July 12, 2002
Har en P4 1,7 med hyggligt taskig kylning.
För tillfället har jag en liten surrande 60mm på cpu:n, en skramlande (jorå) liten stackare på grafikkortet (GF 3 ti500) och en tyyyyst 80mm i nätagget.
Har planerat att byta ut dessa mot följande:
80mm med 80->60-konverter på cpu:n.
80mm som blåser "tvärs" över grafikkortet (tar bort lilla fläkten alltså)
Så en 80mm i chassit bak som blåser utåt.
Låter nätaggets fläkt vara som den är.
Sammanlag blir det alltså 4 st 80mm-fläktar i burken. Fläktarna jag tänkte använda är zalman-fläktarna för 75 spänn på gtek.net. http://www.gtek.net/index.php?.....bb9de09bdb De har en nivå på 20 db, vilket inte är så mycket, men kommer de väsnas när de är så många tillsammans?
Nån kanske har nån bättre idé på "setup"?? Har för tillfället 48g i idle och 62-65g vid full belastning.
August 7, 2002
May 27, 2002
Jag kan ju ge dig ett litet tips att sätta en 80 fläkt med 80->60-konverter på cpu:n blir inge bra kan jag ju säga redan nu. 😀
Bättre att försöka skippa konverter-tratten och antingen försöka montera ditt din 80 fläkt eller helt enkelt byta kylfläns till en som kan ha minst en 80 fläkt! 😀
Anledningen till att konverter inte är bra är att den bromsar luftflödet precis som en flaskhals! Du kan till och med få sämre kylning än vad du har med din 60 fläkt! 🙄
Kan ju tillägga att jag kör mitt AMD system i 1.7GHz och tempen på CPUn är 40-41 grader och lådtempen 24-28 grader vid full last. 😀
// Swartz
August 7, 2002
japp jag har en chassi fläkt... (har bara plats för en) det e ju pappas dator så jag katsade in en Biltema fläkt :trans: hehe... inte det bästa..!! LOL men men det blåser.... jag har ingen ljudisolering... eller nåt annat.. och 2st IBM hdds 7200:er... dom värmer på rätt bra.. men jag har iaf 42grader idle.. och 51 full load!
July 12, 2002
Okej, skippar tratten och kör med tejp istället..
Nej men som sagt, det jag funderade mest på var hur mycket det kommer väsnas.. 4x20db blir hur mycket då??
Nån som har en åsikt om det funkar bra att skippa graf-fläkten och sätta en större bredvid istället? Så jag inte bränner upp nånting då..
July 12, 2002
Löste grafikproblemet med en gammal processorfläkt jag hittade i en låda.. Kör den på 5v så den låter ingenting..
Sparade ju då lite pengar, så jag funderar på om jag ska köpa en bamsingfläkt typ 120mm som drar in luft i lådan också..
Tjänar jag mycket i lådtemp på det (har 25-26 nu) eller räcker det med en 80mm som drar ut luft? Luften måste ju komma in ändå tycker jag.. eller?
1 Guest(s)