January 3, 2003
Ibland krashar datorn när jag spelar länge, och det gjorde den inte förr när jag hade mindre klock och lägre spänning på CPU...
Nu har jag kört ett CPU stabilit test 5.0 (varar i en timme) utan att datorn krashade men såg på min "Asus probe" att min volt pendlade mellan 1,60 till 1,632 när jag har ställt in i BIOS på 1,65... När jag inte belastar CPU:n så står "Asus probe" på lite över 1,65v.
Min fråga är då: beror krasharna på att volten sjunker för mycket ibland när mitt grafikkort och andra enheter "snor" ström?
Jag har bara ett 340W-agg som driver 3*CD-rom/DVD-rom, 2 HDD, Koolance vattenkylnings-system + 4 fläktar... resten ser ni nedan..
Tack på förhand!
December 5, 2002
Drar den där vattenkylaren mycket ström då eller? Jag kör T-bird 1400 MHz, GeForce2 GTS, 3 hårddiskar, 2 CD, 4 chassifläktar (hade även två fläktar till chipen innan). Även jag kör 340W och har inga problem. Då är ju både T-bird och GeForce2 GTS kända för att dra mycket ström.
Hade visserligen några låsningar när jag SCSI-kort i datorn för en zip-drive och tapebackup. Men som det är nu så verkar den vara stabil.
April 19, 2003
Det borde vara nätagget för jag får för jag har samma moderkort och minne som dig men Asus probe visar 1.632 Vcore idle när jag kör med 1.55 i Bios. Den går ner till 1.584 på full load.
Däremot har jag haft problem med att min dator också kraschar lite hux flux när jag kör med RDRAM över och i 1200Mhz. Tyvärr testa och köra fsb:n i 148 och volten i 1.575 eller 1.55. Om inte detta går så testa även högre volt. För mig funkar Fsb 148Mhz och 1.55V fint med mitt 550W agg som inte ens blir ljummet 🙂
Synd att man inte kunde höja volten på minnena. Fast undra om det hade hjälpt. Blir din sydbrygga varm eller har du satt på nån kylning där?
January 3, 2003
Jag kan köra den i 150MHz i fsb:n så att det är stabilt.. Ser dock att min volt pendlar oerhört mycket. När jag höjer fsb:n mer så blir förlusten på volt ännu större.. :cy: Det borde vara agget då... det kan ju inte vara moderkortets strömförsörjning eftersom vi inte snackar om någon extrem voltmodding... Alla mina kretsar är faktiskt inte alls varma.. Satte en 40mm fläkt på nordbryggan så att den är också kall :D, annars har jag inte moddat kortet med något..
April 19, 2003
ok för min sydbrygga var lite varm men flyttade på en fläkt bara så nu e jag nere på 29 grader på moderkortet (tror den avläser sydbryggan) ?
ok jo jag kunde köra stabilt länge med 150 också men den hängde sig när jag hade encodat lite dvd i ett halvt dygn å sen hållt på lite med datorn. har inte hänt nåt sen jag sänkte iaf. kan mkt väl vara agget men om du får fixat nytt så hör gärna av dig med resultat på klockning sen!
2 Guest(s)