October 29, 2003
Hejsan!
Jag har en AMD Barton 2800+ på ett Abit NF7-S v2.0 moderkort och jag tycker att processorn blir alldeles för varm (uppåt 60-70 grader ibland) så jag skall byta CPU-fläkt från en Artic Copper Cooling 2 och skulle vilja ha er hjälp...
Vilken av dessa tre fläktar skulle ni rekomendera, skriv även gärna varför just den fläkten..
Swiftech MCX462-V med en papstfläkt
Thermalrights SLK-947 med en papstfläkt
Zalman CNPS7000A-CU
MvH
/Rikardh
February 1, 2004
denstore wrote: Ska du kör med Pabst, så är Swiftechen bäst.
Men tar du en mer högpresterande fläkt, typ Delta eller Tornado, så fungerar SLK:n bättre.
Zalmanen är nog en bra kombination av prestanda och hyffsat låg ljudnivå.
Har du egna erfarenheter av detta? Är det pga. aluminium vs. koppar? Intressant i vilket fall som helst...
Till Zyke: Visserligen är Zalman 7000A en grymt bra kylfläns men det kan vara en fördel att kunna byta fläkt som man kan på de andra flänsarna eller tom. sätta på en 120mm för bästa ljud/prestanda-förhållande...
March 11, 2003
makhra wrote: [quote=denstore]Ska du kör med Pabst, så är Swiftechen bäst.
Men tar du en mer högpresterande fläkt, typ Delta eller Tornado, så fungerar SLK:n bättre.
Har du egna erfarenheter av detta? Är det pga. aluminium vs. koppar? Intressant i vilket fall som helst...
Till Zyke: Visserligen är Zalman 7000A en grymt bra kylfläns men det kan vara en fördel att kunna byta fläkt som man kan på de andra flänsarna eller tom. sätta på en 120mm för bästa ljud/prestanda-förhållande...
Jag har testat alla tre, men Zalmanen bara under en kort tid.
Swiftechen är nog den mest mångsidiga av de tre. Utformningen och kombinationen av aluminium och koppar gör att den fungerar mycket bra, även med en relativt lågt varvande fläkt.
SLK:n kyler magiskt, om man väl får rejäl strömning av luft mellan de tunna kylflänsarna, men om man har en lågvarvig fläkt, så kyler den sämre än Swiftechen, och framför allt om den sätter igen med lite damm. Och det gör den snabbt. Likaså fungerar SLK:n bäst med en sugande fläkt, medan Swiftechen skall ha en blåsande.
Detta är i alla fall mina observationer.
October 29, 2003
denstore wrote: Ska du kör med Pabst, så är Swiftechen bäst.
Okej, vad kör du för kylning på din dator?
October 29, 2003
makhra wrote: Visserligen är Zalman 7000A en grymt bra kylfläns men det kan vara en fördel att kunna byta fläkt som man kan på de andra flänsarna eller tom. sätta på en 120mm för bästa ljud/prestanda-förhållande...
Okej, så du tycker att det är bättre om jag satsar på en Swiftech eller Thermalright och planterar en 120mm fläkt på någon av dem?
October 29, 2003
coalan wrote: [quote=Coalan]Eftersom du har ett abit nf7-s 2.0 så skulle jag rekomendera Swiftecen eller SLKn eftersom den där zalmankylaren kräver lite moddning för att passa in.
Av de två återstående skulle jag valt Swiftec.
Okej, det är nog den jag är mest inne på faktiskt
October 29, 2003
denstore wrote: Jag har testat alla tre, men Zalmanen bara under en kort tid.
Swiftechen är nog den mest mångsidiga av de tre. Utformningen och kombinationen av aluminium och koppar gör att den fungerar mycket bra, även med en relativt lågt varvande fläkt.
SLK:n kyler magiskt, om man väl får rejäl strömning av luft mellan de tunna kylflänsarna, men om man har en lågvarvig fläkt, så kyler den sämre än Swiftechen, och framför allt om den sätter igen med lite damm. Och det gör den snabbt. Likaså fungerar SLK:n bäst med en sugande fläkt, medan Swiftechen skall ha en blåsande.
Detta är i alla fall mina observationer.
Okej. Min dator är dock en levande dammråtta och i stortsätt suger till sig allt damm som finns i mitt rum, så den brukar bli väldigt dammig.
Okej, så med andra ord skall man montera fläktarna åt olika håll för att få maximal nytta av kylflensarna?
January 13, 2004
Tycker inte du ska behöva skaffa en ny cpufläkt. Jag har en likadan (Arctic Cooling AMD Copper Silent 2 L 3-speed Blue LED) på min AMD XP 2800+ och temperaturen kommer aldrig över 51 grader och då kör jag inte äns fläkten på max fart ligger nu på ca 2300 rpm. Du har antagligen för mycket kylpasta och för dålig cirkulation av luften i lådan.
October 29, 2003
Wolfman_00 wrote: Tycker inte du ska behöva skaffa en ny cpufläkt. Jag har en likadan (Arctic Cooling AMD Copper Silent 2 L 3-speed Blue LED) på min AMD XP 2800+ och temperaturen kommer aldrig över 51 grader och då kör jag inte äns fläkten på max fart ligger nu på ca 2300 rpm. Du har antagligen för mycket kylpasta och för dålig cirkulation av luften i lådan.
Japp jag har väldigt dålig luftgenomströmmning i lådan, men den skall förbättras. Jag har funderat på att överklocka min CPU det är mest därför jag vill ha en ny kylning till moderkortet.. Det där med kylpasta e lite jobbigt, för ja har aldrig sett en bild på hur mycket kylpasta det skall vara, jag vet att man skall ha ett tunt lager. Och min fläkt ligger med på 2300rpm, men jag har ingen aning om hur jag skall höja den? :S
February 1, 2004
Zyke wrote: [quote=makhra]Visserligen är Zalman 7000A en grymt bra kylfläns men det kan vara en fördel att kunna byta fläkt som man kan på de andra flänsarna eller tom. sätta på en 120mm för bästa ljud/prestanda-förhållande...
Okej, så du tycker att det är bättre om jag satsar på en Swiftech eller Thermalright och planterar en 120mm fläkt på någon av dem?
Jag har en 7000A som kyler riktigt bra och tyst men visst är det grymmare med 120mm... 🙂 Så gå på Denstores val med Swiftech + lågvarvig fläkt!
February 1, 2004
Wolfman_00 wrote: Tycker inte du ska behöva skaffa en ny cpufläkt. Jag har en likadan (Arctic Cooling AMD Copper Silent 2 L 3-speed Blue LED) på min AMD XP 2800+ och temperaturen kommer aldrig över 51 grader och då kör jag inte äns fläkten på max fart ligger nu på ca 2300 rpm. Du har antagligen för mycket kylpasta och för dålig cirkulation av luften i lådan.
Meh, 2300 rpm är ju alldeles för mycket! När min Arctic cooling gick över 1800 rpm så lät det alldeles för mycket!
Zyke: När jag bytte från AC till Zalman sjönk tempen med 10-15 grader... (!) Det är grym skillnad så AC är för Duron m.fl... 🙂
1 Guest(s)