Fläktar!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fläktar!
Zyke
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 10, 2004 - 3:21 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!
Jag har en AMD Barton 2800+ på ett Abit NF7-S v2.0 moderkort och jag tycker att processorn blir alldeles för varm (uppåt 60-70 grader ibland) så jag skall byta CPU-fläkt från en Artic Copper Cooling 2 och skulle vilja ha er hjälp...

Vilken av dessa tre fläktar skulle ni rekomendera, skriv även gärna varför just den fläkten..

Swiftech MCX462-V med en papstfläkt
Thermalrights SLK-947 med en papstfläkt
Zalman CNPS7000A-CU

MvH
/Rikardh

PolarIce
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1442
691677
August 10, 2004 - 3:22 am
sp_Permalink sp_Print

hmm, tre trådar?
Räcker med en.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
691699
August 10, 2004 - 6:39 am
sp_Permalink sp_Print

SLK helt klart.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
691710
August 10, 2004 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Ska du kör med Pabst, så är Swiftechen bäst.
Men tar du en mer högpresterande fläkt, typ Delta eller Tornado, så fungerar SLK:n bättre.
Zalmanen är nog en bra kombination av prestanda och hyffsat låg ljudnivå.

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
691735
August 10, 2004 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Ska du kör med Pabst, så är Swiftechen bäst.
Men tar du en mer högpresterande fläkt, typ Delta eller Tornado, så fungerar SLK:n bättre.

Har du egna erfarenheter av detta? Är det pga. aluminium vs. koppar? Intressant i vilket fall som helst...

Till Zyke: Visserligen är Zalman 7000A en grymt bra kylfläns men det kan vara en fördel att kunna byta fläkt som man kan på de andra flänsarna eller tom. sätta på en 120mm för bästa ljud/prestanda-förhållande...

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
691747
August 10, 2004 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Coalan wrote: Eftersom du har ett abit nf7-s 2.0 så skulle jag rekomendera Swiftecen eller SLKn eftersom den där zalmankylaren kräver lite moddning för att passa in.
Av de två återstående skulle jag valt Swiftec.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
691749
August 10, 2004 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

makhra wrote: [quote=denstore]Ska du kör med Pabst, så är Swiftechen bäst.

Har du egna erfarenheter av detta? Är det pga. aluminium vs. koppar? Intressant i vilket fall som helst...

Till Zyke: Visserligen är Zalman 7000A en grymt bra kylfläns men det kan vara en fördel att kunna byta fläkt som man kan på de andra flänsarna eller tom. sätta på en 120mm för bästa ljud/prestanda-förhållande...

Jag har testat alla tre, men Zalmanen bara under en kort tid.
Swiftechen är nog den mest mångsidiga av de tre. Utformningen och kombinationen av aluminium och koppar gör att den fungerar mycket bra, även med en relativt lågt varvande fläkt.
SLK:n kyler magiskt, om man väl får rejäl strömning av luft mellan de tunna kylflänsarna, men om man har en lågvarvig fläkt, så kyler den sämre än Swiftechen, och framför allt om den sätter igen med lite damm. Och det gör den snabbt. Likaså fungerar SLK:n bäst med en sugande fläkt, medan Swiftechen skall ha en blåsande.
Detta är i alla fall mina observationer.

Zyke
Medlem
691834
August 10, 2004 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

PolarIce wrote: hmm, tre trådar?
Räcker med en.

Japp jag vet..
men det var så att jag inte hittade vart jag skulle skriva det först, och sedan var jag för trött för att ta bort de andra..
skall ta bort de idag!

Zyke
Medlem
691837
August 10, 2004 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

BloodMan wrote: SLK helt klart.

Okej. Kan du argumentera för ditt val?

Zyke
Medlem
691839
August 10, 2004 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Ska du kör med Pabst, så är Swiftechen bäst.

Okej, vad kör du för kylning på din dator?

Zyke
Medlem
691840
August 10, 2004 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

makhra wrote: Visserligen är Zalman 7000A en grymt bra kylfläns men det kan vara en fördel att kunna byta fläkt som man kan på de andra flänsarna eller tom. sätta på en 120mm för bästa ljud/prestanda-förhållande...

Okej, så du tycker att det är bättre om jag satsar på en Swiftech eller Thermalright och planterar en 120mm fläkt på någon av dem?

Zyke
Medlem
691843
August 10, 2004 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

coalan wrote: [quote=Coalan]Eftersom du har ett abit nf7-s 2.0 så skulle jag rekomendera Swiftecen eller SLKn eftersom den där zalmankylaren kräver lite moddning för att passa in.
Av de två återstående skulle jag valt Swiftec.

Okej, det är nog den jag är mest inne på faktiskt

Zyke
Medlem
691845
August 10, 2004 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jag har testat alla tre, men Zalmanen bara under en kort tid.
Swiftechen är nog den mest mångsidiga av de tre. Utformningen och kombinationen av aluminium och koppar gör att den fungerar mycket bra, även med en relativt lågt varvande fläkt.
SLK:n kyler magiskt, om man väl får rejäl strömning av luft mellan de tunna kylflänsarna, men om man har en lågvarvig fläkt, så kyler den sämre än Swiftechen, och framför allt om den sätter igen med lite damm. Och det gör den snabbt. Likaså fungerar SLK:n bäst med en sugande fläkt, medan Swiftechen skall ha en blåsande.
Detta är i alla fall mina observationer.

Okej. Min dator är dock en levande dammråtta och i stortsätt suger till sig allt damm som finns i mitt rum, så den brukar bli väldigt dammig.
Okej, så med andra ord skall man montera fläktarna åt olika håll för att få maximal nytta av kylflensarna?

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
691847
August 10, 2004 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Swiftech MCX462-V med en papstfläkt

Thermalrights SLK-947 med en papstfläkt

ett av dessa ska du klart ha, i min syn kvittar det vilket du väljer...

Wolfman_00
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 252
691909
August 10, 2004 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker inte du ska behöva skaffa en ny cpufläkt. Jag har en likadan (Arctic Cooling AMD Copper Silent 2 L 3-speed Blue LED) på min AMD XP 2800+ och temperaturen kommer aldrig över 51 grader och då kör jag inte äns fläkten på max fart ligger nu på ca 2300 rpm. Du har antagligen för mycket kylpasta och för dålig cirkulation av luften i lådan.

Zyke
Medlem
692147
August 10, 2004 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Wolfman_00 wrote: Tycker inte du ska behöva skaffa en ny cpufläkt. Jag har en likadan (Arctic Cooling AMD Copper Silent 2 L 3-speed Blue LED) på min AMD XP 2800+ och temperaturen kommer aldrig över 51 grader och då kör jag inte äns fläkten på max fart ligger nu på ca 2300 rpm. Du har antagligen för mycket kylpasta och för dålig cirkulation av luften i lådan.

Japp jag har väldigt dålig luftgenomströmmning i lådan, men den skall förbättras. Jag har funderat på att överklocka min CPU det är mest därför jag vill ha en ny kylning till moderkortet.. Det där med kylpasta e lite jobbigt, för ja har aldrig sett en bild på hur mycket kylpasta det skall vara, jag vet att man skall ha ett tunt lager. Och min fläkt ligger med på 2300rpm, men jag har ingen aning om hur jag skall höja den? :S

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
694947
August 14, 2004 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Zyke wrote: [quote=makhra]Visserligen är Zalman 7000A en grymt bra kylfläns men det kan vara en fördel att kunna byta fläkt som man kan på de andra flänsarna eller tom. sätta på en 120mm för bästa ljud/prestanda-förhållande...

Okej, så du tycker att det är bättre om jag satsar på en Swiftech eller Thermalright och planterar en 120mm fläkt på någon av dem?

Jag har en 7000A som kyler riktigt bra och tyst men visst är det grymmare med 120mm... 🙂 Så gå på Denstores val med Swiftech + lågvarvig fläkt!

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
694950
August 14, 2004 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Wolfman_00 wrote: Tycker inte du ska behöva skaffa en ny cpufläkt. Jag har en likadan (Arctic Cooling AMD Copper Silent 2 L 3-speed Blue LED) på min AMD XP 2800+ och temperaturen kommer aldrig över 51 grader och då kör jag inte äns fläkten på max fart ligger nu på ca 2300 rpm. Du har antagligen för mycket kylpasta och för dålig cirkulation av luften i lådan.

Meh, 2300 rpm är ju alldeles för mycket! När min Arctic cooling gick över 1800 rpm så lät det alldeles för mycket!

Zyke: När jag bytte från AC till Zalman sjönk tempen med 10-15 grader... (!) Det är grym skillnad så AC är för Duron m.fl... 🙂

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
695913
August 15, 2004 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

du ska ha ett papperstunt lager av kylpasta, men det mesta pressas undan när du sätter fast flänsen endå.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 123
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL