December 2, 2007
Jo det är så att jag köpte lite nya delar från komplett och har nu installerat dom (alla specs finns i signaturen) Har fått upp processorn till ~3530Mhz vid 1.2V men minnerna vägrar att gå över 1600. Länk till minnerna -
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=617274
Har prövat med XMP profilen som följer med som ställer minnerna på 2000Mhz med 1.65 Volt och 1.25 kärnvolt på dom samt 9-10-9-27 timings. Men väljer jag detta så kommer inte ens bios skärmen fram efter reboot utan det bara blir svart. Sänker jag Frekvensen till 1600 med resten på samma värden blir det samma problem. Sätter jag kärnvolten på auto så höjer den till 1.35 och då fungerar det med 1600Mhz. Höjer jag till ungefär 1925Mhz med värdena jag nämnde så kommer jag till windows logan och sen startar det om. Det jag mest undrar är hur mycket jag kan höja kärnvolten och Dram volten innan det tar skada. Får en varning med röd text att volten på Dram kan skada processorn om jag höjer mer. Kom ju en massa nya värden i det nya moderkortet som jag ej är van vid.
Tacksam för svar.
October 14, 2007
att köra minnena i 2000mhz 24/7 är inte särskilt realistiskt. Eftersom Uncorefrekvensen ska vara två gånger så hög som minnesfrekvensen, så måste du dra upp den till minst 4Ghz. För det behövs det troligen 1.35vQPI eller högre, vilket man kanske inte vill köra i längden.
Lättare är det att köra minnena i tex 1600mhz, och då tajta till timingsarna lite. 8-9-8-24 kommer förmodligen fungera alldeles utmärkt, och då kan du köra 3.2Ghz Uncore, vilket ska vara stabilt vid nedåt 1.25vQPI.
try and find out
1 Guest(s)