Expert hjälp tack. inga noob ungar!!! CPU hjälp med sepron|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Expert hjälp tack. inga noob ungar!!! CPU hjälp med sepron
eXcore
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 411
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 22, 2005 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Behöver lite hjälp,,, typ as mycket och jag vill ha svar ifrån någon som är 110% säker på sina svar..

Jag har ett problem för att jag är as kåt i raid 0 och har gjort det med 4 st 120 gb hdd och får as fin prestandard i allt möjligt men tack vara att jag kan göra denna raid skiten är tack vara mitt moderkort
Moderkort: ABIT NF7-S2G NFORCE2 ULTRA 400

men då kan jag inte klocka min cpu så mycket så jag får bara ur 1.67 till 2.20 Ghz och jag vill få ut mer men tack vare mitt moderkort så kan jag inte höja min mulitipli på cpu, det ända jag kan stort sett göra är att höja min fsb och det tar stopp vid 220 fsb. Så om jag kan få ur mer skit så är det via multin och den kommer jag inte åt från min moderkort. Men då hitta jag denna intresanna länken

http://www.ocinside.de/go_e.ht.....inmod.html

på att man kan ända multin på cpu fast permanet utan att göra något i biosen men jag är jävligt osäker om det går på min cpu det är så att jag har en Athlon Xp Sempron 2400 + men i antelanativen så finns det bara med athlon xp och barton och duron om jag minns rätt. kommer det funka på atlon xp antelativet. vill veta. och jag är fattig som ett as och kommer inte ha råd med en ny cpu så det måste funka.. hjälp mig kommer det att funka???

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
877129
April 22, 2005 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har aldrig gjort detta på semperon men har gjord det på Duron/XP tbred.

På duronen gick det bra med blyertspenna att ansluta bryggorna "dock ingen primär lösning direkt".

På XP'n så fick man först fylla i sprickan som var efter lasern som brännde av bryggorna, som fyllnad använde jag nagellack.

Sen att binda använde jag en ledande färg som jag köpte på kjell co.
Fick göra om det typ 48ggr för att få det att funka, men tillslut så funkade det alla fall.

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
877166
April 22, 2005 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Vad har RAIDen med klockningen av CPUn att göra?

Säker på att det är CPU som tar stopp och inte minnena?
Höjt spänningen till någondera av dem?

En lite mer mogen attityd kommer du längre på.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
877171
April 22, 2005 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Här är sidan som istheshit för bryggor och multi för XP(även MP, nån som kommer ihåg när jag dränkte min dualrigg 😀 🙁 ) http://fab51.com/cpu/barton/at.....n-e23.html

eXcore
Kommer du hit ofta?
Medlem
877176
April 22, 2005 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

först och främst så har jag försökt att få hjälp men alla gnäller på att jag ska byta moderkort men gör jag det så kan jag inte raid:a ihop mina hdd det är därför Pingen

och ett par minne Twinmos Winbond ska väll klara av mer än 220 Mhz och jag har testat med alla Cas instälningar och sånt och det ger inga förbättringar. Men kommer denna pin mod tekniken gå på e sempron??

räkan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
877195
April 22, 2005 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

eXcore wrote: först och främst så har jag försökt att få hjälp men alla gnäller på att jag ska byta moderkort men gör jag det så kan jag inte raid:a ihop mina hdd det är därför Pingen

och ett par minne Twinmos Winbond ska väll klara av mer än 220 Mhz och jag har testat med alla Cas instälningar och sånt och det ger inga förbättringar. Men kommer denna pin mod tekniken gå på e sempron??

Sempron är bara en omdöpt Throughbred, så ja det funkar.

Elementet: A64 3000+ - DFI LanParty nF4 UT SLi-D - 2X512MB Speed Premium BH-5 - Powercolor X850XT PE - 200GB Seagate - 80GB Seagate - Vattenkylt

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
877203
April 22, 2005 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

eXcore wrote: först och främst så har jag försökt att få hjälp men alla gnäller på att jag ska byta moderkort men gör jag det så kan jag inte raid:a ihop mina hdd det är därför Pingen

Ditt kort är inte det enda som kan köra RAID.
Har du ökat spänningen till minnena?

eXcore
Kommer du hit ofta?
Medlem
877205
April 22, 2005 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Pingen ne det är det inte men ett te x ett nf-7 kan bara ha 2 st raid. mitt klarar av 6 st..

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
877206
April 22, 2005 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Pingen wrote: [quote=eXcore]först och främst så har jag försökt att få hjälp men alla gnäller på att jag ska byta moderkort men gör jag det så kan jag inte raid:a ihop mina hdd det är därför Pingen

Ditt kort är inte det enda som kan köra RAID.

Kan ju vara så att han vill ha all information kvar och fungerande. För byter man raid-kontroller så brukar inte alltid den befintliga konfigurationen fungera..

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
877210
April 22, 2005 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jahopp då vet man det.

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
877211
April 22, 2005 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Synd att dom inte är upplåsta som de riktiga t-bred b som jag har. Du får först kolla vilka tempraturer och vilken vcore du kör på så man kan bedömma om du är på gränsen av vad kylning resp processorn pallar eller om det helt enkelt är moderkortet som stoppar. Vet att den modellen av Nf7an inte alls pallar som vanliga Nf7-s 2.0. Är processorn varmare än 50 grader så kommer du inte så mycket längre. Är vcoren runt 2 v kommer du inte heller så mycket längre. Och har du över 3 v till minnena och 1,7 eller mer till chipset och kylning på sydbryggan och nordbryggan som e bra så pallar nog inte mobot mer. Så du kan prova pinmodden men är du på gränsen med de andra sakerna kommer det ändå inte göra så speciellt mycket.

eXcore
Kommer du hit ofta?
Medlem
877212
April 22, 2005 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

tack Snorch äntligen men IQ över 80

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
877261
April 22, 2005 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Förväntar du dig att folk ska hjälpa sig när du skriver som du gör?

Vad jag vet ska det inte gå att låsa upp sempron cpu'erna. Endast den snabbaste modellen kunde man ändra multiplier på vill jag minnas. Dock är jag inte säker på det heller. Testa sig fram är det enda man kan göra.

Leta upp någon modd till ditt moderkort istället och hoppas på att du kan få det att klocka längre istället...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
878966
April 25, 2005 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

eXcore wrote: tack Snorch äntligen men IQ över 80

Med den attityden får du inga bra svar..
Sen tror jag inte du kommer just någe högre än så med en 2400+

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

räkan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
878969
April 25, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Synd att dom inte är upplåsta som de riktiga t-bred b som jag har. Du får först kolla vilka tempraturer och vilken vcore du kör på så man kan bedömma om du är på gränsen av vad kylning resp processorn pallar eller om det helt enkelt är moderkortet som stoppar. Vet att den modellen av Nf7an inte alls pallar som vanliga Nf7-s 2.0. Är processorn varmare än 50 grader så kommer du inte så mycket längre. Är vcoren runt 2 v kommer du inte heller så mycket längre. Och har du över 3 v till minnena och 1,7 eller mer till chipset och kylning på sydbryggan och nordbryggan som e bra så pallar nog inte mobot mer. Så du kan prova pinmodden men är du på gränsen med de andra sakerna kommer det ändå inte göra så speciellt mycket.

Det där är inte sant. Det gör inte en minsta skillnad om det är NF7-s eller inte. Dom nyare rev. klockar generellt sett sämre. Mycket sämre, i vissa fall inte ens 220MHz. Mitt nyare NF7 2.0 klarade däremot 240fsb...

Det kan mycket väl vara hans moderkort som helt enkelt inte pallar mer, tyvärr.

Edit: Förlåt, du har helt rätt. Instämmer, jag tror att modekortet stoppar jag med!

Elementet: A64 3000+ - DFI LanParty nF4 UT SLi-D - 2X512MB Speed Premium BH-5 - Powercolor X850XT PE - 200GB Seagate - 80GB Seagate - Vattenkylt

Hellracer
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
880417
April 28, 2005 - 5:42 am
sp_Permalink sp_Print

eXcore wrote: tack Snorch äntligen men IQ över 80

Du snorvalp. ta o lunga dej lite. vill du ha hjälp får du nog va lite ödmjuk

apmannen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
880727
April 28, 2005 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

eXcore wrote: 4 st 120 gb hdd och får as fin prestandard i allt möjligt men tack vara att jag kan göra denna raid skiten är tack vara mitt moderkort
Moderkort: ABIT NF7-S2G NFORCE2 ULTRA 400

SVENSKAN BRILJERAR :pray: :worship:

Nästa gång nån ber mig om en riktigt korrekt utformad mening ska jag ge dem den här.
Det är 100% troligt att folk som kan sin sak vill hjälpa en person som verkar så intelligent och kunnig som du! :eye:

SuperMalla
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
880948
April 28, 2005 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

JAg skulle nog ge fan i att testa iomed att din budget är begränsad. Nforce klara ju inte att "låsa upp" sempron, och jag tror inte det finns så många sätt att göra det på. Att mobot inte klarar så hög fsb beror troligen på att SATA är enablad. Den kontrollern är (om jag kommer ihåg rätt) inte låst när du ökar fsb. Har du dessutom integrerad grafik på ett mobo så brukar det bli än värre. Vill du veta vad mobot maxar, så i med en ide disk som du har opet på och disabla SATA i bios... Sen får du laborera med spänningar. 1,85 är väl max på CPU med luft om man ska hålla sej lugn, minnena kan allt få ca 2,9-3,0 och nordbryggan 1,8V. Kyl väl och håll tummarna 😉

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
880972
April 28, 2005 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Herregud.

Även om trådskaparen briljerar med en stavning som lämnar en del att önska samt kör med en attityd som måste putsas till en smula så innebär det inte att ni behöver vara sarkatiska eller nerlåtande.

Men jag måste dock hålla med om att trådskaparen har en hel del att lära.

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
881044
April 29, 2005 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

SuperMalla: Sata kontrollern ligger vad jag vet under PCI bussen och den är låst på NForce 2 såvida du inte ändrar den själv. Så den ska vara låst.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 22
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL