April 22, 2003
Jag gillar lådor med inbyggd vattenkylning. Kit som ska passas in i en befintlig burk har alltid för små tankar. Skälv har jag en eget byggt chassi med en liten 120 fläkts radiator men eftersom jag har rejäl tank så ligger idle temp på 25-26 grader på min barton. Vattentanken är ca 7liter i alu och sitter i botten.
Påfyllnad/tömmning ska gå lätt om man ska flytta burken ofta eller så ska det tåla flytt utan tömning. Dränkt pump låter mindre men det blir ett helvete o bygga tätt och enkelt.
Vatten systemet ska gå igång när datorn startas med hjälp av relä eller så men också gå att köra utan datorn igång. Se till så att alla anslutnignar inte bara är 100% säkra utan också ser ut som det annars vågar folk inte köpa.
Sen tycker jag också ni ska sälja lösa delar som skiljer sig från allt annat på marknaden.
Jag skulle vilja se en passiv radiator/tank som man sätter på utsidan av en chassisida. Ca 30x40cm med stora passiva lodräta flänsar.
En egen tanke jag haft är också att bygga om ett nätagg så att det är vattenkylt men också ihopbyggt med radiatorn så att det även kyls av en långsamt gående fläkt. Bara vattenkylt blir lite menignslöst för man måste ju ändå få ut luften.
July 24, 2003
Den mest extrema vattenkylningen som dock inte är portabel (t.ex dåligt vid lanande) är väl att köra en stor radiator från en buss med en industriventialtionsfläkt som blåser på den ute och sen in i datorn, kopparblock av hög kvalité rakt igenom och högt flöde.
Måste då säga att kompressorkylning är ett bättre alternativ.
September 10, 2004
Jag tror vattenkylningens framtid är att följa spåret av en lägre ljudvolym.
De två extremer som jag skulle se är för det första: Den passiva "hemma radiatorn" av reserator/element/radiator modell, med en kraftigare och väl dämpad extern pump kanske kan användas för att ha radiator och dator på stora avstånd ifrån varandra eller koppla i flera datorer/xboxar/mediaenheter på samma kylning. Eller med möjlighet att utnyjta luftvärmepumpars svalare utluftflöde för ökad kylning.
Den andra är den bärbra lilla lådan för LANet/nybörjarklockaren/pularen. Där allt utom block kan sitta i, eller bara innehålla radiator/fläkt, för montering/påhängning på chassit.
Som Sledeghammer skriver så är ju vattenkylning inte extremt på något sätt, inte ens med peltier om man jämför med kompressorer. Och nu när de finns som kompressormoduler att bygga in i sin dator är vattenkylningen "dömd" att hamna i skugga map. "extrem"kylning. Därför tror jag man ska utnytja vad vattnet är bra på... transportera bort värme, och över längre avstånd. Vilket kan eliminera ljud eller kraftigt reducera det iaf.
/mina 0.02$
November 23, 2005
mach wrote: Heh, mitt fel. Skrev aldrig vad den var till för.
Tillsammans med en polare i norrköping sitter vi och plirar på ett vattensystem med bättre värmeavledningsprestanda än 0,01 Grad C/W vid 25 grader (+5 över lufttemp). Skall användas tillsammans med peltiern.
Fick offert på en värmeväxlare på 1kW från ett företag 🙂Flera knep så skriv gärna in dem.
Ska snart flytta ner till Nkpg, så då kan jag vara betatestare 😀
August 11, 2005
Jag vet inte hur insatta ni är i vattenkylningsvärlden? Här är i alla fall några bra sidor:
ProCooling.com - Bra tester och artiklar samt ett utmärkt forum. Många väldigt kunniga personer håller till här, men sidan är dock inte så aktiv längre.
SystemCooling.com - Mestadels bra tester, dock rätt inaktiv.
Overclockers.com - Några bra artiklar.
XtremeSystems.com - Ett av de största forumen inom ämnet idag.
H2Okoeling.dk - Ganska nystartad sida på danska, men vi jobbar på att översätta den till engelska. Alla teststationer börjar bli klara nu så snart är det nog den seriösaste vattenkylningstestsidan som är aktiv idag.
Då kärnan/IHSen är slät lär det bli svårt att få någon superprestanda med direct-on-dieteknik. Detta på grund av att vattnet troligtvis inte kommer röra sig speciellt mycket just intill kärnan/IHSen. För att vattenlagret allra närmast kanterna ska röra sig och på så sätt göra plats för nytt kallt vatten använder vi t.ex trånga kanaler eller trånga munstycken vilket blir svårt att kombinera med direct-on-die.
Dessa tekniker används dock inte på peltierblock då dessa block inte är byggda för att kyla en liten yta (kärnan) utan en 40-62mm stor peltier. Här används designer som kyler större ytor, t.ex Danger Dens maze4 eller diamond pin grid designen hos Swiftechs MCW60 och Apogee. Vad jag kan minnas bör coldplaten vara mellan 6 och 10 mm tjock beroende på omständigheter.
Nog struntprat nu, för att svara på frågan vad det häftigaste prestandamonstret jag kan tänka mig skulle vara måste jag först sätta några gränser. T.ex anser jag inte att en peltierkylning, chillers och liknande faller inom gränserna. När det gäller material så drar jag gränsen vid koppar eller maximalt silver men inget bättre.
Mitt prestandamonsterdrömsystem:
Mycket silver och acetal/delrin. (Då silver är lite overkill duger även koppar.)
G3/8 BSPgängor överallt.
1/2" ID slang och nipplar med samma innerdiameter som slangen för minimalt motstånd.
T-koppling plus delrinfillport istället för tank för minimalt motstånd.
Inte ett gram aluminium!
Vattenkylning endast på CPU och GPUs.
Pump: Iwaki MD-30
Radiator: En stor och tjock heatercorestyleradiator, minst 6*120 mm med shroud.
Fläktar: 6st Delta GFB1212VHW automatiskt varierade så att vattnet aldrig 0,x grader varmare än den omgivande luften. Ingen idé att väsnas i onödan!
Block: Något i stil med storm G7, även för grafikkorten.
Om man vidgar gränserna lite till peltierkylning så skulle jag vilja se TECs på CPU + GPUs och en peltierkyld chiller, alltså två slingor. Den andra kyler den första som kyler komponenterna. Block med jets är nog inte lämpligt utan något i stil med Swiftechs Apogee vore att föredra. Hela den första slingan bör vara isolerad, inklusive slangar då denna ska ligga på minusgrader.
Om man även kräver att systemet ska vara tyst bör man skippa deltafläktarna och ersätta dem med något tystare t.ex Yate Loon D12SL-12, fast det vore ännu fräckare med 140 eller 250 mm fläktar istället. Då en tät och tjock radiator inte är lämplig för tysta fläktar bör även denna bytas mot något i stil med ThermoChills PA-serie, men gärna större! Man kanske även bör byta ut Iwakin mot ett par DDC-Ultras för att hålla ljudnivån nere.
October 25, 2004
December 30, 2005
Lite bilder ur rapporten:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Med det vi fick fram kan vi bygga ett system med given kyleffekt och temperaturdifferens. Dvs. om du säger vilken termisk effekt din processor & grafikkort har kan vi:
1) Beräkna hur varm kylsidan på ditt vattenblock kommer vara med given radiator & luftgenomströmning.
2) Bygga en radiator som kyler till en viss temperatur (över rumstemp).
3) Optimera luftflödet för bästa värmeavledning ifrån radiatorn.
ps. om det är någon som känner för att hosta en .pdf på 0.5MB så kan jag lägga upp den... Kanske något för NH?
1 Guest(s)