December 31, 2003
Jag har en liten fråga angående fläktar, den kanske är dum men jag kan inte så mycket om det.
Det är så här att jag tycker att min processor är lite för varm, det var ganska okej när jag köpte burken men nu så har jag tryckt in en ny hd och ett nytt grafikkort. När jag Tex. spelar spel så hoppar processorn upp på 66 grader, jag vet inte om detta är "för" varmt men det känns lite väl varmt tycker jag.
Det sitter inga extra fläktar i datorn så nu börjar jag inse att det är hög tid att sätta ditt sådana. Jag har försökt kolla upp vad för slags fläktar jag skall ha, och kommit fram till att det skall vara 8cm fläktar. Men mitt problem är att jag inte vet vad förslags strömkontakter som jag skall ansluta till fläkten (vilket kan vara bra att veta om jag måste köpa extra sladdar). Är det de där vanliga strömkontakterna som man ansluter till dvd-spelaren hd:n osv., eller är det någon annan slags kontakt?
Sen tror jag inte att mitt nätagg klarar så mycket mer så förmodligen behöver jag väl ett nytt sådant.
Så här ser min dator ut.
Processor: 2100+ athlon xp med en GlacialTech CPU-Fläkt som skall klara XP2600+
Hd: 2 st en Seagate Barracuda 7200.7 120GB IDE och en Seagate Barracuda V 80GB IDE 7200RPM.
3d-kort: PowerColor Radeon 9700PRO AIW 128MB DDR.
Nätagg: 300w
Sen har jag ju lite andra grejor i med, men det är väl ovanstående komponenter som producerar värme.
Tackar för all hjälp jag kan få
October 12, 2002
66 är inte så speciellt varmt, men du kan ju försöka få ner tempen om du vill.
AMD 2100+ XP är en "trixig" processor. du bör kolla upp om du har Thoroughbred eller Palomino. Palomino är mycket varmare än T-bred.
min processor låg på 72 när jag spela sen satte jag in lite greje och sånt där och vips så va den nere på 52.
har i datorn nu:
chassifläkt utsug: 2x Zelman bak (7 volt)
chassifläkt insug: 1x Zelman fram (7volt), 1x PAPST 19dB fram (12 volt) (hårddisk)
cpufläkt: sugande 80 mm Zelman (12 volt) på en 60->80mm adapter, sitter på en Spire copperking II flänns med AC3 pasta.
lite mindre än 30 dB skulle jag gissa på.
October 12, 2002
Snort wrote: Jag lyckade få in en 80mm fläkt iaf, men nu finns det inga fler kontakter på moderkortet. Kan man fixa fler sådanna kontakter på något sätt?
Thoroughbred eller Palomino jag vet inte vad det är 🙄
okej...
På moderkortet sitter 3pin-kontakter, kontakterna som du har en massa av i din dator e 4pin, du kan köpa en 4->3 pinadapter.
kostar typ 20-30 spänn och finns i vilken datoraffär som helst.
Det finns flera versioner av AMDprocessorn, Palomino, Thoroughbred, Barton. Pal. är den älsta av alla CPUer, sedan T-bred, och den nya heta på marknaden är Barton. 1500->2100 är Pal. 2200->3200 t-bred, senare kom även 1800->2100 också Pal.
Det finns några som kommer nu 2500 är Barton mm.
Om du vill ha en bra Cpu för Klockning ska du ha en som e ganska tidig´i serien och inte den sista som 2100 (sista i Pal.) men eftersom din är så passa var så borde den vara en Pal.
pust... nu orkar jag inte skirva mer :rollsmile:
1 Guest(s)