August 16, 2002
bara så du vet är dom flesta fläktar på 30dB, det är fullt normalt (anser då jag iaf). Och färgade fläktar brukar bara vara nått standard shit och inte extremt tysta eller ha en fläktkontroll som t.ex endel Enermax o papst(no comment). Men det går ju alltid o lösa det på annat sätt så att du får den tystare. Men 30dB är enligt mig inte SÅ speciellt mycket ändå va...
February 4, 2003
August 10, 2002
30 är riktigt mycket.
Jag köper inga nya fläktar över 20db. Alltså hälften av 30 db.
Men jag är ju som jag är också.
Och det som är dumt är att om du sänker spänningen på en sådan fläkt så lyser den med också.
Men jag tror att man kan fixa så att man kopplar lysena för sig så att lysena lyser lika mycket hela tiden.
August 10, 2002
Kalas wrote: 3dB är en fördubbling av ljudstyrka för er som inte läst fysik 😉
1B är en fördubbling av ljudet (10 dB). Jag tror du har blandat ihop det hela.
Det krävs 3 ggr så mycket eftekt för att det ska låta dubbelt så mycket har jag för mig. 3db märker du knappt ngn skillnad på om du ligger på tex 30db förstt.
Om det nu inte är jag som har blandat ihop allt 😉
August 10, 2002
Jo det stämmer nog, två 30db fläktar borde nog blir 33 db. Nu är det det inte heller så enkelt utan det beror på hur mycket varje fläkt ligger på för sig. Tex två 60 db fläktar blir nog inte 63 utan troligtvis högre. Jag har glömtbort hur det där är.
En vridpott ja.
Den killen som sa vridpott har nog aldrig själv använt en vridpott skulle jag tro av den enkla anledningen att ska du bara ha en vridpott så är den billiga varienten (max 20kr) på minst 1k ohm och det är alldeles för mycket för att ha till en fläkt. Det finns vridpottar på 300ohm som jag skulle tro vara lagom men dom kostar ju typ 500kr också.
Så, antingen ska du ha en vridpott som styr en transistor som i sin tur styr spänningen till fläkten eller så TROR jag att det finns trimpottar på runt 300ohm för en billig penning. Det är ju bara det att en sådan måste du vanligtvis ha en skruvmejet för att ändra på, alltså är det inget man gör en robehus (hur stavas det) av.
Mitt råd är att om du vill sänka spänningen till fläkten är att du antingen kopplar fläkten till 7 eller 5 volt som går att få ur en vanlig molex. Om du vill ha andra spänningar så får du fixa en vanlig resistor på ca 100 om skulle jag chansa på. Annars om du vill att fläkten ska styra sig efter luften i burken så kan du ju fixa en termistor, kostar inte så mycket. Max en tia.
Välj hur du ska göra så kan jag hjälpa dig hur du ska gå till väga om du känner att du inte vet hur du ska göra 🙂
March 6, 2003
jag tängte köpa en sak så jag kan ha flera chassi fläktar för jag kan bara ha en och den ska kunna sänka och höja varven en sån kolla jag på http://kylning.com/info.php?pr.....d3ea1817ce
2 Guest(s)