Farligt med hög fsb?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Farligt med hög fsb?
munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1521
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 13, 2003 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det skadligt med hög fsb?
Kör 220 nu. På orginaltimings. Har hört att man inte ska köra dom bästa timingarna som går på hög fsb om man vill ha kvar sin hdd levande.
Ngn som vet hur det ligger till?
Och visst är det så att grafikkortet presterar bättre när man ökar fsbn lr är det bara skitnsnack?

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
335357
May 13, 2003 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du menar timings på ramminnet, så förstår jag inte riktigt hur det skulle skada hårddisken. Däremot kan den ta stryk om PCI bussen är aldeles för hög, vilket den förmodligen är om du inte har låst dividern vid någon lämplig hastighet.

Egentligen presterar inte grafikkortet bättre av att du har högre FSB, fast det blir så indirekt. Förutsatt att AGP hastigheten följer med när du ökar FSB hastigheten så presterar AGP porten bättre...

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
335380
May 13, 2003 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: Om du menar timings på ramminnet, så förstår jag inte riktigt hur det skulle skada hårddisken. Däremot kan den ta stryk om PCI bussen är aldeles för hög, vilket den förmodligen är om du inte har låst dividern vid någon lämplig hastighet.

Egentligen presterar inte grafikkortet bättre av att du har högre FSB, fast det blir så indirekt. Förutsatt att AGP hastigheten följer med när du ökar FSB hastigheten så presterar AGP porten bättre...

PCI-bussen är alltid låst på Nforce2-kort, men visst stämmer det du säger 😉

kabanan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 39
335430
May 13, 2003 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobiazzz wrote: [quote=Iceman]Om du menar timings på ramminnet, så förstår jag inte riktigt hur det skulle skada hårddisken. Däremot kan den ta stryk om PCI bussen är aldeles för hög, vilket den förmodligen är om du inte har låst dividern vid någon lämplig hastighet.

AGP-bussen är också låst på nForce2, så det blir ingen ökning där om man inte själv ökar i BIOS.

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
335657
May 14, 2003 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Agp-är inte låst, den kan du någerlunda fritt välja frekvens på. Förrutom det är alla bussar låsta. Väldigt kul hehe laugh

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
335733
May 14, 2003 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

kabanan wrote: [quote=Tobiazzz][quote=Iceman]Om du menar timings på ramminnet, så förstår jag inte riktigt hur det skulle skada hårddisken. Däremot kan den ta stryk om PCI bussen är aldeles för hög, vilket den förmodligen är om du inte har låst dividern vid någon lämplig hastighet.

AGP-bussen är också låst på nForce2, så det blir ingen ökning där om man inte själv ökar i BIOS.

Det är den inte alls det... du KAN låsa den

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
335902
May 14, 2003 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej det är väll så att den inte följer med när man ökar fsbn? Lr hur?

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
336044
May 14, 2003 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte hur det funkar när den står på automatiskt, dvs om den följer med eller inte (inte testat). För säkerhets skull bör/ska man sätta den på 66 (orginal) eller hur högt man vill gå (grafikkortet pallar inte hur hög frekvens som helst). Genom att själv ställa in frekvensen för hand kommer den iaf aldrig att följa med. Annars upplever du problem kan du sätta den på 50hz och se om det blir stabilare, har själv aldrig märkt någon stabilitetsändring genom att sänka till under orginal. Glöm inte att prestandan sjunker om du sänker. Moderkortet får vänta längre på informationen från grafikkortet och då sjunker prestandan i t ex 3dmark/spel.

munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
338081
May 17, 2003 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Cyriq, har du inte brännt in din prolle klart snart? 🙂

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
338232
May 17, 2003 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Munken wrote: Cyriq, har du inte brännt in din prolle klart snart? 🙂

Jo men jag är inte helt nöjd med hastigheten :bgrin:. Skall göra vmod till nb, kanske kan komma lite högre då. Iaf i fsb:n är det säkert att jag kommer högre. Lite lustigt, kan köra ett tag i 2550mhz någerlunda stabilt men inte förrän i 2426mhz är den stabil för 3dmark m.m. Har klarat högre än 2426 men är inte riktigt 100% vad som är max. Blandningen mellan multipeln och fsb:n hindrar mig från att få reda på exakt vad som är max. Kan t ex köra i 208*12 eller 11.5 * 210fsb. Över 210fsb vill den inte pga volten fluxerar för mycket vid så hög fsb. Kan nämna att processorn går i 2.125V då. Kylning till mosfets kommer också... har inte tid nu närmsta veckan då jag har mycket prov inför studenten.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 28
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL