August 10, 2002
Är det skadligt med hög fsb?
Kör 220 nu. På orginaltimings. Har hört att man inte ska köra dom bästa timingarna som går på hög fsb om man vill ha kvar sin hdd levande.
Ngn som vet hur det ligger till?
Och visst är det så att grafikkortet presterar bättre när man ökar fsbn lr är det bara skitnsnack?
April 1, 2001
Om du menar timings på ramminnet, så förstår jag inte riktigt hur det skulle skada hårddisken. Däremot kan den ta stryk om PCI bussen är aldeles för hög, vilket den förmodligen är om du inte har låst dividern vid någon lämplig hastighet.
Egentligen presterar inte grafikkortet bättre av att du har högre FSB, fast det blir så indirekt. Förutsatt att AGP hastigheten följer med när du ökar FSB hastigheten så presterar AGP porten bättre...
October 4, 2002
Iceman wrote: Om du menar timings på ramminnet, så förstår jag inte riktigt hur det skulle skada hårddisken. Däremot kan den ta stryk om PCI bussen är aldeles för hög, vilket den förmodligen är om du inte har låst dividern vid någon lämplig hastighet.
Egentligen presterar inte grafikkortet bättre av att du har högre FSB, fast det blir så indirekt. Förutsatt att AGP hastigheten följer med när du ökar FSB hastigheten så presterar AGP porten bättre...
PCI-bussen är alltid låst på Nforce2-kort, men visst stämmer det du säger 😉
March 16, 2003
Tobiazzz wrote: [quote=Iceman]Om du menar timings på ramminnet, så förstår jag inte riktigt hur det skulle skada hårddisken. Däremot kan den ta stryk om PCI bussen är aldeles för hög, vilket den förmodligen är om du inte har låst dividern vid någon lämplig hastighet.
AGP-bussen är också låst på nForce2, så det blir ingen ökning där om man inte själv ökar i BIOS.
October 4, 2002
kabanan wrote: [quote=Tobiazzz][quote=Iceman]Om du menar timings på ramminnet, så förstår jag inte riktigt hur det skulle skada hårddisken. Däremot kan den ta stryk om PCI bussen är aldeles för hög, vilket den förmodligen är om du inte har låst dividern vid någon lämplig hastighet.
AGP-bussen är också låst på nForce2, så det blir ingen ökning där om man inte själv ökar i BIOS.
Det är den inte alls det... du KAN låsa den
February 11, 2002
Vet inte hur det funkar när den står på automatiskt, dvs om den följer med eller inte (inte testat). För säkerhets skull bör/ska man sätta den på 66 (orginal) eller hur högt man vill gå (grafikkortet pallar inte hur hög frekvens som helst). Genom att själv ställa in frekvensen för hand kommer den iaf aldrig att följa med. Annars upplever du problem kan du sätta den på 50hz och se om det blir stabilare, har själv aldrig märkt någon stabilitetsändring genom att sänka till under orginal. Glöm inte att prestandan sjunker om du sänker. Moderkortet får vänta längre på informationen från grafikkortet och då sjunker prestandan i t ex 3dmark/spel.
February 11, 2002
Munken wrote: Cyriq, har du inte brännt in din prolle klart snart? 🙂
Jo men jag är inte helt nöjd med hastigheten :bgrin:. Skall göra vmod till nb, kanske kan komma lite högre då. Iaf i fsb:n är det säkert att jag kommer högre. Lite lustigt, kan köra ett tag i 2550mhz någerlunda stabilt men inte förrän i 2426mhz är den stabil för 3dmark m.m. Har klarat högre än 2426 men är inte riktigt 100% vad som är max. Blandningen mellan multipeln och fsb:n hindrar mig från att få reda på exakt vad som är max. Kan t ex köra i 208*12 eller 11.5 * 210fsb. Över 210fsb vill den inte pga volten fluxerar för mycket vid så hög fsb. Kan nämna att processorn går i 2.125V då. Kylning till mosfets kommer också... har inte tid nu närmsta veckan då jag har mycket prov inför studenten.
1 Guest(s)