Epox 8RDA+, Barton2500+ = instabilt?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Epox 8RDA+, Barton2500+ = instabilt?
canton
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 14, 2003 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Jag uppgraderade min gamla dator för ett tag sedan med 1Gb Twinmos orginalminne, AMD Barton 2500+ och Epox 8RDA+ rev 2.1. (stoppade även in ett gammalt geforce 3 ti200)
Nu är det så att jag tycker att datorn är ganska instabil ibland. Det har hänt några gånger att den bara har startat om sig utan vidare och den klarar inte alls Prime95, det blir oftast räknefel inom 2 minuter. Det konstiga är att den är instabil fastän den inte är överklockad det minsta och CPU-tempen är aldrig över 51 grader.
Men nu testade jag att öppna mitt fönster så att det är kallt i rummet, och dra igång de båda 120mm fläktarna på max, och Priem95 har gått i minst 5 minuter nu och den har inte stött på nåt "Fatal Error". Nu är CPU-tempen 43grader.
Men det jag kom på nu är att jag har läst någon stans att Epox 8RDA+ har dålig kylning på nord- (eller om det var syd-) bryggan och att det är den som blir för varm och orsakar räknefel?
Jag har även problem med chassitempen, den är runt 36 grader fastän jag kör med två st 120mm fläktar på fulla varv, och det känns att det är ganska varmt i cahssit. Vad är det som generar denna extrema värme tro? För när jag hade de gamla delarna var chassitempen aldrig över 30 grader om jag maxade fläktarna.
Någon som vet vad som kan vara fel?

Edit: Nu gav den upp efter 9 minuter, men det är rekord. Då var chassitempen 31 grader och cpu 42 grader. Vad kan vara fel?

Edit 2: Är det någon som vet var tempmätaren till chassit sitter på Epox-kortet?

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
483147
December 14, 2003 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

hm, och du har inte satt så båda fläktarna blåser in eller nått då?

canton
Medlem
483166
December 14, 2003 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Nepp, det har jag inte gjort och det är ju inte speciellt varmt när det 30 grader i chassit, absolut inte så varmt att datorn ska starta om.

EffEcT
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
483176
December 14, 2003 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

testa med att plocka ur nån ram modul o testa stabileteten , osså kör du XP avbocka att den ska reboota vid blåskärm , detta gör du under avancerat i egenskaper för den här datorn

canton
Medlem
483181
December 14, 2003 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

effect wrote: testa med att plocka ur nån ram modul o testa stabileteten , osså kör du XP avbocka att den ska reboota vid blåskärm , detta gör du under avancerat i egenskaper för den här datorn

Jag ska testa ta ur en minnesmodul.
Det med bluescreen har jag svårt att tro att det är för det är inte ofta den bootar om, men det händer dock ibland. Den bootar inte om när jag kör pirme95, då säger den bara att det blir ett "Fatal Error" och så har den räknat fel typ.

canton
Medlem
483258
December 14, 2003 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag testat att plocka ur ett minne och tro det eller ej men jag tror det började fungera nu. Jag körde testet i 40 min utan avbrott och det har aldrig gått förut.
Men nu är det bara ett problem, varför blir det fel när man har både minnena i? Är ett minne trasigt eller är det någon inställning? Det är precis likadana minnen för jag fick dem samtidigt. Jag ska testa byta plats på minnena och se om det fungerar då. Om det inte gör det, är det fel på nåt minne då eller är det fel på moderkortet eller är det nåt annats fel? Kan man få igen pengarna för minnet eller få ett nytt minne? Eller tycker de att det är OK om datorn bara startar om sig ibland?

Awe-Psi
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
485546
December 16, 2003 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Just Epox är kända för att färga alla sina portar med regnbågens alla färger.

Saken med just epox 8rda vad jag vet så ska minnena inte sitta bredvid varandra utan de ska ta upp en varsin "färgad" plats. Så när du monterat båda minnena ska det alltså vara en ledigplats mitt emellan dina minnen.

Sen vore det bra om du visste ifall dina minnen är registrerade eller inte. Nforce2 i allmänhet har haft problem med registrerade minnen. (oftast lite dyrare minnen). Sen kan det också vara att du fått ett felat minne. Jag har hört folk säga att vissa minnesmoduler är defekta och inte klarar av att köra dual channel. Fast hur mycket man vill tro på det går att ifrågasätta.

Annars... Har du kollat om dina minnen kör på 166 Mhz från början och att de kör i en stabil timming ? Dvs rätt cas latancy.
Detta kollar du enklast genom Bios. Det är bara att ställa om till expert user så får du börja ändra manuelt. Dock bör du var noga man att ställa in rätt så du inte förvärrar situationen. Kolla upp vad du köpt för minnen exakt t ex Twinmos DRR400, CL2.

-mindre troligt
Sist och i sämsta fall. Är du säker på att du har likadana minnen ?
Det borde väl kunna hända om man har riktig otur. Att ena minnen klarar CL 2 emedans andra bara klarar CL 2.5 och du fått fel kort sagt...

I var fall så får du ställa in CL2.5 ... Man måste ju alltid utgå ifrån det sämsta minnet då... Eller bara lämna in minne tillbaka till butiken.

canton
Medlem
485798
December 16, 2003 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har nubekräftat att ett av minnena är trasigt. Jag körde memtest86 på ett minne åt gången och på ett av dem blev det många fel men på det andra blev det inget fel. Jag hade de i samma minnesslot så det kan inte vara den som är trasig. Jag ska skicka tillbaka minnet till DB och förhoppningsvis får jag ett nytt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 373
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL