March 5, 2002
Hejsan, jag har en SLK-900u, med en Zalman 92mm-fläkt på. Eftersom vi alla vet att generellt sätt så gäller större fläkt = mindre ljud vid samma cfm, ungefär. Jag vill därför montera en 120mm-fläkt på min SLK-900u.
För att göra detta så behövs en fanduct eller någonting. Någon som ahr ett förslag på hur detta skall göras? Jag tror inte det finns att köpa färdigt till min kylfläns, eftersom att fläktarna fästs med, tja, stålpinnar som är böjda 😉
Skall se om jag hittar några bilder:
[Image Can Not Be Found]
De böjda "stålpinnarna" är fästena för fläktarna, de "klämmer" fast fläkten på kylflänsen. Några förslag på hur jag skall fästa en 120mm-fläkt direkt på, eller vet ni någon fanduct som passar? Hjälp
April 7, 2002
Jag har en idé som funkar på följande sätt...
du skaffar ståltråd, buntband och en fanduct som är avedd att skruvas fast precis som en vanlig fläkt.
du klipper till lagom långa ståltrådsbitar så du kan sticka igenom ståltråden där du i normala fall har dina fästbyglar... se till att du fixar en ögla i ändarna på ståltråden, gör en ögla innan du trär igenom ståltråden och sedan en ögla när du fått igenom den. Alltså totalt fyra öglor.
Nu är det dax att använda buntbanden och trä de genom fästhålen i fanducten och igenom de öglor du nyss fixat. se till så du spänner de jämt så den inte hamnar snett. Nu borde du kunna montera på en 120 fläkt rätt enkelt.
Säg till om det funkar... jag har aldrig provat den här idén själv 😀
January 18, 2004
March 5, 2002
paaki wrote: http://paaki.fetto.org/info/sl.....-120mm.jpg
🙂
Well, it could work, men hur skall jag fästa fanducten på 80mm-huset? (eller 92mm), jag tänker på sättet som 92mm-huset fästs på kylflänsen... blir svårt :cy:
1 Guest(s)