October 25, 2001
Har kämpat i fem timmar nu med att försöka överklocka min TB 900Mhz (200Mhz), men inte lyckats.
Räcker det med att rita med en blyertspenna över L1 bryggorna? (Har följt guiden som finns på denna sida). Har ritat, och ritat, och ritat, men jag får det fan inte att funka. Så fort jag byglar om kortets multipel så vägrar datorn att gå igång. (Multiplen är default 9x)
När jag till slut gav upp att låsa upp mulitipeln tänkte jag att jag iaf skulle höja FSB:n något, t ex till 112Mhz, men då bootade aldrig datorn. Så sakta men säkert gick jag ner genom alla tillgänliga FSB:er tills jag kom ner till 102Mhz FSB. Inte ens det funkade!! Så fort jag byglar till 102Mhz FSB (x9) så vägrar datorn boota. Vad gör jag för fel? För nog borde datorn klara av 9x102Mhz = 918Mhz??? OBS! Jag har bra kylning! Under 50C hela tiden.
Detta gör mig galen! Det verkar inte bättre än att jag får köra min TB900 i 9x100 på mitt Soltek-75-KAV-X (som enligt uppgift ska vara bra för överklockning...GAH!)
September 21, 2001
December 19, 2000
Min metod:
1. Putsa rent "bryggorna" med 1500 papper (bara 2-3 drag).
2. Gör rent med Aceton
3. Se till att det är torrt.
4. Förbind bryggorna med silverfärg som appliceras med toppen på en synål.
5. Kontrollera att bryggorna inte har kontakt med varandra.
6. Låt torka i en timme.
7. KLOCKA!!!!!
/Erik
October 25, 2001
Hej Tomas: Jag har kortet med PCB version E6, dvs jag har ingen sådan bygel. Däremot har jag en röd diod på det stället som enligt manualen ska lysa om DIP-switchen för multipeln är enabled. Den lyser för glatta livet, så DIP:en för multiplen fungerar. Dessutom om jag ändrar multipeln via DIP:en så startar ju inte datorn, så den är garanterat enabled.
Tack iaf
October 25, 2001
Kör min nya TB(1400/266) nu i 10.5 *133 = ~1400Mhz. Allt funkar som det ska men tempen är 63 grader idle och uppåt 70 när jag belastar!!(Enligt Sandra 2001) Helt otroligt!
Antar att det är alldeles för varmt... fattar inte varför. Har en Majesty Twins cooler (dubbla fläktar + tre chassifläktar!!!)
Får iofs en Taisol i morgon, hoppas verkligen den är bättre!!
Kan någon bekräfta att 63 grader idle är oacceptablet? Eller normalt för TB1400/266 ??
October 31, 2001
63 grader idle är oaceptabelt ur min synpunkt och ur de flesta andras också skulle jag tro! Min 1400@1610 FSB 146 multi 11x och volt 1,95 ligger på 47 grader idle och max 54 fulload. Måste vara något galet.
1 Guest(s)