Få tyst på datorn: Speedfan FAQ | Överklockning, rekord och benchmarks | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Få tyst på datorn: Speedfan FAQ
This topic is locked
MagnusT
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
september 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
januari 8, 2005 - 10:54 e m
sp_Permalink sp_Print

Speedfan är ett kanonprogram som desutom är helt gratis. Men det återkommer frågor om det ganska regelbundet.

Jag har alltid velat att min dator ska vara så tyst som det ÖHT är möjligt i alla lägen, speciellt om jag sitter o surfar eller så på natten. Men samtidigt så är den överklockad och datorn ska vara 100% stabil när jag spelar spel osv utan att den går varm. Kylbehovet varierar enormt och kan öka med långt över det dubbla när man börjar spela på en modern dator….

Så om man vill ha det så tyst som det ÖHT går när datorn har enkla uppgifter och även ha den stabil och inte överhetta när man spelar så måste man allltså ändra farten på fläktarna fram o tillbaka.

Manuellt eller automatiskt? Vilket är billigast?

Då är det en smaksak om man vill göra det själv manuellt varje gång, med en fläktkontroll med rattar eller switchar som byter mellan 12, 7 och 5 volt tex vilket är en riktigt enkel och billig lösning. Eller om man vill att datorn sköter det här helt automatiskt vilket för många är ännu billigare! För på de absolut allra flesta nya moderkort så har du en ”gratis” inbyggd fläktstyrning! De flesta moderkort har minst en stycken fläktkontakt som går att styra (brukar vara den till cpufläkten) och vissa kan styra flera utgångar.

Mina datorer följer alltid devisen: Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.

Men det är en smaksak 🙂

BIOS eller ett program?

Vissa moderkortstillverkare har ett automatläge för fläktstyrningen, ofta ställs detta in i BIOS men ibland så har de något eget windowsprogram för det. Problemet än så länge är att det oftast är väldigt enkla lösningar med grovhuggna inställningar, det är extremt ovanligt att man kan ställa in fläkthastigheter mot temperaturer till de exakt optimala, dvs du måste välja mellan att fläktarna går fortare än nödvändigt eller tvärtom. Vissa har dessutom stora hopp i fläkthastigheterna vilket många upplever som irriterande (fast hoppen är iof inte värre än om man vrider eller flippar switchar manuellt 😉 )

Och det är här Speedfan kommer in i bilden! Det slår de ovanstående på fingrarna i funktionalitet, du kan välja en eller kombinera flera temperaturer (chassietemp, hdtemp, cputemp) som ska styra hastigheten, du kan ställa in tröskelvärden precis som du vill och en hel del till. Det som en del kan irritera sig på är att om man inte ställer in Speedfan optimalt så kan man få just det här med plötsliga stora hopp i fläkthastigheterna. Men med lite filande kan man minimera det problemet.

Hur vet jag om mitt moderkort har en inbyggd ”gratis” fläktkontroller?

Alt 1. Läs moderkortets specifikationer 😉

Alt 2. Är det reklam i informationen om moderkortet för saker som ”Q-fan”, Fan-EQ”, ”SmartFan” och liknande så har du ganska säkert en fläktstyrning inbyggd.

Alt 3. Installera Speedfan och prova 😉

Det finns även en lista på moderkort som Speedfan stödjer men den är inte nödvändigt helt komplett i alla lägen http://www.almico.com/forummot…..boards.php. Om ditt moderkort är med i listan så klicka på dess namn för att kika på kommentarer från andra användare, tex om kortet stödjer en eller flera styrbara kanaler)

Om jag vill prova, hur gör jag?

Ladda ner senaste versionen av Speedfan: http://www.almico.com/speedfan.php
Scrolla ner en bit på förstasidan och leta efter rubriken ”Download”

– Stäng av andra fläktstyrningsprogram i BIOS eller i windows
– Installera Speedfan efter dess instruktioner
– När du startar upp Speedfan så letar den reda på vad du har för hårdvara men den namnger inte vad som är vad, dvs det står inte vilken temperatur som är cpu, mb osv och inte heller vilken fläktkanal som är vilken. Inte helt ovanligt så ser du dessutom dubletter på temperaturgivare pga att Speedfan kan läsa dem på flera olika ”ställen”. Jag kan kanske återkomma om detta…

Så hur testar jag vilka kanaler som är styrbara?

Har du kopplat in fläktar på alla fläktkontakter på moderkortet och har alla dessa fläktar tre kablar? I så fall ska varje fläktkanal visa ett värde i varvtal (RPM). I screenshoten nedan har jag namngett de tre fläktkanalerna ”CPU fan” osv, men annars så står det ”Fan01”, ”Fan02” osv.

Då gör du såhär:
[Bilden hittades inte]

Jag kan se RPM värden
Om det visas ett RPM-värde för varje fläktkanal så ska det värdet ändras när du klickar på ner/upppilarna vid ”Speed01”, ”Speed02” osv. Om du kan se/höra alla olika fläktar så ska du naturligtvis även den vägen märka om de ändrar hastighet 😀

Alla eller några RPM värden står på 0 hela tiden och jag vet inte vad jag har inkopplat eller inte
Om några eller alla kanaler visar 0 RPM från början så kan det antingen bero på att det inte är någon fläkt inkopplad på de fläktkanalskontakterna på moderkortet eller att det är en fläkt inkopplad men att det är en tvåsladdars, dvs ingen sladd för ”tachosignalen” (= signalen fläkten skickar tillbaka som anger dess hastighet).
Här måste du helt enkelt göra som ovan och klicka på ner/upppilarna och kolla själv på fläktarna om de ändrar hastighet.

Inga RPM-värden ändrar sig
Om du kan se RPM-värden men ingen av dem ändrar sig när du klickar på upp/nerpilarna så är det så att ditt moderkort bara stödjer att övervaka fläktarnas hastigheter men inte kan styra någon av dem. Är ganska vanligt, ju äldre moderkort desto vanligare.

Lite överkurs: Vissa fläktar tar ström från en stor molexkontakt (samma sorts kontakt som matar hårddiskar) och har dessutom en kabel med bara en enda sladd som man kopplar in på moderkortet för att se hastigheten. Dvs det är alltså bara tachosignalen som man kopplar in dit. Så länge man kopplat in en fläkt på det sättet så kan den inte styras av moderkortet eftersom den inte tar matning från moderkortkontakten utan bara skickar sin hastighetssignal dit.

—————————————————————————

Vilken fläkt är vilken????

Om du kan styra hastigheten och inte bara se hastigheten i Speedfan så sänker du tillfälligt hastigheten med upp/nerpilarana på en kanal och tittar in i din dator vilken fläkt som saktar ner 😀 Sen är det bara att ta nästa kanal. Glöm bara inte att sänka hastigheten bara en kort stund och håll ett öga på alla temperaturer så inget går för varmt.

Om du inte kan styra hastigheten men se RPM-värden så tar du försiktigt med fingret och stoppar en fläkt i ett antal sekunder tills du ser att RPM går ner till 0 på en kanal. Sen tar du nästa fläkt osv. Återigen: håll koll på temperaturerna så inget går varmt när du gör detta!

Vilket tempvärde är cpu, cpu diod, chassie/moderkort osv????

Börja med att ignorera (eller ta bort under ”configure”) alla temperaturer som står på 0 grader, 125, 255, minusvärden (förutsatt att du inte kör kompressorkylning 😀 ) osv.

De temperaturer som heter HD0, HD1 osv är dina hårddiskars interna temperaturer (som Speedfan läser via S.M.A.R.T som man oftast måste slå på i BIOS)

Nu har du några temperaturer kvar att kika på. De ändrar sig troligtvis en aning upp och ner. Gå gärna till högraste tabben i Speedfan där du har diagram över tid, välj temperaturer och klicka i kryssrutorna för de temperaturer du har kvar att lista ut vilken som är vilken.

CPU diod: Om du först låter datorn stå sysslolös några minuter så att alla temperaturer sjunker och stabiliserar sig och sen låter cpun jobba som attan (tex zippa ihop några jättestora bibliotek, gärna fler zippjobb samtidigt. Prime95 är naturligtvis perfekt också) så är CPU diodtempen den som kommer öka snabbast. När du stänger av belastningen och låter datorn gå i idle kommer CPU diod också sjunka snabbast. Den är dessutom oftast den högsta tempen av de som rör på sig. Inte alltid dock…

CPU socket sensor: Gör precis som i testen ovan. Den temp som rör sig nästan som CPU diodtempen men gör det lite långsammare och troligtvis ligger några grader lägre är CPU socket temp.

Chassietemp: (eller snarare: temperatur någonstans på moderkortet vilket ju faktiskt inte alltid är samma sak, beroende på var de satte sensorn…). Det är oftast den enda tempen som du har kvar nu efter allt ovanstående 😉 Om du har relativt hög temp på den (över 30 grader) så kan du samtidigt som du belastar datorn och håller ett öga på tempen öppna ditt chassie genom att öppna sidodörren. Du bör då se att trots att du kör datorn belastad att chassietempen sjunker. Om du har relativt låg chassietemp så lär det vara den temperatur du ser som ändrar sig lite upp och ner och ligger runt 25-30 grader.

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu – min supportsite för mCubed T-Balancer________________________Rejsa.nu – för att jag gillar att köra på racerbana!

moname1
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
Member Since:
maj 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
817957
januari 8, 2005 - 11:06 e m
sp_Permalink sp_Print

soft

M0rbid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 692
Member Since:
oktober 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
818026
januari 9, 2005 - 12:26 f m
sp_Permalink sp_Print

klistra? 😉

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1005
Member Since:
december 31, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
818041
januari 9, 2005 - 12:54 f m
sp_Permalink sp_Print

Två fråga: Är det möjligt att justera vilken och hur många temperaturer som ska visas i sstray? Isåfall, hur justerar man det ?

MagnusT
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
september 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
818107
januari 9, 2005 - 4:50 f m
sp_Permalink sp_Print

Tobi-Wan kenobi wrote: Två fråga: Är det möjligt att justera vilken och hur många temperaturer som ska visas i sstray? Isåfall, hur justerar man det ?

AFAIK så kan du bara visa en. Men du kan välja vilken du vill.

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu – min supportsite för mCubed T-Balancer________________________Rejsa.nu – för att jag gillar att köra på racerbana!

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
818117
januari 9, 2005 - 6:12 f m
sp_Permalink sp_Print

Kawaii .. thats a keeper. *paste*

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

MagnusT
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
Member Since:
september 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
820375
januari 11, 2005 - 9:10 e m
sp_Permalink sp_Print

Massa mer skrivet. Bla vilken temp är vilken och vilken fläkt är vilken….

Vassegoa 😀

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu – min supportsite för mCubed T-Balancer________________________Rejsa.nu – för att jag gillar att köra på racerbana!

C-J...
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 242
Member Since:
juni 10, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
906516
juni 10, 2005 - 6:24 e m
sp_Permalink sp_Print

Om man stänger av programmet, försvinner då inställningarna man gjort?

jensa_morini
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
Member Since:
november 19, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
992570
december 17, 2005 - 5:39 e m
sp_Permalink sp_Print

asso de prgramet var helt konstigt…..ja kunde ändra hastigheten på alla min fläktar men när ja stängde programet så fick fläcktarna fnatt….de varvade upp till 100 % å stannade där. varje gång ja stängden av programet så hände detta. vad beror detta på?? enda sättet att lungna ner fläktarna var att ta bort programet från datorn. varför blev det så??

Tomas T
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
januari 25, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1009235
januari 29, 2006 - 4:27 e m
sp_Permalink sp_Print

Kör med AthlonXP3000+ som tydligen är kända för att bli varma.Irriteras av att cpu+systemfläkten varvar upp till 100%(12V) för minsta lilla jobb.
CPU tål max 85 C enligt AMD.I bioset var inställningen för låg resp högt varvatal på 69C resp 76C(5,5V resp 12V).Vad som fick cpufläkten att så nervöst varva upp ideligen var att grundvarvtalet var för lågt satt så att cpu konstant låg för nära den övre gränstempen för maxvarvtalet så att den betedde sig som ett galet yrväder(fruntimmer).Höjde low fanspeed från 5,5V till 7V och höjde samtidigt gränstemperaturerna till 73/77C.Konsekvens:nu brusar den lugnt men med ett något högre varvtal men å andra sidan utan det häftiga temperamentet.

Fråga:Moderkortet har uttag för system +cpufläkt.Går det att sätta in extrafläkt på samma 3-pin utan att överbelasta det hela?

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1009250
januari 29, 2006 - 5:03 e m
sp_Permalink sp_Print

Brukar gå. Men annars kan du ju koppla till nätagget med adapters.
Köp isf en sådan med flera kontakter om du inte köper en fläkt med molex.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
Member Since:
december 1, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1117388
februari 10, 2007 - 1:58 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag har en liten fråga som jag inte kunnat hitta något svar på…

Kan man inte ställa in det att starta automatiskt när man startar datorn?

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1117405
februari 10, 2007 - 10:12 f m
sp_Permalink sp_Print

Nja, men släng en genväg i autostart-mappen bara..

NightWalker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
Member Since:
december 2, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1171335
december 25, 2007 - 9:12 e m
sp_Permalink sp_Print

jensa_morini wrote: asso de prgramet var helt konstigt…..ja kunde ändra hastigheten på alla min fläktar men när ja stängde programet så fick fläcktarna fnatt….de varvade upp till 100 % å stannade där. varje gång ja stängden av programet så hände detta. vad beror detta på?? enda sättet att lungna ner fläktarna var att ta bort programet från datorn. varför blev det så??

det finns en liten ruta som du nog har kryssat i på något sätt. om du går in på configure och sen options finns det en knapp som säger ”Set Fans to 100% on exit. titta om den är ikryssad. om den isåfal är det så ska de nog bara va att trycka på den igen :).

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
80 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL