Fler fläktar!?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fler fläktar!?
Gyre
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 107
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 1, 2002 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fattar inte hur man kan få in så många fläktar i burken, det finns juh bara 3 FAN platser. Iaf på mit moderkort! Hur gör man om man vill ha typ 5 fläktar (4 + CPU fläkt då) Jag har bara CPU-FAN, CHASSI-FAN och POWER-FAN

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
180175
July 1, 2002 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Koppla inte på moderkortet, koppla via MOLEX-kontakterna...

frozen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
180204
July 1, 2002 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

mattan : MOLEX kontakterna ?

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
180206
July 1, 2002 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-07-01 23:07, frozen wrote:
mattan : MOLEX kontakterna ?

4pins kontakterna som går från nätaggregatet

Gyre
Medlem
Forum Posts: 107
180217
July 1, 2002 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Och var på nätagget hittar man dessa?

NinD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 312
180224
July 1, 2002 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Du använder samma kontakter som du använder till hårddiskarna, cd-rom, cd-brännare o.s.v. Dom kontakterna använder du... Dom kallas för molex kontakt... smile

Wedge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 368
180268
July 2, 2002 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

Förklara på riktigt....

Du har en massa "ström-sladdar" från nätagget som driver Floppy, CD, hårddiskar...
De har 4 kablar och vita stora kontakter.
__
--------| o| <--- GUL = +12V
--------| o| <--- SVART = -12V
--------| o| <--- SVART = -5V
--------|_o| <--- RÖD = +5V Här kan du koppla in fläktar, hur många du vill. Bara att skarva ihop fler kablar om du behöver, löda, tvinna, tejpa eller vad som helst. Fläktar drivs ofta på 12V (12+/-) men många kör på tex 5 eller 7. 5V säger sig självt (5+/-). 7 V får du om du tar GUL som + och RÖD som - Dvs. +12 som + och +5 som - (Skilland = 7V) Hoppas det hjälper dig, och kanske någon annan.

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
180271
July 2, 2002 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-07-01 20:20, mattan wrote:
Koppla inte på moderkortet, koppla via MOLEX-kontakterna...

Båda typerna av kontakter är MOLEX, 3pin och 4pin.

Nästan alla fläktar kommer med den ene eller den andre anslutningen. Sedan så finns det ju konverterare oxå.

shunt
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 67
180282
July 2, 2002 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har 4 fan kontakter på mitt moderkort. Om man
byter ut fläkten på moderkotet mot en kylfläns ,då har man 3 lediga fan-kontakter (om man inte har Silveradon som kräver 2 fankontakter),.

Räcker det inte med 3 fläktar i lådan?? Vem har så stor låda att man har plats till fler än 3 st, och behövs
det verkligen?

Jag tror det räcker med en fläkt som tar in, en som tar ut,+ den vanliga i nätaggregatet förstås.

Det är klart man an koppla in fans via molex, men gör man fel kan man paja nätaggregatet!!

Endast för experter!!!! Rekommenderas ej för nybörjare/osäkra!!!

slyn
Medlem
Forum Posts: 146
180387
July 3, 2002 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-07-02 16:06, shunt wrote:
Jag har 4 fan kontakter på mitt moderkort. Om man
byter ut fläkten på moderkotet mot en kylfläns ,då har man 3 lediga fan-kontakter (om man inte har Silveradon som kräver 2 fankontakter),.

Räcker det inte med 3 fläktar i lådan?? Vem har så stor låda att man har plats till fler än 3 st, och behövs
det verkligen?

Jag tror det räcker med en fläkt som tar in, en som tar ut,+ den vanliga i nätaggregatet förstås.

Det är klart man an koppla in fans via molex, men gör man fel kan man paja nätaggregatet!!

Endast för experter!!!! Rekommenderas ej för nybörjare/osäkra!!!

Hur fan skulle man lyckas ha sönder nätagget..?

Wedge
Kommer du hit ofta?
Medlem
180406
July 3, 2002 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Experter... pff...

Det man skulle kunna göra om man e riktigt klantig är att kortsluta när man pillar med kablarna. Men det är ko-lugnt det också. Moderna nätagg slår iof av och man kan enkelt slå på dom igen. Gamla nätagg går säkringen i, bara öppna - byta säkring och allt e frid och fröjd.

clan-dvd.cjb.net
Medlem
Forum Posts: 102
180481
July 3, 2002 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-07-02 09:20, Wedge wrote:
Förklara på riktigt....

Du har en massa "ström-sladdar" från nätagget som driver Floppy, CD, hårddiskar...
De har 4 kablar och vita stora kontakter.
__
--------| o| <--- GUL = +12V
--------| o| <--- SVART = -12V
--------| o| <--- SVART = -5V
--------|_o| <--- RÖD = +5V Här kan du koppla in fläktar, hur många du vill. Bara att skarva ihop fler kablar om du behöver, löda, tvinna, tejpa eller vad som helst. Fläktar drivs ofta på 12V (12+/-) men många kör på tex 5 eller 7. 5V säger sig självt (5+/-). 7 V får du om du tar GUL som + och RÖD som - Dvs. +12 som + och +5 som - (Skilland = 7V) Hoppas det hjälper dig, och kanske någon annan.

Stämmer nästan.
De svarta i mitten är Jord (negativ) och inte bunden till någon speciell kanal som levelerar +. Så, det spelar ingen roll vilken svart ledare du kopplar in sladdarna på på.

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
180624
July 3, 2002 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju aldrig få för bra kylning...
När plattserna e slut är de bara plocka fram tejprullen så kan du säkert trycka in ett dussintal fläckar till 😀
Kan dock inte förstå hur man kan kortsluta ett nätagg med chassifläcktar... dom där j**la kontakterna e juh idiotsäkta! Skulle va om du koppla in så j**la många att spänningen inte räcker till. Men då talar vi säkert om ett 20-30tal fläckar.

frozen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
180628
July 3, 2002 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

säg mej en sak. processor fläkten e vanligtvis kopplad till moderkortet. hur många volt får den då? ere bättre och koppla den till molexkontakterna om den nu klarar de. är risken stor att fläkten kan paja om man kör 12 volt ?

Wedge
Kommer du hit ofta?
Medlem
180654
July 4, 2002 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]Hmm.[Image Can Not Be Found].[Image Can Not Be Found].[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]det [Image Can Not Be Found]stämmer [Image Can Not Be Found]fan, [Image Can Not Be Found]-5 [Image Can Not Be Found](enligt [Image Can Not Be Found]klisterlappen [Image Can Not Be Found]på [Image Can Not Be Found]nätagget) [Image Can Not Be Found]är [Image Can Not Be Found]samma [Image Can Not Be Found]som [Image Can Not Be Found]chassit.[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]Det [Image Can Not Be Found]kan [Image Can Not Be Found]ju [Image Can Not Be Found]knappast [Image Can Not Be Found]vara [Image Can Not Be Found]så [Image Can Not Be Found]att [Image Can Not Be Found]chassit [Image Can Not Be Found]är [Image Can Not Be Found]-5.[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]Vilket [Image Can Not Be Found]ger [Image Can Not Be Found]att [Image Can Not Be Found]både [Image Can Not Be Found]-5 [Image Can Not Be Found]och [Image Can Not Be Found]-12 [Image Can Not Be Found]borde [Image Can Not Be Found]vara [Image Can Not Be Found]0 [Image Can Not Be Found](jord).[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]Så [Image Can Not Be Found]är [Image Can Not Be Found]uppenbarligen [Image Can Not Be Found]också [Image Can Not Be Found]fallet.[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]Angående [Image Can Not Be Found]de [Image Can Not Be Found]fläktar [Image Can Not Be Found]som [Image Can Not Be Found]tar [Image Can Not Be Found]spänning [Image Can Not Be Found]från [Image Can Not Be Found]nätagget, [Image Can Not Be Found]de [Image Can Not Be Found]får [Image Can Not Be Found]12V [Image Can Not Be Found]så [Image Can Not Be Found]det [Image Can Not Be Found]är [Image Can Not Be Found]skitsamma [Image Can Not Be Found]var [Image Can Not Be Found]du [Image Can Not Be Found]tar [Image Can Not Be Found]spänning [Image Can Not Be Found]från.[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
180670
July 4, 2002 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

Nej!
Jag skulle inte koppla CPU fläcken på molex kontakterna. Dom sista datorerna man gjorde de på va dom gamla P1:orna... Va jag vet så är de samma strömstyrka på moderkortet och jag tror inte äns de finns fläcktar att köpa med molex kontakter längre som är anpassade för CPU:er. Isåfall får du sitta och löda om någon du har och de skulle jag inte rekomendera.

Wedge
Kommer du hit ofta?
Medlem
180900
July 5, 2002 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

Klart du får göra om kontakterna själv. Men för övrigt är det _ingenting_ som säger att du inte kan göra det. Det enda skulle vara att om du ska ha övervakning måste du koppla varvtals sladden till moderkortskontakten (kanske också jord dvs. svart kabel, dock inte hundra på att den kräver jord).

: : Anders : :
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 506
180901
July 5, 2002 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte vad det skulle vara för problem med att koppla CPU-fläkten till en Molex-kontakt det är ju perfekt om man vill köra på en lägre volt. Men se till att det sitter ordentligt man vill j inte att CPU-fläkten ska sluta funka...Så har du ingen lödkolv spring inm på clasee och hansle en smile
Den svarta kopplas till jord på molex....

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
181040
July 5, 2002 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-07-05 09:53, : : Anders : : wrote:
Förstår inte vad det skulle vara för problem med att koppla CPU-fläkten till en Molex-kontakt det är ju perfekt om man vill köra på en lägre volt. Men se till att det sitter ordentligt man vill j inte att CPU-fläkten ska sluta funka...Så har du ingen lödkolv spring inm på clasee och hansle en smile
Den svarta kopplas till jord på molex....

Är de då inte lättare att koppla fläckten på moderkortet och modefira varvtalen i BIOS eller med program i windows?
Men visst går de att ha dom på molex kontakterna, de har jag inte sagt någonting om. Men jag skulle själv aldrig ha de 😛

: : Anders : :
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 506
181045
July 5, 2002 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kanske kan modifiera i BIOS eller med program i win. Men jag har inte lyckats göra det 🙁 , så jag har lödit om en kontakt så jag kan få 7 volt till fläkten.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL