August 14, 2001
Kör själv med Papst.. gillar d... hade en 80mm på processorn förut, typ ända fläkten i datorn, funkade bra, dock bytt mot en 120mm nu, kör den på 7V, funkar även på 5... men kan väl hålla med om att d ej blåser så mycket... tror väl fläktar blåser ungefär vad d låter... dock är Papst fläktar som säljs för datorbruk stabiliserade (med balanstyngder) iaf 80mm... detta borde väl vara bra både i slitagesynpunkt och ljud... behöver du mycket luftflöde bör du dock köpa nåt annat... har även en Enermax 80mm.. låter mycket på höga varv... inte testat den mycket, köpte den typ för den var annorlunda när den kom (när den lila fläkten, med genomskinliga blad och gulg-galler kom.. medans alla andra fläktar var svarta... tycker väl dock inte den är dålig iaf..
March 5, 2004
hehe, det där beror lite på ^^
Jag har ett par GAMLA 120mm Papst, dom blåser som SATAN ^^
låter klart hörbart på 7v och som en dammsugare på 12, men fan va dom blåser ^^ (dom är bygda för 16v egentligen och har metallramar)
men om vi snackar nya papst så blåser dom inte så mycket
August 14, 2001
Nya papst kan med blåsa... Papst är en fläkt och motortillverkare, bland annat... tillverkar mycket... och för olika ändamål... sitter t.ex. Papst-fläktar i Tornos svarvar, iaf nya... har även ett antal Papst-fläktar som blåser väldigt mycket... ne 29V och 2 115V blåser å låter väl nåt i stil med Delta... kanske inte riktigt så mycket... men flyttar luft de gör d... 115V fläktarna har både stålblad och stålram (eller alu är det nog) 29V-fläkten har "bara" alu-ram...
1 Guest(s)