Fläktstyrning med vridpottar|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fläktstyrning med vridpottar
Gollum
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 15, 2001 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är en rejäl idiot när det kommer till elektronik, så jag behöver lite hjälp.

Jag vill ha några fläktar styrda med vrid-pottar och har lött ihop ett ormbo som funkar ok. Det enda som är illa är att pottarna är på 4700 ohm, vilket jag förstår är alldeles för mycket (dvs pottarna är extremt känsliga och slår inte på fläktarna förrän de nästan är max till höger). Jag kan förstås byta pottar, men har ingen lust att fixa om panelen de sitter på så; någon sa till mig att jag kan jämna ut dem genom att koppla ett motstånd parrallelt. För mig säger detta inte särskilt mycket...

Någon duktig får gärna tala om för mig hur det skall kopplas samt vilket motstånd jag ska använda. Vore också tacksam om någon kunde lära mig hur jag räknar ut lämplig resistans på potten.

Som det är kopplat nu:
http://w1.461.telia.com/~u4611.....ot-fan.gif

Tack

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
63488
September 15, 2001 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

man kan ju parallellkolla med ett motstånd, men det hjälper nog inte så mycket. efter som du då alltid kommer att ha lite ström i fläktarna även när dom inte snurrar, vilket kan medföra att fläkten/potten får en kortare livstid. det bästa är ju att mäta å kolla vid vilken spänning som fläkten slutar snurra, å sedan dimensionera potten efter det. U=R*I spänningsfallet över potentiometern är lika med strömmen gånger resistansen. sedan är det bara att införskaffa dom pottarna som ligger närmast å köra, men även här har man ju problemet att det alltid går ström igenom. men det kan ju hända att man hittar pottar som bryter kretsen när man har vridit den över max.

LKC10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
63536
September 16, 2001 - 12:17 am
sp_Permalink sp_Print

jag har ett par små fina potar till min kommande fan controller 😀 ( dom e mindre än 1cm³ och klarar att reglera en 12V 120mm från 0-12v

Gollum
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
63934
September 16, 2001 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, tackar för hjälpen. Antar att det blir till att införskaffa nya pottar iaf då 🙁

LKC10; vilken resistans på de fina små pottarna?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 77
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL