August 8, 2001
Det blir kondens på allt. om du inte låter skiten torka innan du sätter på om du just stängt av så blir det kortslutning.
http://www.pcrivals.com/projec.....puterator/
^^^ ska göra en sån under sommarns slut 😀
June 11, 2001
On 2001-08-08 13:03, Donan Fear wrote:
Varför tror alla att det blir kondens bara för att det blir lite kallt?
Kondens blir det bara på det som är kallare än luften runtomkring. Om man ställer datorn i frysen kommer ju luften att vara lika kall eller kallare än datorn, dvs INGEN KONDENS. Det blir kondens bara om du tar ut datorn igen.
Håller med, kondes kan bara uppstå i kontakt med vatten, men vem har vatten i datorn, förutom vattenkylningen, men den är för det första ett slutet system, för det andra behövs inte vattenkylning när man använder frys.
Kondes kan inte uppstå så länge det inte används fukt, det finns ett problem, tar du med datorn till mörkaste afrika kan det bli kondens, men knappast eftesom datorn är frystorkad, det är nämligen inte den som ger fukten, det är du eller läsken du just dricker.
May 24, 2001
Öhh.. nej.
Luften har en viss fuktighet (varierar lite beroende på väder och så), och om det finns nåt föremål som är kallare än lufen kommer vattnet som finns i luften att samlas på det kalla ytan, och då bildas det små droppar: kondens.
Man behöver inte ha kontakt med vatten, vattnet finns ju i luften!
Det enda som behövs är en temperaturskillnad, vattnet vill till det kallare stället.
När du andas på en glasruta till exempel så blir det kondens för att luften du andas ut (runt 37 grader) är varmare än glasrutan (runt 20 grader).
Har man datorn hela tiden i frysen blir det ingen kondens eftersom luften i frysen är ju lika kall som datorn, ingen temperaturskillnad. Öppnar du frysdörren så det kommer in varm luft kommer det att bildas kondens ganska fort.
Tro mig, jag vet vad jag snackar om, jag har faktiskt stoppat datorn i frysen.. 😀
June 11, 2001
On 2001-08-09 02:03, Donan Fear wrote:
Öhh.. nej.
Luften har en viss fuktighet (varierar lite beroende på väder och så), och om det finns nåt föremål som är kallare än lufen kommer vattnet som finns i luften att samlas på det kalla ytan, och då bildas det små droppar: kondens.
Man behöver inte ha kontakt med vatten, vattnet finns ju i luften!
Det enda som behövs är en temperaturskillnad, vattnet vill till det kallare stället.När du andas på en glasruta till exempel så blir det kondens för att luften du andas ut (runt 37 grader) är varmare än glasrutan (runt 20 grader).
Har man datorn hela tiden i frysen blir det ingen kondens eftersom luften i frysen är ju lika kall som datorn, ingen temperaturskillnad. Öppnar du frysdörren så det kommer in varm luft kommer det att bildas kondens ganska fort.
Tro mig, jag vet vad jag snackar om, jag har faktiskt stoppat datorn i frysen.. 😀
Frysen kallare än rummmet hmmm. Det problemet är vi snart av med. Koppla ur frysen, vänta ca 30 minuter innan du öppnar då har frysen samma temp som rummet.
När du kopplar in så låter du frysens dörr vara öppen så fryser luften sakta och allt vatten försvinner. Förresten, hur mycket kondens borde det inte bli i en tradionell dator, om den startas flera gånger om dan, kall, varm, kall, varm ...
1 Guest(s)