extremt låg temp med luftkylning|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
extremt låg temp med luftkylning
haglund
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 10, 2005 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en kompis som påstår att hans cpu ligger på 20 grader och chipset på 16, efter han lirat hl2 i någon timme

är det möjligt.. jag sa ju att han skulle kolla om sensorerna var hela .. eller installerade han datorn i en frysbox istället för chassit ?

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
819620
January 10, 2005 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ganska omöjligt att det blir kallare än luftens temperatur, så för att vara säker kan han testa att lägga in en termometer i burken, spela ett tag och sen kolla vad den visar.
Står den över 16 grader är det troligen fel på sensorn, är den under 16 grader är det möjligt att det är rätt.

gUrr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 524
819622
January 10, 2005 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Haglund wrote: Jag har en kompis som påstår att hans cpu ligger på 20 grader och chipset på 16, efter han lirat hl2 i någon timme

är det möjligt.. jag sa ju att han skulle kolla om sensorerna var hela .. eller installerade han datorn i en frysbox istället för chassit ?

Om han skulle ha så låga temperaturer i sin burk så sitter han väl antagligen utomhus eller också är han en väldigt stor mytoman.

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
819635
January 10, 2005 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade 24 grader cpu temp i söndags......hade vart ut på krogen lördag och glömt fönstret öppet....var 13 grader i lägenheten så....
Har han så låg cpu temp så kan han inte ha det varmt inne.
Tror det är svårt att få en cpu temp som är mindre än 10-13 grader varmare än rumstemp....

Hellspawn79
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 528
819701
January 10, 2005 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hämtar luft direkt utifrån då jag har placerat datorn precis vid fönstret och en luftningsspringa som finns där.
Beroende på väder så kan prollen ligga på mellan 20-40 grader....som lägst har jag fått ner den till 17 grader, med minsta hastigheten på fläkten.
Men vill det säg illa så blir den jättevarm, som igår....68 grader...:D

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
819714
January 10, 2005 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Gissar på fel på Sensorn, be han updatera Bios. Min Shuttle påstog att min CPU låg mellan 10-15c.
Efter att jag slängt in en ny bios update så låg den på 40-45 istället.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
819716
January 10, 2005 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

har han något som dunstar på CPU och GPU är väl möjligheterna större, små duschar av aceton eller nåt, skulle dock inte vilja sitta i det rummet då, tror även det är väldigt opraktiskt.. så länge det ej är fas-omvandlingar (från vätska till gas, t.ex.) går det nog ej få under rumstemp på komponenterna, troligtvis något som visar fel.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
825685
January 19, 2005 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Gissar på fel på Sensorn, be han updatera Bios. Min Shuttle påstog att min CPU låg mellan 10-15c.

Du. Om moderkortet inte har sensorer så den inte stödjer för att visa CPU temp. Kan man på något vis se det med något program etc? Har för övrigt Ett Siemens MB.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
825705
January 19, 2005 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=Ctrl]Gissar på fel på Sensorn, be han updatera Bios. Min Shuttle påstog att min CPU låg mellan 10-15c.

Du. Om moderkortet inte har sensorer så den inte stödjer för att visa CPU temp. Kan man på något vis se det med något program etc? Har för övrigt Ett Siemens MB.

Utan en sensor på moderkortet spelar det nog ingen roll vilket program du kör, programmet kan ej gissa temperaturen, dock brukar moderkort stödja sensoerer på ett eller annat sätt, antingen kontakter för att ansluta en egen, eller inbyggd

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
825747
January 19, 2005 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: [quote=Cezar][quote=Ctrl]Gissar på fel på Sensorn, be han updatera Bios. Min Shuttle påstog att min CPU låg mellan 10-15c.

Utan en sensor på moderkortet spelar det nog ingen roll vilket program du kör, programmet kan ej gissa temperaturen, dock brukar moderkort stödja sensoerer på ett eller annat sätt, antingen kontakter för att ansluta en egen, eller inbyggd

Ok. Så att införskaffa en fan controller med tempmätare borde lösa det eller?

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
825779
January 19, 2005 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det borde det, men vet inte hur nära själva processorkärnan du kan sätta temp-sensorn, men du får ju iaf en temperatur, och kan se på ett ungefär hur varm/kall processorn är.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 61
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL