April 20, 2001
Var runt och smurfade lite och hittade en finsk sida:
http://www.muropaketti.com/art.....ndex.phtml
Här kyler man med kolsyreis pretty extrem kylning. Kan man inte finska får man väl titta på bilderna.
Hav nöje och inspiration
//Patrik
April 25, 2001
Glöm inte se på videon.
April 25, 2001
OK, kanske jag kan hjälpa ut lite med detta:
http://www.muropaketti.com/art.....ndex.phtml
Systemet hade AMD Thunderbird 1,3GHz som vanligt går med 1500 med bara luft. Provet med torris var ute på balkong på en styroxplatta.
Sampsa hade "masinol" med i burken som var av aluminium.(Den är sprit du användar i bensinet i bilen som anti-freeze ...må luktad illa.) Han först provad med en kopperplatta shimm och silverpasta. Silverpasta är inte bra, den hårdar för mycket. Han fick 1610MHz med -8 grader, men inte så bra för att altt det snö som kom ut från kondensvatten från luften.
Andra provet på sida två:
Burken är rakt på processorn och med vanlig silikonpasta. -26C och 1710MHz (10,5 x 163MHz) gick fram.
Problemerna är med kontaktet och som alla vet att core inte går sönder.
Också handling av torris är lite konstigt och farligt också. Hur man sätter iset och masinol i burken är också nånting att öva för att den spytade upp för honom så att hela systemet var våt af sprit.
Diskussion av detta prov går i MuroBBS, men kanske en liten kurs i finska först.
Sampsa försöker troligen en annan gång när han får en burk av kopper och filar sitt Asus A7V133 kanske mera. Vet jag inte om han ska ta hand om en volt-chip eller inte.
Hälsningar,
HWM -truth är ute och cycklar-
PS. Det är ingenting som vi säger för folket att göra själv hemma, men Finska Officiella Pifast Ranking är på
http://www.muropaketti.com/pif.....ndex.phtml
Pifast räknas med japanska system:
4194304 decimaal
Chudnovskyn metod
FFT 512k
Allt annat kanske är klart, men "Jäähdytys" =Kylning
LN2= ...LN2= Liquid Nitrogen
Kuivajää = Torris
Vesi=vatten
Kompura=Kompressor
Ilma=Luft
Liquid Nitrogen ser ni i Jarmo's maskin
http://members.surfeu.fi/ddr/
[ Detta inlägg ändrade av HWM 2001-04-26 15:04 ]
f*n va grymt... något sådant vore kul att testa... är det ingen här på NH som kan lägga in en artikel på någon extrem kylning... så man kan läsa oxå...
Peter har skrivit artikeln om peltiers.. Men det lär nog komma en Extreme kylnings artikle eller flera från honom!
Han har ett rätt hyffsat system på G nu! Men han ska först få en fungerande dator! 😀
Tekniknörd som gillar att träna.
December 2, 2001
Men alltså.. hur har ni tänkt verifiera att det man skickar in är sant.
Det finns ju garanterat snubbar som försöker fuska, det finns det ju alltd 👿 .
Ska nån ta och flyga och kolla att det man gjort är sant eller?
Och hur ska det gå om man t ex har kört med flytande kväve?!, jag menar man kan ju inte ha på en sån burk i evigheter hehe.
November 21, 2002
bobby det kan man väl inte med någon dator =), kravet var juh endast att kunna starta datorn och hinna ta ett screenshot typ.
har själv pulat för nått år sen med en 300A celeron fick upp den i 640 mhz dvs 113% men var inge vidare exemplar krävdes mycket kyla, kylde ner den till -35 grader (stundtals vågade jag köra i -40) med min värmepumps annordning stabilt under 1 timme. Utan några coldplates/peltier cooler lr något, endast värmepumpen (ni vet såna som sitter på kylskåp/fryskåp) har endast en fläkt som blåser på den kalla delen för att den ska hålla sig torr. svåraste var att få det isolerat så att inte fukt uppstod.
Men var länge sen jag höll på med den, skulle vilja exprimentera lite med en p3 1000 fsb 100, Skulle sätta på en peltier cooler, en coldplate emellan min värmepump och processor. skulle kunna få ner temperaturen till 50-70 minus grader.
300A processorn vet jag inteom ja vågar pula med nå mer, blir nog svårt att slå 183 % med den, då den splittras vid -42 grader (komponenterna)
Har även byggt en nytt chassi till burken då den blivit för stor efter värmepumpen monteras. Chassi byggt i plexiglas, tonad blå och svart med blå neon lampa monterad på insidan. Hade den med mig på Det otroligt lyckade lanet "Birdie" i Uppsala
//eagle med en 50 kg tung dator
1 Guest(s)