Ja det blir inte de små köldskaderna med flytandekväve precis..
Alla har väl sett Terminator 2!? 😛
Tekniknörd som gillar att träna.
August 22, 2005
e det inte risk för att man fryser sönder sina komponenetr när man håller på med LN2?
jag skulle försöka med typ nått som har en temp av -70C,-80C och köra med nån alkohol så att det inte f-nns risk för att kylvätskan ska frysa....
men, det e ändå ingen ide att försöka, iaf för mig när man sitter på en o överklockningsbar dator ALA dell.....
men min rek skulle vara att hitta en flytande gas som har en temp på -90C och hitta en vätska som inte fryser förrän -110C och köra som vatten kylning typ!
-----------------
HJÄLP??????
[ Detta inlägg ändrat av ksw 2001-06-20 00:45 ]
May 24, 2001
En liten varning till er bara:
Ni kan inte bara hälla flytande kväve på en rumstempererad processor, den spricker då, ni måste sänka temperaturen saktare på nåt sätt, fråga mig inte hur bara. Att stoppa den i frysen först hjälper lite, men det är inte tillräckligt eftersom det fortfarande är 160 grader mellan -20 och ca. -180 som kvävet är på.
Det händer inte så mycket när man har flytande kväve i vanliga slangar, bara man inte försöker böja dom efteråt, för då går dom av!
Och så en kommentar till han som sa att temper ökar när trycket sjunker: det är tvärtom! Temperaturen minskar vid tryckminskning och den ökar när trycker ökar, det är så ditt kylskåp och frys funkar.
Det spelar ingen roll vad det är för material på "flänsen" eftersom den inte spricker om man inte sänker tempen för fort, C/W på flänsen kommer fortfarande att räknas på samma sätt, men med ca. -180 som grundtemp...
[ Detta inlägg ändrat av Donan Fear 2001-06-20 00:49 ]
December 23, 2000
2001-06-20 00:44, skrev Donan Fear:
En liten varning till er bara:
Ni kan inte bara hälla flytande kväve på en rumstempererad processor, den spricker då, ni måste sänka temperaturen saktare på nåt sätt, fråga mig inte hur bara. Att stoppa den i frysen först hjälper lite, men det är inte tillräckligt eftersom det fortfarande är 160 grader mellan -20 och ca. -180 som kvävet är på.Det händer inte så mycket när man har flytande kväve i vanliga slangar, bara man inte försöker böja dom efteråt, för då går dom av!
Och så en kommentar till han som sa att temper ökar när trycket sjunker: det är tvärtom! Temperaturen minskar vid tryckminskning och den ökar när trycker ökar, det är så ditt kylskåp och frys funkar.
Det spelar ingen roll vad det är för material på "flänsen" eftersom den inte spricker om man inte sänker tempen för fort, C/W på flänsen kommer fortfarande att räknas på samma sätt, men med ca. -180 som grundtemp...
[ Detta inlägg ändrat av Donan Fear 2001-06-20 00:49 ]
Nä!
nu måste jag rätta dig! 😀
Flytande kväve ligger på -169 grader 😀
Undrar hur det skulle vara med flytande helium
KAAAALLLLT!
June 20, 2001
Tjena !!!
Hitta en artikel, som du kanske inte har läst om LN2: http://www.overclockers.com/tips422/
June 26, 2001
Det är klart som f-n att du inte kan andvända det i ett slutet system utan kylning.
Det är juh f-n som att göra en box i koppar som du sa, och lägga en isbit i och tro att den skulle hålla kylan hur länge som helst !!
-----------------
[ Detta inlägg ändrat av Daniel 2001-06-28 10:20 ]
June 26, 2001
Lite fakta om kväve:
flytande kväve har en temp på -192 grader och det expanderar ca 1300 gånger när det omvadlas till gas. (kom en tankbil till jobbet idag och lossade 22 kubikmeter med flytande kväve )
Om man ska bygga en dator som e konstant kyld av kväve så får man ju för det första ha en säkerhets ventil som öppnar om trycket i kväve tanken blir för stort. Tanken ska ju även vara så bra isolerad som möjligt för annars kommer temperaturen och trycket stiga och då släpper säkerhets ventilen ut massa kväve. Alla rör och slangar kommer vara täckta med massa is, eftersom dom kylsner när kvävet strömmar genom dom och då kommer fukten i luften runt rören att frysa. Det kommer även bli väldigt kalt i rummet där man har datorn, kan va bra på sommaren Man får även se till att rumet e ventilerat bra annars kan kvävgasen tränga undan syrt och man kvävs sakta men säkert 🙁
Men det kan fungera om man värkligen vill och jag tror att flytande kväve e billigt med (har tänkt att kollaupp det men har inte orkat)
1 Guest(s)