Fått en gammal dator som ska byggas om.|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fått en gammal dator som ska byggas om.
Master_M6
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 15, 2006 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har fått tag i en P4 2,8Ghz 800Mhz sys. Bus, 512kb L2-cache med denna info:

Prod Code BX80532PG2800DSL6Z5
MM #: 857011
FPO/Batch #: 3346A194
Version #: C53923-001
Pack Date 12/04/2003

Var kan jag hitta info om hur jag klockar den maximalt? Men frågan är om jag behöver klocka den dock. Jag ska köra den med 2GBs PC3200 DDR CL2.5 minnen och ett ATI All-in-Wonder X800GT 256MB GDDR3 på ett ASUS P4C800-E Deluxe. Jag vill kunna lira HL 2, FEAR och liknande spel med bra flyt. Kan jag det med denna konf. eller måste jag ge mig på att klocka det?

Hur mycket i prestanda kan jag tänkas vinna på detta? Jag vill inte ha för mycket ljud från processorfläckten som kommer vara en Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet.

Jag lirar inte så ofta utan datorn kommer mest användas som HTPC.

McBanjo
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
1050969
June 15, 2006 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det borde inte vara några problem att spela de spelen. Är oftast grafikkortet som är flaskhalsen.
Överklocka kan du tjäna lite på när du laddar själva spelen men du lär inte märka någon skillnad i själva spelen 🙂

freddegbg
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 119
1051091
June 15, 2006 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Du tjänar en del om du klockar grafikkortet...;)

Du kommer inte kunna köra på dem högsta upplösningarna, men det kommer inte var dem lägsta heller...

Master_M6
Medlem
1051141
June 15, 2006 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Så er rekomendation är att ge mig på att klocka grafikkortet alltså. Hur gör jag det samt vad skulle ni rekomendera att jag tar för kylare till den efter klockningen?

Zaltman har ett par bra har jag förstått.

blejf
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 275
1051240
June 16, 2006 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

Master_M6 wrote: Så er rekomendation är att ge mig på att klocka grafikkortet alltså. Hur gör jag det samt vad skulle ni rekomendera att jag tar för kylare till den efter klockningen?

Zaltman har ett par bra har jag förstått.

kolla in en recencion här på nh.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1051256
June 16, 2006 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

McBanjo wrote: Det borde inte vara några problem att spela de spelen. Är oftast grafikkortet som är flaskhalsen.
Överklocka kan du tjäna lite på när du laddar själva spelen men du lär inte märka någon skillnad i själva spelen 🙂

Vad är det för skitsnack.

Klocka båda delarna, jag skulle sattsa på klockning av cpu i första hand sen grafikkortet.

Master_M6
Medlem
1051340
June 16, 2006 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej så jag ska alltså ge mig på både Processorn samt grafikkortet. Jag kommer köra på antingen Zalman VF900-CU VGA-Kylare eller Thermaltake Shooner Fanless VGA Cooler till grafikkortet då.

Grafikkortet har antar jag medföljande program för att överklocka det. Om inte vad heter programen jag ska använda mig av? Jag har läst om folk som har testat låsa upp piplines eller liknande saker hur göra jag detta?

DOW kan du peka mig i rätt riktning för var jag kan lära mig hur jag överklockar min processor, samt var jag kan hitta info om var min processors gräns för överklockning rimligvis ligger.

Jag har hållt på i många år med datorer men aldrig gett mig på att överklocka datorer så på den fronten är jag en total nybörjare som är glad för all hjälp jag kan få.

Death On Wings
Member
Medlem
1051342
June 16, 2006 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Master_M6 wrote: Okej så jag ska alltså ge mig på både Processorn samt grafikkortet. Jag kommer köra på antingen Zalman VF900-CU VGA-Kylare eller Thermaltake Shooner Fanless VGA Cooler till grafikkortet då.

Grafikkortet har antar jag medföljande program för att överklocka det. Om inte vad heter programen jag ska använda mig av? Jag har läst om folk som har testat låsa upp piplines eller liknande saker hur göra jag detta?

DOW kan du peka mig i rätt riktning för var jag kan lära mig hur jag överklockar min processor, samt var jag kan hitta info om var min processors gräns för överklockning rimligvis ligger.

Jag har hållt på i många år med datorer men aldrig gett mig på att överklocka datorer så på den fronten är jag en total nybörjare som är glad för all hjälp jag kan få.

Vet inte om det finns några uppdaterade guider hur man gör men du kan ju läsa några av de äldre för att få en hum om hur du ska göra.
För att klocka ditt grafikkort kan jag rekomendera ATI tool.
Vet inte om detta hjälper dig så mycket men du har lite att läsa här.
http://ocguide.tehjunkyard.net/

McBanjo
Siktar mot toppen
Medlem
1051405
June 17, 2006 - 12:37 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Vad är det för skitsnack.

Klocka båda delarna, jag skulle sattsa på klockning av cpu i första hand sen grafikkortet.

Det är lite olika beroende på spelen och utrustning. Ha en FX-62 trimmad till 5Ghz lär inte hjälpa ett dugg om du kör med inbyggd grafik.
Om nu cpu:n är så viktig, hur kan det komma sej att massor av människor sitter med sempron och sen ett värsting grafikkort?

Ett test som Anandtech har gjort med Oblivion kanske är läsvärt?
http://www.anandtech.com/cpuch.....7&p=1

Men visst, innebär det inga problem att klocka så är det ju aldrig fel att klocka allt 🙂

Master_M6
Medlem
1051505
June 17, 2006 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för det bra svaret trodde bara det skulle vara lite mer komplicerat eftersom jag redan läst den guiden du visade. Men den guiden tillsammans med ATITools ska nog göra susen. Tack för hjälpen!

Death On Wings
Member
Medlem
1051509
June 17, 2006 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

McBanjo wrote: [quote=Death On Wings]Vad är det för skitsnack.

Det är lite olika beroende på spelen och utrustning. Ha en FX-62 trimmad till 5Ghz lär inte hjälpa ett dugg om du kör med inbyggd grafik.
Om nu cpu:n är så viktig, hur kan det komma sej att massor av människor sitter med sempron och sen ett värsting grafikkort?

Ett test som Anandtech har gjort med Oblivion kanske är läsvärt?
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2747&p=1

Men visst, innebär det inga problem att klocka så är det ju aldrig fel att klocka allt 🙂

Varför tar du sådana extrem fall ?
Tack vare de ännu dummare exemplen du just uppgav har jag nu konstarerat att du kan ännu mindre om vad du pratar om.

Folk som kör med sempron gör det inte för att det inte ger bättre prestanda att köra en snabbare processor utan för att den är billig och dom kanske inte har pengar nog.

Det finns olika spel som belastar procentuelt olika på cpu/minne/grafikkort
men att säga att man ska gå på grafikkort som du sa som är 1/3 av det som spelen kan gå på är ju idioti, när du klockar så ökar du på 2/3 av sakerna alltså minne och cpu så varför inte sattsa på det ?

Edit: Eftersom du så sött postade en enda länk som just stödjer ditt påstående så kan du försöka spela Everquest 2 och ha den samma inställning för just grafikkort så kommer du märka att det inte gör någon skillnad att byta från ett 9800 till ett x1900xt ( har självt gjort bytet just för det spelet ) Men processor däremot, ojoj vilken skillnad det blev.

McBanjo
Siktar mot toppen
Medlem
1051526
June 17, 2006 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Varför tar du sådana extrem fall ?

För att det förenklar förklaringar.

Tack vare de ännu dummare exemplen du just uppgav har jag nu konstarerat att du kan ännu mindre om vad du pratar om.

Så det måste vara några speciella delar för att få klassas som exempel? Varför inte ta övertydliga så det är 100% säkert att alla förstår?

Folk som kör med sempron gör det inte för att det inte ger bättre prestanda att köra en snabbare processor utan för att den är billig och dom kanske inte har pengar nog.

Så de har råd att slänga ut 6-7000:- på ett grafikkort men inga pengar till cpu:n? Varför inte lägga hälften på cpu:n och hälften på grafikkortet då? Borde ju ge bättre resultat

Det finns olika spel som belastar procentuelt olika på cpu/minne/grafikkort
men att säga att man ska gå på grafikkort som du sa som är 1/3 av det som spelen kan gå på är ju idioti, när du klockar så ökar du på 2/3 av sakerna alltså minne och cpu så varför inte sattsa på det ?

Jupp exakt och jag skrev att troligtvis tjänar han inget på att klocka cpu:n då det TROLIGTVIS är grafikkortet som är flaskhalsen. Naturligtvis kan jag ha fel men det får ju han se genom att testa. Enda sättet man kan veta exakt är ju om man har den utrustningen och testar med de spelen han spelar

Edit: Eftersom du så sött postade en enda länk som just stödjer ditt påstående så kan du försöka spela Everquest 2 och ha den samma inställning för just grafikkort så kommer du märka att det inte gör någon skillnad att byta från ett 9800 till ett x1900xt ( har självt gjort bytet just för det spelet ) Men processor däremot, ojoj vilken skillnad det blev.

Men då har jag ju rätt inte sant? Det finns spel som nästan är oberoende av cpu:n. Jag har fortfarande inte sagt att det gäller alla spel. Varför köpte du inte en Intel då? Det är tydligen bättre i Everquest.

Att du ens orkar

Death On Wings
Member
Medlem
1051536
June 17, 2006 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

De som köper en sempron och sett ett grafikkort för 4000 kr sätter sin egen flaskhals på processorn, antagligen vet inte den personen vad han pysslar med.
Varför själv sätta sig i situation där datorn aldrig är starkare än den svagaste länken i den ?

Jag tror inte du förstår vilken prestanda du har att tjäna på att få agresivare timing på minnen och högre klockfrekvens + att du får högre cpu hastighet.
Så att säga som du sa i ditt första inlägg vilseleder ju bara personen i fråga, du fick honom att tro att han bara skulle sattsa på sitt grafikkort.

Så varför inte sattsa på något som kan ge prestanda i program och ge prestanda i spel i stället för att göra som du och sattsa på grafikkort som enbart ger i några spel ?

I mina ögon är det inte värt att köra intel när man gämför prestanda med priset som sitter på varan.

Master_M6
Medlem
1051673
June 18, 2006 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

Tror ni att jag kan klocka upp datorn tillräckligt för att köra HDTV på den? Vad jag har förstått så har AIW h.264 decoding så det bör ju hjälpa mig.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 114
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL