August 8, 2001
Förklara på riktigt....
Du har en massa "ström-sladdar" från nätagget som driver Floppy, CD, hårddiskar...
De har 4 kablar och vita stora kontakter.
__
--------| o| <--- GUL = +12V
--------| o| <--- SVART = -12V
--------| o| <--- SVART = -5V
--------|_o| <--- RÖD = +5V
Här kan du koppla in fläktar, hur många du vill. Bara att skarva ihop fler kablar om du behöver, löda, tvinna, tejpa eller vad som helst.
Fläktar drivs ofta på 12V (12+/-) men många kör på tex 5 eller 7. 5V säger sig självt (5+/-). 7 V får du om du tar GUL som + och RÖD som -
Dvs. +12 som + och +5 som - (Skilland = 7V)
Hoppas det hjälper dig, och kanske någon annan.
June 29, 2002
Jag har 4 fan kontakter på mitt moderkort. Om man
byter ut fläkten på moderkotet mot en kylfläns ,då har man 3 lediga fan-kontakter (om man inte har Silveradon som kräver 2 fankontakter),.
Räcker det inte med 3 fläktar i lådan?? Vem har så stor låda att man har plats till fler än 3 st, och behövs
det verkligen?
Jag tror det räcker med en fläkt som tar in, en som tar ut,+ den vanliga i nätaggregatet förstås.
Det är klart man an koppla in fans via molex, men gör man fel kan man paja nätaggregatet!!
Endast för experter!!!! Rekommenderas ej för nybörjare/osäkra!!!
February 14, 2002
On 2002-07-02 16:06, shunt wrote:
Jag har 4 fan kontakter på mitt moderkort. Om man
byter ut fläkten på moderkotet mot en kylfläns ,då har man 3 lediga fan-kontakter (om man inte har Silveradon som kräver 2 fankontakter),.Räcker det inte med 3 fläktar i lådan?? Vem har så stor låda att man har plats till fler än 3 st, och behövs
det verkligen?Jag tror det räcker med en fläkt som tar in, en som tar ut,+ den vanliga i nätaggregatet förstås.
Det är klart man an koppla in fans via molex, men gör man fel kan man paja nätaggregatet!!
Endast för experter!!!! Rekommenderas ej för nybörjare/osäkra!!!
Hur fan skulle man lyckas ha sönder nätagget..?
August 8, 2001
Experter... pff...
Det man skulle kunna göra om man e riktigt klantig är att kortsluta när man pillar med kablarna. Men det är ko-lugnt det också. Moderna nätagg slår iof av och man kan enkelt slå på dom igen. Gamla nätagg går säkringen i, bara öppna - byta säkring och allt e frid och fröjd.
June 16, 2002
On 2002-07-02 09:20, Wedge wrote:
Förklara på riktigt....Du har en massa "ström-sladdar" från nätagget som driver Floppy, CD, hårddiskar...
De har 4 kablar och vita stora kontakter.
__
--------| o| <--- GUL = +12V
--------| o| <--- SVART = -12V
--------| o| <--- SVART = -5V
--------|_o| <--- RÖD = +5V Här kan du koppla in fläktar, hur många du vill. Bara att skarva ihop fler kablar om du behöver, löda, tvinna, tejpa eller vad som helst. Fläktar drivs ofta på 12V (12+/-) men många kör på tex 5 eller 7. 5V säger sig självt (5+/-). 7 V får du om du tar GUL som + och RÖD som - Dvs. +12 som + och +5 som - (Skilland = 7V) Hoppas det hjälper dig, och kanske någon annan.
Stämmer nästan.
De svarta i mitten är Jord (negativ) och inte bunden till någon speciell kanal som levelerar +. Så, det spelar ingen roll vilken svart ledare du kopplar in sladdarna på på.
December 2, 2001
Du kan ju aldrig få för bra kylning...
När plattserna e slut är de bara plocka fram tejprullen så kan du säkert trycka in ett dussintal fläckar till 😀
Kan dock inte förstå hur man kan kortsluta ett nätagg med chassifläcktar... dom där j**la kontakterna e juh idiotsäkta! Skulle va om du koppla in så j**la många att spänningen inte räcker till. Men då talar vi säkert om ett 20-30tal fläckar.
August 8, 2001
December 2, 2001
Nej!
Jag skulle inte koppla CPU fläcken på molex kontakterna. Dom sista datorerna man gjorde de på va dom gamla P1:orna... Va jag vet så är de samma strömstyrka på moderkortet och jag tror inte äns de finns fläcktar att köpa med molex kontakter längre som är anpassade för CPU:er. Isåfall får du sitta och löda om någon du har och de skulle jag inte rekomendera.
August 8, 2001
Klart du får göra om kontakterna själv. Men för övrigt är det _ingenting_ som säger att du inte kan göra det. Det enda skulle vara att om du ska ha övervakning måste du koppla varvtals sladden till moderkortskontakten (kanske också jord dvs. svart kabel, dock inte hundra på att den kräver jord).
January 21, 2002
Förstår inte vad det skulle vara för problem med att koppla CPU-fläkten till en Molex-kontakt det är ju perfekt om man vill köra på en lägre volt. Men se till att det sitter ordentligt man vill j inte att CPU-fläkten ska sluta funka...Så har du ingen lödkolv spring inm på clasee och hansle en
Den svarta kopplas till jord på molex....
December 2, 2001
On 2002-07-05 09:53, : : Anders : : wrote:
Förstår inte vad det skulle vara för problem med att koppla CPU-fläkten till en Molex-kontakt det är ju perfekt om man vill köra på en lägre volt. Men se till att det sitter ordentligt man vill j inte att CPU-fläkten ska sluta funka...Så har du ingen lödkolv spring inm på clasee och hansle en
Den svarta kopplas till jord på molex....
Är de då inte lättare att koppla fläckten på moderkortet och modefira varvtalen i BIOS eller med program i windows?
Men visst går de att ha dom på molex kontakterna, de har jag inte sagt någonting om. Men jag skulle själv aldrig ha de 😛
1 Guest(s)