December 3, 2003
har just köpt en http://www.gtek.se/index.php?m.....4cfd4d6255 men den funkar inte, det står fan error när post körs.. kan jag göra något åt det här?
eller bör den helt enkelt funka?
Edit: fixade länken.. sry ^^
October 7, 2002
GTEK wrote: Mycket tyst temperaturstyrd fläkt som lämpar sig för chassiventilation och ev. montering på CPU-kylfläns.
Den borde inte snurra, precis när du startar datorn är den kall och fläkten gör ändå inte någon nytta. När datorn sedan blir varmare börjar fläkten snurra och senare även fläkthastigheten öka och därmed kylningens effektivitet.
Tyvärr verkar det som om din dator inte är riktigt överens med denna "finessen" utan om fläkten inte snurrar, så tycker den att fläkten är trasig och det är ju inte bra om du hade haft en vanlig fläkt. 🙁
Oftast går denna "finess" att stänga av i BIOS, dock kräver det att du har en vanlig fläkt som inte är temperaturstyrd (alternativt kan du försöka mecka igång fläkten genom att värma temp-sensorn med exempelvis kroppsvärme, men jag garanterar inte lyckade resultat...)
Edit: himlans vad billig! Nu har jag inte tänkt byta dator på ett tag men det blir nog ett paket från GTEK med kylsaker nästa gång. 🙂
2 Guest(s)