Flera radiatorer i ett system?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Flera radiatorer i ett system?
Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 322
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 16, 2003 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!

Jag undrar om det blir bättre kylning om man har flera radiatorer i ett system?

Har en tanke på att det ska finnas två stycken Black Ice Extreme II i lådan.

Tänkte bara kyla proceesorn.

Vad tycker ni?

MVH Roger

Nitro[SAD]
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
413674
September 16, 2003 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det låter som overkill....

AzZid
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
413676
September 16, 2003 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, det blir lägre temp, men statsa dom pengarna som en extra radiator skulle kosta på ett bättre block.
Det är faktiskt direkt önödigt att ha mer än en radioator, om man itne har CPU GPU och Chipset, och där det är seriöst överclockat..

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
413709
September 16, 2003 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Jepp klart det blir bättre cooling... men förstår ej varför du vill ha BIX RAD's... humm köp typ 2st Pro core eller 2st Heatcore's, helt klart mer värt!
bättre kylning om inte annat samt MYCKET billigare...

http://www.vcore.dk / http://www.overclockers.se

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
413731
September 16, 2003 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Okidoki!

Låter på er som att det är onödigt med flera radiatorer i lådan om man bara ska kyla en komponent!

Rekommenderar ni Black ICE Extreme eller Heatcore eller ngt annat? Vilket är bäst?

MVH Roger

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
413734
September 16, 2003 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Kan jag överklocka processorn till 2.5+ GHz med enbart vattenkylning?

Därför jag frågade om antal radiatorer...

MVH Roger

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
413735
September 16, 2003 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Kan dock tillägga att jag har aldrig byggt vattenkylning, så jag är nybörjare på detta området.

MVH Roger

Aha! Tack för tipset! Är nybörjare på EDIT också! 🙂

MVH Roger

GooGeL
Member
Medlem
413742
September 16, 2003 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Tryck på EDIT istället för att bumpa hela tiden :S..

iaf så köp en Pro-core från Vcore.dk eller en Heatcore från OC.se...

BIX är överdrivet dyrt samt så har den ej lika bra prestanda som Heatcore / Pro-core. som är hyffsat mycke billigare 😉

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
413855
September 16, 2003 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

GooGeL wrote: Jepp klart det blir bättre cooling... men förstår ej varför du vill ha BIX RAD's... humm köp typ 2st Pro core eller 2st Heatcore's, helt klart mer värt!

Jag har kollat runt lite, och hittar ingen som helst data på Heater Corens värmebortledningsförmåga. Jag kan dock säga att BIX2 är helt sjukt fet, om man kollar på dess specar.

Vi säger så här... Har man bara en processor - för enkelhetens skull - utvecklar 100W värme, och sätter kylningen till en BIX2 så har man så jävla mycket kapacitet över att det är helt otroligt. Den kan nämligen leda bort runt 1800W, vilket gör att för att den inte ska räcka till så måste man seriekoppla kylningen till 18 (!) processorer.

Skulle man sätta två BIX2 till en prolle så skulle det inte göra så stor skillnad, eftersom du utan peltier (eller motsvarande) inte kan komma under rumstemperatur. Är det 21 grader i rummet så kommer processorn inte att kunna gå under den tempen med vanliga vattenblock och radiatorer.

GooGeL
Member
Medlem
413995
September 16, 2003 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

The Whistler wrote: [quote=GooGeL]Jepp klart det blir bättre cooling... men förstår ej varför du vill ha BIX RAD's... humm köp typ 2st Pro core eller 2st Heatcore's, helt klart mer värt!

Jag har kollat runt lite, och hittar ingen som helst data på Heater Corens värmebortledningsförmåga. Jag kan dock säga att BIX2 är helt sjukt fet, om man kollar på dess specar.

Vi säger så här... Har man bara en processor - för enkelhetens skull - utvecklar 100W värme, och sätter kylningen till en BIX2 så har man så j**la mycket kapacitet över att det är helt otroligt. Den kan nämligen leda bort runt 1800W, vilket gör att för att den inte ska räcka till så måste man seriekoppla kylningen till 18 (!) processorer.

Skulle man sätta två BIX2 till en prolle så skulle det inte göra så stor skillnad, eftersom du utan peltier (eller motsvarande) inte kan komma under rumstemperatur. Är det 21 grader i rummet så kommer processorn inte att kunna gå under den tempen med vanliga vattenblock och radiatorer.

aja, låt han nu handla vad han vill!... men att handla BIX är fortfarande ett NED (-!?!) KÖP.
Ta deras specs angående dom där watten du rabla upp med en nypa salt ^^

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
414120
September 16, 2003 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

GooGeL wrote: [quote=The Whistler][quote=GooGeL]Jepp klart det blir bättre cooling... men förstår ej varför du vill ha BIX RAD's... humm köp typ 2st Pro core eller 2st Heatcore's, helt klart mer värt!

Vi säger så här... Har man bara en processor - för enkelhetens skull - utvecklar 100W värme, och sätter kylningen till en BIX2 så har man så j**la mycket kapacitet över att det är helt otroligt. Den kan nämligen leda bort runt 1800W, vilket gör att för att den inte ska räcka till så måste man seriekoppla kylningen till 18 (!) processorer.

aja, låt han nu handla vad han vill!... men att handla BIX är fortfarande ett NED (-!?!) KÖP.
Ta deras specs angående dom där watten du rabla upp med en nypa salt ^^

En teknisk specifikation i ett datablad är vetenskapligt bevisade fakta, och därmed är det inget att ta med en nypa salt.

Det man dock ska ta med ett skålpund salt är folk som säger att man inte kan lita på specarna. Varför tror du att det saknas specar på så många produkter? Jo, just för att folk som har lite erfarenhet vet att man ska jämföra specarna mellan två liknande produkter och ta den som är bäst.
Saknas det spec har man bara hemsidan att lita på, och där kan de skriva vad katten som helst för att folk ska köpa "vår super-mega-häftiga jättepresterande-dunder-moj".

Frågor på detta? Tillägg?

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
414133
September 16, 2003 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det inte olika med olika fläkt?

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
414632
September 17, 2003 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: Är det inte olika med olika fläkt?

Jo, absolut, men en radiators värmebortledningsförmåga räknar man med en luftström på 100CFM igenom.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
414893
September 17, 2003 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

The Whistler wrote: [quote=GooGeL]Jepp klart det blir bättre cooling... men förstår ej varför du vill ha BIX RAD's... humm köp typ 2st Pro core eller 2st Heatcore's, helt klart mer värt!

mkay... men om man har 20 grader i rummet så kommer man väl inte få 20 grader på prollen om den utveklar 100W och radiatorn pallar 1800W....

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
414897
September 17, 2003 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

nej du får inte ner prollen till 20 grader med en normal fläkt.
men om du inte köper ett sketsystem så ska 35c idle inte vara några större problem.
(tror jag, har själv inget "vanligt" system)

Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1353
416232
September 18, 2003 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp en Heatcote och om du inte är nöjd köp en till så enkelt är det =) Dom kostar ju bara 590sek och är bra.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
416401
September 19, 2003 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

bara 590 spän !
fan svinmkt ju.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 599
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL