October 29, 2001
Funnta på att tysta ner datorn lite utan att förlora temp på cpu´n. en AMD 1400. Tänkte att jag skulle köpa nått ganska skönt men billigt vattenblock och sedan köpa en 12v dränkbar vattenpump på Clas ohlson för 120kr. Sedan har jag en ganska stor vatten tank kanske 1,5 liter eller så. Och så pumpar jag runt vattnet där utan radiator
[ Detta Inlägg ändrades av: *Olgin2K* den 2001-11-11 02:42 ]
October 29, 2001
De lönar sig ju inte att hålla på. Om man skulle köpa t.ex en blackice radiator 695kr, Dangerden maze 715kr, Pump typ 350kr eller en pump från clas ohlson för 120, slang och sånt och, fläktar om man ej har de och så måste ma ha en tank. Då är de ju nästan bättre att köpa en Coolance låda för nåra hundra extra. Då är allt mycket snyggare och man får en låda på köpet..
October 17, 2001
Gör som du sa att du skulle från början, MEN med följande modifikation.
Stick till närmsta kylarverkstad / bilskrot och sno lämplig radiator...
Löda om den lite så du får en lagom stor (typ 2*2 dm) sen sätter du EN lågvarvig 120mm papst fläkt på den,,
Sen låter du vattnet gå via den INNAN det går in i vattentanken..
Då har du ett system med EN fläkt på ca 20db,,,
och det kommer funka..
February 13, 2001
Gör ett litet test nu så stängde av vatten pumpen på min Duron 1000 kör den i orginal hastighet 1,75 Vcore I/O 3,40... Idle 38,5 grader och fulload 40,5 Grader.... Jag kör med DD maze2 så det ska nog inte va nå problem å köra utan radiator bara ett vattenblock å en pump å lite slang.... Tänk nu att vattnet inte går runt i blocket nu när jag kör och har bara 40,5 grader fulload..... om nu vattnet hadå gått runt i blocket så hade tempen sjunkit ytligare.... så utan radiator går bra bara du kör orginal men man kan nog även klocka den lite via FSB i allafall 100Mhz.... Kan gö ett test senare. När jag orkar 😀
De va ju kul ska testa hur mycket jag kan klocka den utan att vattnet går
Kylning..... Bara vanligt vatten men en cross kylare 😀
[ Detta Inlägg ändrades av: SoundHead den 2001-11-11 09:55 ]
August 22, 2005
snälla någon, 1.5liter är ingenting! köp en 60liters HINK från C/O jula eller biltema!
där har du en tank. sedan, om du vill ha mer kylning kan du koppla en radiator eller kylare till hinke, så slipepr den vara i datorn!
när du sak på lan e det bara att tappa allt vatten på flaskor! :bgrin: :bgrin: :bgrin: :bgrin: :bgrin: :bgrin:
February 13, 2001
Okej fick den att gå stabilt till 140x9=1260Mhz för att va exakt 1264,4Mhz 😀 Vcore 2,05 I/O 3,70... Idle 55,3 Grader. Vattnet är då 42,9 grader efter ca 30 cm slang.... Fulloaden liger på 62.2 Grader å vattnet liger på 44,8 Grader..... går säker lite till men jag nöjer mig ville bara bevisa att det går att köra utan nån extrem kylning.... 260 Mhz överklockning utan att pumpen går är OK tycker då jag.... 😀 Det räker med ett vattenblock å en liten pump typ 5 L/Min.... Gjorde liknade med min TB 1200 å det gick med....
//Klart man är en galen finne 😀 😀 😀 😀 Finne 4 ever 😀
[ Detta Inlägg ändrades av: SoundHead den 2001-11-11 10:41 ]
September 2, 2001
Om man tar en klump metall ex. en hantel och lägger den i rums värme ca 20 grader så kommer den ändå vara kallare. Det krävs mycket energi för att värma stora mängder metall. Så om du skaffar en vattentank som väger +30 kilo kommer den vara riktigt svår värmd. Är den sen på säg 50 liter kommer du aldrig att lyckas värma upp den.
(Se dock till att tankens metall inte reagerar med vattenblockets metall.)
1 Guest(s)