Fläktlös kylning eller ej?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fläktlös kylning eller ej?
bAron
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 4, 2005 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

Har köpt ett Thermalrock Circle Full Tower (http://www.thermalrock.com/cha.....circle.htm)
Och är nu inne på att inhandla Thermaltake fläktlösa CPU kylning (http://www.hattelco.se/ps.asp?.....vel=010400), men är osäker på om den klarar av att kyla processorn vid maxbelastning, har en P4 på 3.0 ghz som är helt oclockad. Ligger just nu på en ganska hög temperatur med en orginal flens med fläkt.

Jag tror att fläkten som sitter i chassit blåser rätt på processorn, kan hända att den sitter några cemntimeter felriktad men isåfall kan jag rikta luftflödet.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
915539
July 4, 2005 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Den ser ju ut att vara liten och smidig..
[Image Can Not Be Found]

Varför inte köpa en CPU-kylare med fläkt som du kör på riktigt låg volt, den hörs ju inte heller om du har ett hyfsat dämpat chassi.

vector
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 200
915540
July 4, 2005 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

haha, det var nog bland det brutalaste jag sett sitta på ett moderkort. När man tittar på bilden kan man nästan tro att moderkortet går av även om datorn står still.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
915542
July 4, 2005 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

vector wrote: haha, det var nog bland det brutalaste jag sett sitta på ett moderkort. När man tittar på bilden kan man nästan tro att moderkortet går av även om datorn står still.

Fast den väger inte mer än en Zalman CPNS-7000CU konstigt nog.

vector
Medlem
915543
July 4, 2005 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

padda wrote:
Fast den väger inte mer än en Zalman CPNS-7000CU konstigt nog.

Okej, den håller ju moderkortet för iaf 🙂 Men det måste vara ganska tunnt material om den inte väger mer än så.

bAron
Siktar mot toppen
Medlem
915561
July 4, 2005 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

känns ju iof som att det är lite det som är grejjen med en fläktlös flens, att det måste vara stor för att klara kylningen vill säga, som sagt jag har en chassifläkt som sitter ca 2-3 cm där ifrån som ligger på 12cm, och en fram som slussar ut varmluften.
[Image Can Not Be Found] Så som sagt, tror ni det kommer funka att köra flens i mitt chassi, idag ligger min processor på ca 49-50 grader vid normal användning, men kör även mycket krävande operationer i datorn som rendering i 3ds-max. Tror ni jag kommer sänka min temp med detta, köper allt momsfritt direkt från leverantör, men har ändå inte lust att lägga stålarna och väntetid osv på att testa om jag inte vet något om det i förväg

vector
Medlem
915570
July 4, 2005 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

Sökte lite på google och den verkar prestera bra för att vara passiv:
http://www.insanetek.com/index.....nictower_1

http://www.cluboverclocker.com.....nic_tower/

bAron
Siktar mot toppen
Medlem
915574
July 4, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

vector wrote: Sökte lite på google och den verkar prestera bra för att vara passiv:
http://www.insanetek.com/index.....nictower_1

http://www.cluboverclocker.com.....nic_tower/

Tack väldigt artigt för den informationen, nu vet jag vad det är jag funderar på att köpa, eller rättare sagt, tänker beställa inom loppet av 10 minuter, återkommer med info om hur den funkade...

bAron
Siktar mot toppen
Medlem
919591
July 12, 2005 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Funkar bra gjorde den ju faktiskt, har en temp på 43 i idle vilket jag tycker är okej, har inte kommit över 53 grader i full load ännu. Men som sagt har en 120mm fläkt bara ett par centimeter ifrån själva flänsen. har inte installerat fläktkontrollerna, så får se hur tyst jag kan få den utan att den blir väldigt varm.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
919602
July 12, 2005 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

bAron wrote: känns ju iof som att det är lite det som är grejjen med en fläktlös flens, att det måste vara stor för att klara kylningen vill säga, som sagt jag har en chassifläkt som sitter ca 2-3 cm där ifrån som ligger på 12cm, och en fram som slussar ut varmluften.

Insug fram, utblås bak...
Varmluft stiger ju, så därför är den bakre som utblås alltid högre upp än den främre.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 335
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL