February 4, 2002
Det va många frågor
XP2400@2725
Fsb 223
Corsair PC3200 eller Twinmos PC3200
vcore2.2 och 2.9v på minnet
CyriQ: Din XP2000+ borde du väl egentligen kunna köra högre än 2.025v ligger inte dom på 1.75v orginal
February 11, 2002
jo den klarar högre men i överklockningssynpunkt så hjälper det inte att öka till 2.2V. Processorn är i övrigt inte van vid så hög spänning så jag håller på och vänjer den. Sen så är det värmen också som i stör mig. Temperaturen ligger på 40grader när jag maxar fläktarna och det är inte direkt ljudlöst med 3st 80mm 5700rpm:are..... är plusgrader här nere nu så inte lönt att öppna fönstret direkt. Med vattenkylning kan jag komma högre rätt lätt antagligen.....
September 15, 2002
Sticker in lite med mitt problem bara!
Jag kan inte ens starta min dator om jag kör 145fsb X12 jag har datorn som står i min sign nedan....vad kan vara fel.
Har dessa inställningar i BIOS
-----------------------------------------
CPU External Frequence [145 Mhz]
CPU Frequence Multiplier [12.0X]
CPU Interface [Aggressive]
Memory Frequency [Sync]
Resulting Frequency [145 Mhz]
Memory Timings [User Define]
SDRAM Active Precharge Delay [6]
SDRAM RAS to CAS Delay [2]
SDRAM RAS Precharge Delay [2]
SDRAM CAS Latency [2T]
DDR Reference Voltage [2.8V]
AGP Frequency [Auto]
CPU Vcore Setting [Auto]
CPU Vcore [1.605V]
February 4, 2002
Det som jag tänkte på är varför ska du köra underklockat (145fsb X12) XP2400@1740mhz CPU Vcore [1.605V orginal ligger på 1.65v och varför har du dragit upp volten på minnet till 2.8v
January 4, 2003
September 15, 2002
Det som jag tänkte på är varför ska du köra underklockat (145fsb X12) XP2400@1740mhz CPU Vcore [1.605V orginal ligger på 1.65v och varför har du dragit upp volten på minnet till 2.8v
Har testat lite nu och kommit fram till att jag inte kan köra på nån annan multipler än 15x då kan jag komma upp i 170fsb har inte provat mer.....jag har AIUHB stepping på processorn.
Varför kan jag inte köra på nån annan miltipler jag har en hel bunt att välja bland men ingen annan än 15x funkar.
Jag vet inte varför jag kör minnet i 2.8V men jag satt och läste lite om innbränning och då skulle man köra på 2.8V och på snabbaste timings och sedan skulle man belasta minnet.
February 11, 2002
ritznet wrote:
Har testat lite nu och kommit fram till att jag inte kan köra på nån annan multipler än 15x då kan jag komma upp i 170fsb har inte provat mer.....jag har AIUHB stepping på processorn.
Varför kan jag inte köra på nån annan miltipler jag har en hel bunt att välja bland men ingen annan än 15x funkar.
Jag vet inte varför jag kör minnet i 2.8V men jag satt och läste lite om innbränning och då skulle man köra på 2.8V och på snabbaste timings och sedan skulle man belasta minnet.
Moderkortstillverkaren jorda en pinne p processorn för att låsa upp den, långt ifrån alla tillverkare gör det. Jag känner bara till epox som gör det från deras kt400-kort och nyare....
September 15, 2002
Moderkortstillverkaren jorda en pinne p processorn för att låsa upp den, långt ifrån alla tillverkare gör det. Jag känner bara till epox som gör det från deras kt400-kort och nyare....
OK men jag tror att Asus har det med....knepigt annars att jag kan ändra mellan alla men kan inte använda nån annan än 15x
February 11, 2002
ritznet wrote:
OK men jag tror att Asus har det med....knepigt annars att jag kan ändra mellan alla men kan inte använda nån annan än 15x
Självklart kan du ändra till dem andra även om en processor är låst, den ändrar inte multipeln förran bios startar om sig o då känner den av att prollen fysiskt inte vill...... När min prolle var låst (bara tbred prollarna som blir upplåsta ju) så kunde jag osso ändra multipeln men den ille knappast starta då.......
September 15, 2002
Självklart kan du ändra till dem andra även om en processor är låst, den ändrar inte multipeln förran bios startar om sig o då känner den av att prollen fysiskt inte vill...... När min prolle var låst (bara tbred prollarna som blir upplåsta ju) så kunde jag osso ändra multipeln men den ille knappast starta då.......
OK....tror du att det blir bättre om jag uppdaterar bios.....har för mig att jag har hört nånstans att processorn ska vara upplåst på mitt Asus kort med.
February 11, 2002
att uppdatera bios hjälper inte mot det, skall inte göra det iaf. Om du inte kan ändra multipel så är d pga en fysisk grej. Dock så kan d lösa problem i biosen med diverse saker. Chansen att det är ett bios fel som gör att du inte kan köra med lägre multipel är rätt liten men försöka går alltid ju, vem vet du kanske har tur....
February 4, 2002
ritznet wrote:
Jag tror att du måste slänga in ett nyare bios för att det ska funka på ditt Asuskort
EDIT: Kolla lite hos sweclockers och det verkar vara så Ett bios som låser upp heter i alla fall 1002.001 Du kan ju kolla lite själv om du vill
1 Guest(s)