Extern artikel: Åsikter?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Extern artikel: Åsikter?
davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 19, 2004 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Har skrivit en liten krönika som är riktad till personer som inte "vet särskillt mycket om riskerna" med överklockning.

Vad tycker ni om den? Är den alldeles för usel?

http://www.hardvara.net/artike.....cel=nyttan

Ska bli skojj att höra lite argumentation. Jag kommer inte blanda mig in så mycket, utan om någon tycker för eller emot så kan ni gärna diskutera i denna tråden.

mvh/David

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
600450
April 19, 2004 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför så negativ mot överklockning?
Visst alla spelar inte med datorerna , men vem har bestämt att datorer eller komponenterna är till för att spela? Finns ju spelkonsoller för det.
Jag klockar för att det är kul att se hur mycket man kan få ut ur hårdvaran som man köpt , har än sålänge bara lyckats ta sönder en cpu och den klockade jag inte ens 😀
Sen att spelen flyter på är ju också ett skäl, man sitter ju inte och lirar dagens spel med ett 3år gammalt grafikkort.

Zelog
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 359
600499
April 19, 2004 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte alla äldre spel går snabbare bara för att processorn är nyare (och snabbare). Om man synkroniserar spelet med vga signalen får man garanterat samma hastighet oavsett vilken processor man kör på.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
600604
April 19, 2004 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Zelog. Det handlar alltså inte om det. Utan att du kan "gå förbi" det problemet är ju en sak. Det jag menade är att utvecklingen går frammåt.

Och Guufi som sagt. Om du överklockar för att du behöver prestandan så är det väl bra (dessutom extra bra om det är kul). Det jag säger ytterst många gånger är att jag tycker för många "nybörjare" försöker sig på det. Och även att marknaden tjänar enorma pengar på att "lura oss".

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
600690
April 19, 2004 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Ganska bra diskution, men dom fördelar de har kunde du ha upplyst lite mer, tex så startar och reagerar en clockad dator bättre än en oclockad. Menar förståss då att man har ökat FSB'n till en bit över 200 så de börjar märkas. Sedan kunde du gått djupare in på vad som kan vara farligt, och att man som n00b inte ska satsa för hårt direkt. Jag skulle aldrig tänka på att slänga en KKK turbo som laddar över 3 bar på min 2.0i motor utan att se till att allting annat är dimensionerat för de! Man ska göra sin henläxa innan man börjar pilla med nått nytt 😉 De finns ju många som skulle klara sig utan att clocka också men dom som kanske bara har de näst bästa graffet (t ex jag då med mitt 9600Pro) kan behöva clocka en aning med dom nyaste spelen för att få de så snyggt som dom vill ha de, skulle jag köra min dator helt oclockad skulle jag få fnatt om jag skulle försöka spela Farcry t ex med dom inställningar jag har nu. Du borde ha lagt in lite mer av den postitiva sidan för att få en två sidig diskution.

Sedan är risken för att nått faktiskt går sönder väldigt, väldigt liten om man vet vad man gör och vilken hårdvara man har 😉

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
600698
April 19, 2004 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Darko wrote: Sedan är risken för att nått faktiskt går sönder väldigt, väldigt liten om man vet vad man gör och vilken hårdvara man har 😉

Jag håller med dig Jag tror inte jag klockat sönder nått faktiskt Och jag håller ju ändå på en del Jo ett och annat operativsystem har ju gått åt pipan Men man har ju en backup (klonad hårddisk) så det fixar man ju på 5minuter

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
600738
April 19, 2004 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl en risk (liten) man tar om man klockar.

Du överklockar komponenter för att dom ska gå snabbare, sen, om nåt går fel, så är det ju smällar man får ta? Ajjt?

Jag ser mig som en riktig n00b inom OC, det pirrar lite i magen när man ska ändra timings 😛 höhö

Jag gör inget innan jag har läst, på forum (NH såklart :P) och olika guider om det skulle behövas.

Man gör det ju på egen riks som sagt! Annars var väl artikeln helt okay! gj

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
600794
April 19, 2004 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt. Kan dock upprepas 😛

Klychan säger ju att man tar åt sig och försöker försvara sig när man känner sig träffad 😛

Antar att era flickvänner är sura när ni bränner era löner på moderkort istället för resa till Thailand. Hehe 😛

Dock. Så länge man vet vad man gör så är det ju faktiskt ingen nackdel att klocka. Men vissa lägger ner mycket pengar på "OC" saker när de i själva verket inte behöver prestandan. Varför te.x. köpa något dyrt minne när man inte klockar? Varför köpa ett dyrt "grafikkort" som Gainward säger att man kan klocka till en gräns, utan att förverka garantin (varför leveras den då inte standard i den klockningen?). Varför säljs massa sakner på marknaden med OC "feutures" om inte garantin täcker detta. Snart uppmanas man ju till att överklocka av marknaden, och då får de faktiskt börja ta större garantiansvar (då man faktiskt bara gör vad det står i manualen snart).

Många lägger ner mer pengar på dyra grafikkort, när de i själva verket inte behöver dem. Kommer själv ihåg för ett år sen typ, när många köpte de dyrarste grafikkorten för typ "skit spel som inte krävde bra grafikkort" . De ville dock ha ett grafikkort som stödde HL2. Istället kunde de köpt te.x. ett budget kort som hade räckt för "de behov de hade". Sen kunde de idag fått ett mycket bättre kort för samma "pris" (4500 - budget kortet).

Klart att man får ta på sig risken om man överklockar, men man bör ju vara medveten om den också. Ser allt för många både på Sweclockers och NH som lipar när deras moderkort inte "postar". Speciellt om det är deras HEM-PC 😛

Kort sagt. Överklocka inte om du inte har behov, eller köp inte för mycket prestanda om du inte har råd och absolut behov av det.

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
600856
April 19, 2004 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

du har ett par bra poänger helt klart 😉 men artikeln kändes ändå lite ensidig... tyvärr... men den var helt klart upplysande 😀

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
600933
April 19, 2004 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Man blir bättre ju mer man skriver. Det var min första "krönika".

Ville försöka förklara ingående, utan att vissa skulle ta allt för mycket illa vid sig. Det är inte så att jag menar att folk borde ta självmord då de inte har något liv. Därför jag gärna skrev för mycket, än för lite.

Zelog
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 359
601071
April 20, 2004 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Zelog. Det handlar alltså inte om det. Utan att du kan "gå förbi" det problemet är ju en sak. Det jag menade är att utvecklingen går frammåt.

Och Guufi som sagt. Om du överklockar för att du behöver prestandan så är det väl bra (dessutom extra bra om det är kul). Det jag säger ytterst många gånger är att jag tycker för många "nybörjare" försöker sig på det. Och även att marknaden tjänar enorma pengar på att "lura oss".

Jo, det är ju klart, jag ville bara kommentera, eftersom jag för flera år sedan själv undrade varför spel går för snabbt ibland. Tanken slog mig igen när jag läste din artikel.

OnkelSvenne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 187
601748
April 20, 2004 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra och välskriven krönika men till vilken nytta?
Överklockning elr krönika? 😛
Båda 2 är isf lika meningslösa.
Sen känns det nog lite som du tuggar i fel ända av snöret.
Det som du kallar industri genererar väl ändå skatte pengar också!
Om alla bara jobbade och sparade sina pengar hur mycke skattepengar skulle de bli då?

osv. osv. finns mycket som är onödigt här i världen!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
601836
April 20, 2004 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

OnkelSvenke. Självklart har du rätt. Men ditt svar är verkligen att dra ut "på frågan". Om jag tycker det är fel att vissa lägger ut så mycket pengar att de knappt har råd att gå ut med sina kompisar på bio (eller liknande) så vill jag kunna skriva en krönika om det. Inte bara säga att allt är som en dans på röda rosor.

Vilken ända vill du att jag ska "tugga" på?

Tack för åsikterna btw 😛

Nyttan kan väl diskuteras. Men visst verkar det som vissa av er blir lite upprörda, och då kanske ni "tänker lite mer nästa gång ni köper". Det är det som är "min tanke". Inte att hindra er, men att inte göra som alla andra hårdvaru sidor i Sverige, utan även informera om de negativa sidorna.

Förrästen, om vi vill ha bra indrustri, så bör vi inte importera varor från Asien.

Och om allting "hänger ihop på det sätt som det faktiskt gör, men ändå "långsökt" så kan vi ju börja sälja vapen och liknande i mycket större uträckning (som förr i tiden) och tjäna storkovan!

mvh/d

OnkelSvenne
Medlem
603328
April 22, 2004 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: OnkelSvenke.

mvh/d

Bra! Nästan rätt iaf 😛

smurfen87 wrote:
Och om allting "hänger ihop på det sätt som det faktiskt gör, men ändå "långsökt" så kan vi ju börja sälja vapen och liknande i mycket större uträckning (som förr i tiden) och tjäna storkovan!
mvh/d

Så där ja. Du är inte bara ett hett ämne för Aftonbladet, Expressen och Hänt i veckan utan du har även lösningen på stadsskulden!!!!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
603468
April 22, 2004 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte riktigt ännu Svenke 😛

Jag kan omöjligt skriva en krönika någon gång om jag måste ta hänsyn till alla faktorer som världsmarknad och statsskuld.

Sidan handlar om Hårdvara och jag vänder mig till läsarna.

Visst har du rätt i det du säger. Men i så fall kan man inte föresråka för någonting här i samhället, då man förlorar på det i marknaden. Exempelviss borde man inte bry sig om canserrisk i Chips, eftersom då Estrella får mindre inkomster och inte längre kan "betala samma skatt" och löner.

Alla har sin uppgift i samhället. Konsumentverket sin, Sweclockers sin, läkaren sin och Hårdvara sin. Och alla ska göra det man ska göra, vända sig till sin målgrupp.

OnkelSvenne
Medlem
603494
April 22, 2004 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Richtich!
Ok mina paraleller kanske inte va så klockrena.
Det enda jag ville få fram var:
Jag förstod inte poängen med din krönika.
(Å ibland förstår ja inte poängen med överklockning heller :P)
Nu tror jag den målgruppen som handlar datorpryttlar så dom inte har råd me NÅNTING annat är i minoritet.
Å till dom som nu skulle vara så in i helvete beroende: Ryck upp er!
Däremot är det ju fler som springer ut på stan å handlar kläder å löper på krogen som de vore sista helgen krogarna skulle sälja öl.
Mao jag (OBSERVERA JAG) anser din "krönika" vara pointless/onödig.
Om man vill vara sammhällskritiker kanske man ska satsa på en politisk karriär med tanke på hur många brister det nu finns i vårat kära sammhälle!
Men för all del forsätt skriva dina krönikor du men då får du väl också vänta dig reaktioner/åsikter.

Om jag uppfattats som otrevlig/störande elr bara allmänt dryg så ignorera isf det för de e ba sån jag är!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 118
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL