June 19, 2001
INLEDNING:
Jag har alltid varit lite kräsen(nöjer mig inte med genomsnitts saker).
Jag har ju haft en Cel2 600@1017 1,9v cB0, cB0 g*r ju inte s* högt som cC0 men jag tyckte den var ganska bra för en cB0.
P* den var det ju lite bättre saker än genomsnitts luft-kylning, men det var fort farande luft-kylning (Taisol koppar som var planslipad+Papst 80mm 46,5cfm+ AS). Mitt MX var ocks* lite specielt 175/286@250/400 (DDR minne p* grund av att det var ett Creative).
Nu har min dator (Cel2:an) varit trasig i 3-4m*n, efter 5 Intel maskiner (fick min första när jag var 7*r) blir det äntligend en AMD. Dom här m*naderna har jag ruvat p* lite ider.
Min far har varit mycket hjälpsam och tillsammans s* har nästan varenda EXTREM-.kylnings ide varit framme. Far äger en ganska normal bilverkstad s* all matrial, verktyg och hjälp finns. Bor hos mor och far i Malung (Dalarna) s* vintern är väldigt kall (upp till -30C). Jag har tängt mig att använda av det.
IDE:
Skisen visar allt, men OM använde ett 172W peltier under kylblocket s* tror jag att -50 inte är omöjligt eller det kanske kan bli ännu kallare?
Ganska bra för en ICKE-kemisk kylning. Det här är fortfarand bara skiser men vi f*r se vad som händer...
[Image Can Not Be Found]
Min fr*ga till er är:
1. Vilket kylblock ska jag använda?
2. Villken pump ska jag använda?
Lite tips och guider skulle hjälpa...
Tack p* för hand.
PS. om ni undrar s* är jag i utlandet s* det blir en massa *
December 23, 2000
Man kan omöjligen få -70 grader med vattenkylning och peltier!
En peltier har ett DeltaT (temperatur skillnad mellan varm och kall sida) på 70 grader celsius..då måste alltså varma sidan vara ca -20 grader för att uppnå den temperaturen....
men jag överlåter snacket till peter.
1 Guest(s)