June 29, 2002
1) Köpa för några hundra kr, s k ljudupptagande och vibrationshämmande
svart matta av fleece/kork,som klippes ut i bitar och klistras fast inuti datorn!!
Tar ca 1 timma, kostar inte mkt, och sänker oljudet MARKANT!!! Köpes från noisecontroll.de, från whynoise.se .
2) Öka avståndet mellan dig och lådan!!
3) Byt ut grafikkortets fläkt och moderkotets, mot flänsar,kostar ca 300 kr
sammanlagt,tar någon timme att installera.
Finns att beställa fr.bla datorbutiken.se
4)Byt ut nätaggregatet mot ett tyst, finns ner mot 20 dB med papstfläkt av hög kvalitet,på whynoi.se. Kostar ca 1200 kr.
5) Köp och installera en Silverado fläkt.
6) Byt ut dina system/chassifläkt eller sätt in en-två nya, av märket papast, 80x80x25 mm, somgår 1500rpm bara ,o låter max 12DB(A)från Whynoi.se,kostar ca 175 kr /st.
7. Byt /köp en STOR låda med mkt luft i.
8.Kör med en lagaom snabb CPU,och grafikkort.
9. Ställ datorn på golvet där det är kallare och du hör den mindre.
10. Ha få kort i moderkotet för cirkulationen.
11. Byt dina flatkablar mot runda kablar, kostar cirka 200kr/st från whynoi.se, och maximera flödet i lådan> mer flöde> bättre kylning>>>lägre ljudvolym eftersom fläkten i nätaggregatet jobbar mindre!!!
12. Se till att placera en fläkt som SUGER IN LUFT eller två, Ej UT!! Du ska maximera cirkulationen för att minska värmen och därmed fläkt-oljudet-allt hänger samman!!!
(gärna en som tar ut luft på motsatt sida).
13. Placera fläkten i botten av towern så den suger in så KALL luft som möjligt!!!
14. Sätt hårddisken i en så kallad gummiupphängning för minemal vibbration vilket ger en tyst drift!!! Finns på whynoi.se
15.Välj en TYST hårdisk,tystaste är Seagate Barracuda ATA´series (knappt hörbar med upphängningen!!).
16 Välj en tyst dvd/cd-r enhet.
Mera tips eller anmärkningar i detta ämne , bara kör på!!
[ Detta Inlägg ändrades av: shunt den 2002-06-29 14:39 ]
September 3, 2001
man ska ju inte pressa in luft.. utan byta ut luften som finns i lådan... helst så snabbt som möjligt, antingen genom att öka RPM med hjälp av Volten (därmed ljudnivån) eller ha flera tysta fläktar (inte en så markant ökning av ljudnivån), fläktarna ska suga ut och blåsa in helst på motsatt sida av lådan ja.
Kan även rekommendera att ha något mjukt under datorn för att döda resonansen totalt. Även bra ifall man har en subwoofer i närheten.
October 10, 2001
Många bra tips grabben, en liten sak bara..
Att ha en eller två fläktar som suger in luft och ingen som drar ut luft innebär att det skapas ett övertyck i lådan. Luften kommer inte ut och tempen stiger sakta men säkert hela tiden, hur bra är det på en skala? Det optimala är att ha en fläkt som blåser in luft på sidan i lådan i höjd med pci och agp-portarna, en i fronten långt ner som suger in luft och en eller två fläktar som suger ut den varma luften. Dessa två ska med fördel placeras högt upp i lådan eftersom varm luft automatiskt stiger uppåt. Fyra fläktar behöver inte nödvändigtvis innebära mycket ljud och det går ju faktiskt att driva dom med 7 volt så blir det riktigt tyst och mysigt
December 26, 2001
December 5, 2001
On 2002-06-29 19:00, abishai wrote:
det mesta där är självklart om man har en dator som låter mycket.. annars kan man göra som kisen som pula in ett par t-shirts i burken 😛 gl hf, borra små hål i väggen för mus-/tangentbordskablarna och skärmen och ha datorn i ett annat rum, det är ljuvligt! 😀
Jobbigt när datan hänger sig 🙁
//A.
February 7, 2001
Undrar hur mycket spons du fick av whynoi.se för att skriva det där 🙂
Dessutom så är det ingen direkt mening att fästa en Seagate disken i en fjäderhängning, ingen skillnad, det är så tyst ändå. I alla fall vad jag upplever.
Papst fläktarna som jag köpte sög... Fast inte luft, utan någon form av dase. 🙂
Dom knarrade och surrade. Jag lovar Zahlman fläktarna på 5.5 volt var mycket tystare.
December 26, 2001
On 2002-06-30 00:45, UnderDOG wrote:
Självklart.
Eventuellt kanske vi kan lägga upp den här på NH.
Maila [email]jonast@nordichardware.com[/email] och kolla om han tror att det finns intresse.
Om det är en bra guide.//Anders.
Ok...låter trevligt. Men jag länkar nog den från början till min sida så får man väl se hur det tas imot
October 31, 2001
Självklart.
Maila [email]jonast@nordichardware.com[/email] och kolla om han tror att det finns intresse.
Vår e-mail har varit ur funktion sedan vi bytte webserver så jag tror inte att det fyller någon vidare funktion att maila till den adressen
December 26, 2001
On 2002-06-30 11:48, WPELLE wrote:
Självklart.
Vår e-mail har varit ur funktion sedan vi bytte webserver så jag tror inte att det fyller någon vidare funktion att maila till den adressen
Hehe ok...lägger väl upp ett nytt inlägg sen när jag e klar!
May 10, 2002
On 2002-06-30 16:13, Json_81 wrote:
...eller ha datorn kopplad till stereon o kräma på ordentligt
ah perfekt! 😀 men gillar hörlurarna mer! lr tar man hörselsnäckor, typ the plug, den med basåtergivningen som är som en dröm, drar på sig ett par hörselkåpor, och en toppluva 😀
June 29, 2002
On 2002-06-30 16:13, Json_81 wrote:
On 2002-06-30 02:50, padda wrote:
Sist men inte minst; Sätt på dig hörlurar med bra musik på med hög volym (så får datorn låta så mycket den vill)...eller ha datorn kopplad till stereon o kräma på ordentligt
Så gör jag.. orkar inte lägga ut massa pengar på fläktar å skit.. stereo med feta högtalare.. det gör susen det
2 Guest(s)