Extremt kallt i datorn. Någon fara?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Extremt kallt i datorn. Någon fara?
Moscow
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 4, 2006 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, jag har fixat i fönstret så att

Motherboard: 1c haha försvann.. beror nog på att den gick under 0c = -1 osv
CPU: 5c (klockad till 2400mhz)
North Bridge: 11c
GPU: 31c (Visar inte under 31)
Maxtor hårddiskarna: 23c

Kan något gå sönder vid dessa temperaturer eller lägre? Jag vet att hårddiskarna inte ska köras under 10-20 helst därför kör jag dom "Utanför" datorn på bordet.. 23c som sagt

Moderkorts temperaturen försvann när jag skrev detta.. är nog minusgrader nu.. det oroar mig.. CPU vet jag kan gå ner till under 50c? North Bridge är ju 11c så det är väl ingen fara? sitter en Zalman VF700 Cu på grafikkortet och den lär vara -10 nu så kortet borde vara runt 10 max tror jag?

Nätagget då? Klarar det minusgrader?

Jag vill inte riskera att förstöra något för då blir jag datorlös bra länge.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1011345
February 4, 2006 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

och hur har du fått ner datorn till de graderna?

och jag skulle väl tippa på att mätvärderna e lite fel 😉

om dom inte e det och du har datorn i en stor frys, så skulle jag säga att det inte är någon fara.

cpun klara ett antal - grader. och det andra är ingen fara

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1011352
February 4, 2006 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen fara alls med minusgrader, enda problemet kan vara kondens, men det blir det ju inte när omgivande luft är kallar än alla annat..
Nätagget vet jag inte riktigt om det påverkas av kyla, skulle ju kunna vara kondesatorerna som inte riktigt gillar det.. Men du märker ju garanterat om datorn börjar bli instabil och jag tvivlar på att något går sönder innan dess..

Polekatt: Troligtvis har han fönstret öppet, om du inte lyckades klura ut det själv..

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1011357
February 4, 2006 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote:
Polekatt: Troligtvis har han fönstret öppet, om du inte lyckades klura ut det själv..

ok du menar att han sitter där med ett öppet fönster i -10 lr liknande så rumstemperaturen blir ca -10 så att cpuns och moderkortets kärna kan bli minus, och hårddiskarna ligger på 23C samt grafikkortet på 10C men kärnarn fortfrande på minus ?

sen hade jag inte velat sitta i ett rum med så många minus för att spela.

och jag lovar det kräver ett antal minus för att kärnan på processorn ska gå under -1C inte bara fjuttiga -10c

om jag inte minns fel så fick kväve ner en kärna till -50C och då är flytande kväve bra mkt kallar än -50.

tänk lite innan du försöker antyda nått.

BowmorE
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
1011360
February 4, 2006 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

polekatt... kväve fick ner till -50??
kväve går till -190 eller nått i den stilen.

har man minus 10 ute så visst kan det räcka för att få coren att gå på minus. men då med lite mer fläktar och sånt.

Snorch
Member
Medlem
1011363
February 4, 2006 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: [quote=Snorch] Polekatt: Troligtvis har han fönstret öppet, om du inte lyckades klura ut det själv..

ok du menar att han sitter där med ett öppet fönster i -10 lr liknande så rumstemperaturen blir ca -10 så att cpuns och moderkortets kärna kan bli minus, och hårddiskarna ligger på 23C samt grafikkortet på 10C men kärnarn fortfrande på minus ?

och jag lovar det kräver ett antal minus för att kärnan på processorn ska gå under -1C inte bara fjuttiga -10c

om jag inte minns fel så fick kväve ner en kärna till -50C och då är flytande kväve bra mkt kallar än -50.

För det första så vet inte jag hur kallt det är hos Moscow, han kanske bor uppe i norrland där det är -25C ? enda som tyder på att det skulle vara -10C är att han skriver att flänsen på grafikkortet ligger på det..

Sen har jag inte heller sagt att temperaturen skulle visas rätt, dock skrev du det som om han hade datorn i normal rumstemp och alla sensorer visade fel..

Han skriver att han har "fixat i fönstret så att..", så datorn kan egentligen stå helt ute i det fria så att säga och då blir inte rumstempen nå lägre..
Sen så låg diskarna utanför chassit..
Processorn låg på 5C inte -1C, grafikortet visade 31C som lägst och han endast tror att kortet ligger på 10C..

Tycker nog att detta är rimliga temperaturer, dock får man ju räkna med är sensorer visar några grader fel och eller dit..

Med kväve kan du få ner graderna på kärnar bra mycket mer än -50C..

Tänk lite själv du.. :hehe:

Moscow
Kommer du hit ofta?
Medlem
1011364
February 4, 2006 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ställt datorn i fönstret och gardiner för så att det inte kommer in så mycket kyla.. sitter här med kläder på och fryser inte det minsta.. -10 ute .. hårddiskarna ligger på 33 nu medans modekortet är minus.

Half-Life 2 krånglade lite när jag klockade grafikkortet.. krashade och fryste när jag körde 500/1200.. kör oklockat nu och då funkar det bättre.. kan ju köra 540/1200 när den är +40

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1011366
February 4, 2006 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=Polekatt][quote=Snorch] Polekatt: Troligtvis har han fönstret öppet, om du inte lyckades klura ut det själv..

För det första så vet inte jag hur kallt det är hos Moscow, han kanske bor uppe i norrland där det är -25C ? enda som tyder på att det skulle vara -10C är att han skriver att flänsen på grafikkortet ligger på det..

Sen har jag inte heller sagt att temperaturen skulle visas rätt, dock skrev du det som om han hade datorn i normal rumstemp och alla sensorer visade fel..

Han skriver att han har "fixat i fönstret så att..", så datorn kan egentligen stå helt ute i det fria så att säga och då blir inte rumstempen nå lägre..
Sen så låg diskarna utanför chassit..
Processorn låg på 5C inte -1C, grafikortet visade 31C som lägst och han endast tror att kortet ligger på 10C..

Tycker nog att detta är rimliga temperaturer, dock får man ju räkna med är sensorer visar några grader fel och eller dit..

Med kväve kan du få ner graderna på kärnar bra mycket mer än -50C..

Tänk lite själv du.. :hehe:

först och främst ville jag få fram att även om omgivningen är en viss temperatur kommer itne kärnan hålla den så att för någt att kunna bli 5grader så måste omgivande temperatur vara något i stil med -5 -10 g och då fungerade mkt riktigt men ingen vill ha sådan temperatur inne i rummet.

och du skrev öpptet fönster ? nja tror inte det.

du ändrade dig senare till att datorn kanske står utanför fönstret? ok det kan mkt väl funka, men då har han sladdarna till hårdiskaran innanför förnstret, mkt möjligt att han kan ha fixat det så att bara sladdarna går mellan springan i fönstret.

ok ja jag påpekade att sensorerna troligtvist visar fel isf.

jag ser inte något du kan ha stört dig på i min post som fick dig att antyda att jag inte var smart nog att klura ut något att du sen tycker dig ha rätt att påpeka detta helt i onödan för att du känner för det är inget jag uppskattar.

men vill du fortsätta disskusionen om min intelligens kan vi ju ta det via pm.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1011368
February 4, 2006 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Moscow wrote: Jag har ställt datorn i fönstret och gardiner för så att det inte kommer in så mycket kyla.. sitter här med kläder på och fryser inte det minsta.. -10 ute .. hårddiskarna ligger på 33 nu medans modekortet är minus.

Half-Life 2 krånglade lite när jag klockade grafikkortet.. krashade och fryste när jag körde 500/1200.. kör oklockat nu och då funkar det bättre.. kan ju köra 540/1200 när den är +40

ok, låter skumt, det snöar inte ute hoppas jag ? 😉

skulle tippa på att det är något med klockningen och inte kylan, men jag vet inte hur kallt vissa delar klarar, då man oftast endast kyler kärnarn.

Snorch
Member
Medlem
1011390
February 4, 2006 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: [quote=Snorch][quote=Polekatt][quote=Snorch] Polekatt: Troligtvis har han fönstret öppet, om du inte lyckades klura ut det själv..

...

...

först och främst ville jag få fram att även om omgivningen är en viss temperatur kommer itne kärnan hålla den så att för någt att kunna bli 5grader så måste omgivande temperatur vara något i stil med -5 -10 g och då fungerade mkt riktigt men ingen vill ha sådan temperatur inne i rummet.

och du skrev öpptet fönster ? nja tror inte det.

du ändrade dig senare till att datorn kanske står utanför fönstret? ok det kan mkt väl funka, men då har han sladdarna till hårdiskaran innanför förnstret, mkt möjligt att han kan ha fixat det så att bara sladdarna går mellan springan i fönstret.

ok ja jag påpekade att sensorerna troligtvist visar fel isf.

jag ser inte något du kan ha stört dig på i min post som fick dig att antyda att jag inte var smart nog att klura ut något att du sen tycker dig ha rätt att påpeka detta helt i onödan för att du känner för det är inget jag uppskattar.

men vill du fortsätta disskusionen om min intelligens kan vi ju ta det via pm.

Det är ju just precis -10C han ute och det kan han mycket väl få i omgivande luft endast genom att ha datorn ståendes i fönstret, eller ute..

Ändrade och ändrade, lite svårt och vet hur han hade gjort när han endast skrev att han fixat till vid fönstret, dock blir inte skillnaden speciellt stor om den står helt ute eller endast vid ett öppet fönster så att all kall luft kommer rakt in i chassit, så det spelar egentligen ingen roll..

Kan ju börja med att säga att den kommentaren om att du inte lyckades klura ut det själv var väl något menlös och inget mot dig, dock verkade du ju ta åt dig väldigt så jag vet inte jag..

Åhh, har inte sagt att jag störde mig på något i dit inlägg..
Som jag skrev tidigare så tolkade jag dit inlägg som om Moscows temperaturer var helt och helvete, iaf sålänge datorn inte stod i en stor frys, och därför skrev jag att datorn kanske stod vid öppet fönster, och la till en liten kommentar om att du inte lyckades klura ut det själv, för det gjorde du faktiskt inte, eller iaf sålänge den inte stod i en frys..

Din sista kommentar tänker jag inte ens svara på, men än med detta.. :)R

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1011411
February 4, 2006 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

bara trött på att varje gång man skriver något, så måste någon rätta en och sen skriva en total meningslös och förolämpande kommentar i slutet.

hoppas du löser ditt överklocknings problem i dom graderna, moscow

Moscow
Kommer du hit ofta?
Medlem
1011448
February 4, 2006 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror inte det var grafikkortet.. Spelar Garrys Mod med några och jag har fått Blue Screen vid uppackning och öppning av filer.. Flera gånger när jag startat det så har allt fryst och laggat sen Blue Screen.. Verkar/Verkade väldigt ostabil.. rebootade vid Login Screen nån gång ochså.

Körde allt oklockat och då var den ändå ostabil. Kör nu 220x10 och 220MHz minne som sagt, 1,45v CPU & 3v DRAM.

Stängde fönstret för nån timme sen för att den som sagt var ostabil och krånglade. Kör nu ovanstånde sen en 30min sen och den har funkat bra hittils.

Någon som vet vad det kan ha varit som gjorde den ostabil vid oklockade inställningar?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 354
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL