Första klockningen av AMD FX-8350|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Första klockningen av AMD FX-8350
blossa
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 214
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 7, 2012 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

I helgen hade jag möjlighet att testa AMDs nya FX-8350. Tyvärr fanns inte tid att testa den innan med luftkylare, så det blev kyla direkt. 🙂 Jag ska försöka posta lite tester med lufkylning senare, så om det finns önskemål om tester hojta gärna till.

Angående helgen då. Det blev till att flasha till senaste BIOS för trotjänaren Gigabyte GA-990FXA-UD5 vid 10-tiden i fredags. Efter det petade jag i FX-8350 och gjorde färdigt för körning med flytande kväve. Vid 11-tiden var det dags att trycka på startknappen och grejerna hoppade snällt igång. 🙂

Eftersom jag hade problem med FX-8150 vid körning av alla kärnorna (jag tror max var under 6GHz) så ville jag till att börja med se hur högt det gick att bencha med alla kärnorna. 6GHz var inga problem, så jag kunde utesluta att Gigabyte-brädan orsakat problemet med FX-8150. 6.5GHz gick också utan problem, 6.6GHz, 6.75GHz.... Vid ca 6.88GHz kom första kraschen så brädan bootade om. In i BIOS och greja lite till, boot med ~6.1GHz... 6.9GHz gick bra att bencha med, 7GHz också. Vid ~7.05GHz kraschade det.

Max benchbart med alla åtta kärnorna genom 3DMark11 (och lite annat) vid detta tillfälle landade på strax över 7GHz vilket kändes riktigt bra. 🙂 Det skulle vara intressant att tweaka lite och se hur bra prestandan är med den här klocken, kanske t.o.m. ytterligare lite högre frekvens...
[Image Can Not Be Found]

Screenshot med alla 8 kärnor och 7150MHz
[Image Can Not Be Found]

Max validering:

Screenshot med max validering
[Image Can Not Be Found]

Jag hade inte så mycket tid på mig, så det blev till att testa maxklock. 🙂
Tyvärr så känns inte denna CPU som en som kommer i närheten av 8GHz, men helt "ok" ändå med +7.3GHz. 😀

7315MHz
[Image Can Not Be Found]

Validering:

Strax efter ovanstående validering började jag få problem med frost, så det blev inga mer tester denna gång.
[Image Can Not Be Found]

Frosten i minnessloten borde inte göra nån skada då de är vaselinade...
[Image Can Not Be Found]

...men så här långt bort från CPUn hade jag inte vaselinat. Attans också. 😛
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Denna session med -150 grader var nådastöten för den här isoleringen på pottan. 🙂
[Image Can Not Be Found]

Nåväl, så fort tid finnes blir det till att köra lite benchmark i lugn och ro med luftkylning. Förhoppningsvis blir det tid att testa lite redan i helgen och det ska bli skoj att jämföra med FX-8150. 🙂

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1284847
November 7, 2012 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Var köpte du ditt exemplar? Jag väntar ivrigt på att mitt ska komma, men Webhallen verkar inte få in några. Bra överklock btw även om du ligger en del efter rekordet

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1284848
November 7, 2012 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Benchade du på Gamex för Gigabyte?

blossa
Medlem
1284850
November 7, 2012 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Marquzz: Jepp, så gott det gick iaf. 🙂 Jag körde bara en runda med AMDn då jag ville spara på kväve. Nästa gång ska jag ta med mig grafikkort med luftkylare också. 😉 Totalt gick det nog 130-140 liter på 3 dagar.

Viking: CPUn tillhör AMD, så den åker troligtvis tillbaka. Pga detta så vill jag försöka göra lufttester så snart som möjligt med den. Till helgen har jag långhelg så jag hoppas få tid då. 🙂

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
1284851
November 7, 2012 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

blossa;1284975 wrote:
Nåväl, så fort tid finnes blir det till att köra lite benchmark i lugn och ro med luftkylning. Förhoppningsvis blir det tid att testa lite redan i helgen och det ska bli skoj att jämföra med FX-8150. 🙂

Kör gärna så mycket tester du kan med båda processorerna i låst frekvens utan turbo, säg 4 eller 4,5 Ghz. Super pi, pifast, wprime 32m, cinebench... ett önskemål från min sida, nämligen inte helt övertygad om förbättringarna AMD gjort i IPC med Piledriver vs Bulldozer. 🙂

blossa
Medlem
1284852
November 7, 2012 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Calathea: Jag är helt med på det. 🙂 Jag ska försöka köra några andra flertrådiga tester också, tips?

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
1284875
November 8, 2012 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

3DMark11 physics test?

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1284884
November 8, 2012 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kör min i 4,7 i turbofrekvens på orginalkylning utan några problem.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 49
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL