June 8, 2006

I helgen hade jag möjlighet att testa AMDs nya FX-8350. Tyvärr fanns inte tid att testa den innan med luftkylare, så det blev kyla direkt. Jag ska försöka posta lite tester med lufkylning senare, så om det finns önskemål om tester hojta gärna till.
Angående helgen då. Det blev till att flasha till senaste BIOS för trotjänaren Gigabyte GA-990FXA-UD5 vid 10-tiden i fredags. Efter det petade jag i FX-8350 och gjorde färdigt för körning med flytande kväve. Vid 11-tiden var det dags att trycka på startknappen och grejerna hoppade snällt igång.
Eftersom jag hade problem med FX-8150 vid körning av alla kärnorna (jag tror max var under 6GHz) så ville jag till att börja med se hur högt det gick att bencha med alla kärnorna. 6GHz var inga problem, så jag kunde utesluta att Gigabyte-brädan orsakat problemet med FX-8150. 6.5GHz gick också utan problem, 6.6GHz, 6.75GHz.... Vid ca 6.88GHz kom första kraschen så brädan bootade om. In i BIOS och greja lite till, boot med ~6.1GHz... 6.9GHz gick bra att bencha med, 7GHz också. Vid ~7.05GHz kraschade det.
Max benchbart med alla åtta kärnorna genom 3DMark11 (och lite annat) vid detta tillfälle landade på strax över 7GHz vilket kändes riktigt bra. Det skulle vara intressant att tweaka lite och se hur bra prestandan är med den här klocken, kanske t.o.m. ytterligare lite högre frekvens...
[Image Can Not Be Found]
Screenshot med alla 8 kärnor och 7150MHz
[Image Can Not Be Found]
Screenshot med max validering
[Image Can Not Be Found]
Jag hade inte så mycket tid på mig, så det blev till att testa maxklock.
Tyvärr så känns inte denna CPU som en som kommer i närheten av 8GHz, men helt "ok" ändå med +7.3GHz.
7315MHz
[Image Can Not Be Found]
Strax efter ovanstående validering började jag få problem med frost, så det blev inga mer tester denna gång.
[Image Can Not Be Found]
Frosten i minnessloten borde inte göra nån skada då de är vaselinade...
[Image Can Not Be Found]
...men så här långt bort från CPUn hade jag inte vaselinat. Attans också.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Denna session med -150 grader var nådastöten för den här isoleringen på pottan.
[Image Can Not Be Found]
Nåväl, så fort tid finnes blir det till att köra lite benchmark i lugn och ro med luftkylning. Förhoppningsvis blir det tid att testa lite redan i helgen och det ska bli skoj att jämföra med FX-8150.
June 8, 2006

Marquzz: Jepp, så gott det gick iaf. Jag körde bara en runda med AMDn då jag ville spara på kväve. Nästa gång ska jag ta med mig grafikkort med luftkylare också.
Totalt gick det nog 130-140 liter på 3 dagar.
Viking: CPUn tillhör AMD, så den åker troligtvis tillbaka. Pga detta så vill jag försöka göra lufttester så snart som möjligt med den. Till helgen har jag långhelg så jag hoppas få tid då.

December 7, 2009

blossa;1284975 wrote:
Nåväl, så fort tid finnes blir det till att köra lite benchmark i lugn och ro med luftkylning. Förhoppningsvis blir det tid att testa lite redan i helgen och det ska bli skoj att jämföra med FX-8150.
Kör gärna så mycket tester du kan med båda processorerna i låst frekvens utan turbo, säg 4 eller 4,5 Ghz. Super pi, pifast, wprime 32m, cinebench... ett önskemål från min sida, nämligen inte helt övertygad om förbättringarna AMD gjort i IPC med Piledriver vs Bulldozer.
June 8, 2006