April 2, 2001
Mittt svar var seriöst, nåja, första meningen...
Flytande kväve är billigt, och du behöver tine ha något särskillt skäl för att köpa det.
Dock behöver de ju inte sälja till vem som helst, men uppge att det har något med en skola att göra, så är det inga problem.
Jag kan tyvärr inte komma ihåg namnet på det, men ett sådant där ställe som man fryser in tjursperma (och häst- och andra djurs), de har flytande kväve i mängder!
Problemet är att du itne kan förvara det, och att det är jobbigt att transportera.
Du blir antagligen tvungen att låna en specialtermos utav dem, och det är kanske där kruxet ligger!
December 19, 2000
Man kan köpa det på Imab för ca 200 kronor för 5 liter. 20% av innehållet försvinner per dygn bara genom att kryo-behållaren står stängd. Det dunstar ganska fort med andra ord. Hm.. vad kan man ha för behållare till detta tro? alltså till cpun? nåt i koppar kanske.. 5mm tjockt gods kanske skulle funka fint
December 23, 2000
Zennan!!!!!!!!!
Du snor ju min idé!!!!
:grin::grin::grin::grin:
jag skall fixa flytande kväve till min burk
nu har jag ju abit kt7a istället för kt7....dvs!!!
HÖG BUS OCH HÖG MULTIPEL!!!!
/me skall nå [email=750@1250Mhz]750@1250Mhz[/email] på en idle...-160 grader 😀
zennan: du vet min icq
Det är ju lite synd att det inte går att köra med flytande kväve i längden.. Det blir ju bara korta stunder..
Sen måste det suga rätt bra att gå tillbaka till en processor hastighet på ett par hundra mhz mindre..
Tekniknörd som gillar att träna.
April 2, 2001
mmm, men man kan ju alltid flytta till ett Stuteri, så att man bara behöver gå till grannen när man behöver mer Flytande kväve!!
Att stänga in det i ett slutet system är Absolut inte något du ska försöka!!
En lärare på min f.d. skola tänkte ta hem lite från Kemin och leka med sina barn, han hällde i det i en Termos som han satte ett helisolerat lock på. Sedan fick kvarteret evakueras...
"Termosarna" som det förvaras i har ett lock, men det är INTE isolerat, oftast är det i kork eller något liknande ämne som släpper igenom kvävet, då det utvidgas!
December 19, 2000
2001-04-27 13:15, skrev Henrik:
nåt i koppar kanske.. 5mm tjockt gods kanske skulle funka fint
koppar kan spricka.. du vill inte ha flytande kväve på moderkorter bara sådär huxx fluxx.
gör en låda i trä. det är det ända som håller.
och ja, jag menar allvar.. den termiska konduktanden behlver du inte tänka på så mycket.. bara c till att du får kontakt över hela coren med mycket past och ett h*****estryck.. sen e det bara & stå & hälla på tills skiten håller typ -70 - 80 sen kan du börja klocka.. 🙂
Ä! Det kallas fingertopps känsla!!
Men man ska kanske inte sticka ner sitt finger för att känna hur "varmt" det är.. :grin::grin:
Tekniknörd som gillar att träna.
December 19, 2000
2001-04-29 18:44, skrev Slass:
mmm, men man kan ju alltid flytta till ett Stuteri, så att man bara behöver gå till grannen när man behöver mer Flytande kväve!!Att stänga in det i ett slutet system är Absolut inte något du ska försöka!!
En lärare på min f.d. skola tänkte ta hem lite från Kemin och leka med sina barn, han hällde i det i en Termos som han satte ett helisolerat lock på. Sedan fick kvarteret evakueras...
"Termosarna" som det förvaras i har ett lock, men det är INTE isolerat, oftast är det i kork eller något liknande ämne som släpper igenom kvävet, då det utvidgas!
äää sjunker trycket så höjs juh samtidigt temperaturen...
2 Guest(s)