January 2, 2007
Hej!
Först och främst ville jag installera en ny bios så att jag kunde överhuvudtaget klocka min CPU lite grann, då det inte gick med den gamla biosdrivrutinen, laddade jag hem en annan och provade. Nej den var äldre än den nuvarande säger datorn.. jaha..okej jag tar en annan.
Därför tar jag den absolut senaste uppdatering där det nämndes att CPU ratio inte reset efter man sparat i bios.. bla bla bla. :bok:
När jag fått igång allt får man installera om grafikdrivrutinerna och CPUn har tappat mycket kraft, så mycket som hälften. (provade i SuperPI)
Enligt Intel ...Utility så ligger på cpu kärnororna på 1,59Ghz jämfört med dåvarande 2,66Ghz. 🙁
Har försökt ändra Multipliern men utan till någon större vinst eller förlust.
Jag provade efter att installerat den nya drivrutinen med att få tillbaka den gamla men ack, den var tydligen äldre än nuvarande.
Tacksam för hjälp 🙂
January 2, 2007
Jag hade ingen EIST på mitt moderkort. Men därimot löstes det av att jag ändrade multipliern till 10 igen. Jag förstår inte, stog på 10 innan, gick långsammare, 6 lika långsamt. Men nu funkar det och det är det enda viktiga för mig.
Tack för svaret Andreas.
Jag har en lite fråga dock.
När min processor var ny gjorde den 17sek på en miljoner uträkning i Superpi. För nån månad sen 19sek och nu 20sek. Blir processorerna gradvis sämre med tiden eller hur hänger det ihop? Filer på datorn som "blockerar" lite eller? Och hur får man isåfall bukt med sådant?
För om något år så lär man har tappat en mängd % prestanda på det.
Det ända jag kan tänka mig är att defragmentera hårddisken, men eftersom jag kan en promille av vad vissa kan på forumet frågar jag.
MVH André 🙂
2 Guest(s)