January 5, 2004
Jag trodde att jag i.o.m byte av CPU-fläkten skulle få tyst på burken. Chassifläktarna samt nätdelen håller en anständig ljudnivå, vilket även CPU-fläkten numera gör. Tydligen verkar bytet av CPU-fläkt inte ha uppskattats av fläkten på moderkortet. Kort efter bytet fick den spel, och låter numera ungefär som satan och hans buksvåger - m.a.o en hel del 👿
Oavsett hur varmt eller kallt det är i burken går den för allt vad tygen håller, vilket är rätt surt.
Några förslag på hur jag löser detta? Vågar jag rent av slita bort den?
Storleken på fläkten verkar vara lite udda, så att byta den går nog inte.
Moderkortet är ett Abit IS7-E, och på bilden som är länkad nedan anar man den lille illbattlingen som för oväsen.
November 27, 2002
jag antar att det är den som kyler chipset du talar om... köp då denna så slipper du oväsen från den http://www.datorbutiken.com/se.....efault.php
November 4, 2001
Alla nya abitmobos har en inställning i bios som ställer ner fläktarna på 60% under en viss temp (som du själv väljer). Notera att detta gäller samtliga fläktar även cpu.. vill du inte sänka cpun eller någon annan fläkt på mobot och inte kan strypa fläktarna separat som man kan på vissa eller använda programmet "speedfan" stryp alla och sätt cpufläkten på agget..
September 19, 2002
September 19, 2002
November 27, 2002
Zyrus wrote: bra länk zunk! man kommer till förstasidan på db! Kolla vart länken går innan du postar.
hehe, det är då man använder hjärnan och hittar den enda produkt på deras sida som kan passivt kyla ett chipset..finns en http://www.datorbutiken.com/se.....=ZALZM-47J
jag föredrar förövrigt att få ett lite jobbigare svar än inget alls klockan 2 på morronen....
January 5, 2004
Sådärja,
numera snurrar den i 60% av ursprungsfarten...
Edit: nu låter dock datorn som ett flipperspel. Antar att det är nåt alarm som går när temperaturen går över en viss gräns. Hur många grader står er Active Temperature inställd på?
Lite data:
CPU @ Idle: 46 grader och c:a 1400rpm (känns varmt!)
NB @ Idle: 40 grader och c:a 4000rpm
September 2, 2003
Hum ser ut som det är samma NB kylning som jag har.. Min går i ca 5000 rpm men låter typ ingenting, temperaturen ligger runt 33C . Det måste vara någe fel på din kylare 🙁 . Om du störs av ljudet så köp den kylningen som zunk länkade till, jag antar att den borde fungera bra.
GL
2 Guest(s)