August 1, 2001
Jag läste tipsen om hur man gör datorn tystare och där stod det att man kan använda en större fläkt för att få samma luftflöde om man använder sig av en trattkontruktion.
Jag undrar om någon vet var det finns en "tratt" till en fläkt att köpa eller om någon kan tipsa om hur man kan göra en själv. Jag har tänkt att köra med åtminstone en 80mm fläkt på en fläns avsedd för 60mm fläkt, är alltså ute efter någon slags "storlekskonverterare". Någon som vet/kan?
February 7, 2001
On 2001-08-06 13:19, David_A wrote:
RamZeus: Menar du att kylningen blir sämre om man använder en 80mm fläkt med tratt jämfört med en 60mm med samma luftflöde och fläns?
Nej den blir inte sämre... Men jag har inte uppmätt någon förbättring heller. Detta beror naturligtvis på att 80 fläkten jag kör med är varvtalsreglerad och levererar samma luftflöde som 60 fläkten fast mycket tystare.
March 18, 2001
May 30, 2001
Jag läste ett test på en Taisol CGK761CU-BIG där dom, med hjälp av "fläktkonverterare", hade satt på en 90mm delta på 52,5dB och 100,29cfm...
...dom kylde en T-Bird 1200@1410mhz till 23grader idle 30 grader fulload... 😀
tror ni mig inte så kan ni ju läsa testet här: http://www.overclockers.com.au....._adapters/
August 1, 2001
Mist: Det beror på hur stor tryckuppsättning fläkten har, jag är övertygad om att fläkten klarar de få Pascal som tratten medför i ökat tryck utan att flödet minskar annat än försumbart. Om det skulle vara som du säger så skulle det ju bli sämre med en större fläkt och tratt, och det blir det ju inte.
1 Guest(s)